Ліквідація чи реформа: Що Зеленський робитиме з "Укроборонпромом"

Команда нового президента Володимира Зеленського продовжує робити суперечливі заяви, тоді як сам президент зберігає мовчання
 

Вчора радник новообраного президента України Володимира Зеленського, колишній міністр економіки України Айварас Абромавічус виступив проти ліквідації державного концерну "Укроборонпром", запропонованої депутатами Верховної Ради.

 

"Треба зупинити дискусії про ліквідацію "Укроборонпрому", – заявив Абромавічус зауваживши, що висловлює свою позицію, а не думку Зеленського.

 

Зокрема, екс-міністр вважає, що ліквідувати "Укроборонпром" не потрібно, а необхідно провести аудит і змінити весь менеджмент.

 

І якщо з аудитом все більш ніж зрозуміло – ще 15 травня Кабінет міністрів зобов'язав "Укроборонпром" у десятиденний термін розпочати фінансовий аудит держконцерну, то з другим пунктом можуть бути варіанти.

 

Як відомо, наприкінці квітня у Верховній Раді зареєстрували законопроект, яким пропонується ліквідувати державний концерн "Укроборонпром" та підпорядкувати підприємства-учасники концерну Центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну військово-промислову політику.

 

Зокрема, парламентарії вважають, що чинне законодавче регулювання відносин у сфері управління об'єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі має низку недоліків. А саме, в умовах проведення Операції Об'єднаних сил і ведення збройної агресії з боку Російської Федерації, загрозу національній безпеці і обороноздатності може становити проведення приватизації цілісних майнових комплексів державних підприємств оборонно-промислового комплексу, які забезпечують виготовлення та ремонт видів зброї, військової та спеціальної техніки, що перебуває на озброєнні Збройних сил України.

 

Також депутати піддають сумніву стан дотримання законності під час проведення процедур закупівель для потреб оборони, адже переважна більшість державних контрактів, укладених в порядку, передбаченому Законом України "Про державне оборонне замовлення", підписуються без дотримання конкурентних процедур, тому що становлять державну таємницю.

 

Читайте також: Вільний експорт і приватизація: Які реформи чекають на "Укроборонпром".

 

Тобто, і автори даного законопроекту (Сергій Пашинський, Іван Вінник , Тетяна Чорновол, Вадим Кривенко, Андрій Левус, Андрій Тетерук та Юрій Береза), і представники "Зеленої команди" (Айварас Абромавічус) визнають неможливість існування "Укроборонпрому" у тому вигляді, в якому він існує зараз. Тільки нардепи з колишньої провладної коаліції бачать більш радикальне рішення проблеми, тоді як нова влада вважає, що достатньо буде змінити виконавців, не чіпаючи при цьому організаційної структури.

 

Тут варто нагадати, що реформування "Укроборонпрому" вже триває. Як ми неодноразово зазначали, останніми роками держконцерн зажив недоброї репутації як в Україні, так і за кордоном. Тому під тиском зарубіжних партнерів держава хоч і зі скрипом, але заходилась реформувати оборонну галузь, позбавляючись від майже неконтрольованого монополіста, якого всю дорогу переслідують корупційні скандали.

 

Все це призвело до того, що на початку січня 2018 року була сформована нова, порівняно незалежна, наглядова рада "Укроборонпрому", головою якої 23 січня того ж року було обрано ректора Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського" Михайла Згуровського.

 

Читайте також: Мільйонер та ректор КПІ : Хто такий Згуровський, який "наглядатиме" за "Укроборонпромом".

 

Зміни цим не обмежились – 21 лютого тодішній президент України Петро Порошенко призначив Павла Букіна новим головою держконцерну "Укроборонпром".

 

Далі – більше. 17 січня 2019 року Верховна Рада України прийняла закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення закупівлі продукції, робіт і послуг оборонного призначення за імпортом".

 

Даним законом надається можливість державним замовникам з державного оборонного замовлення безпосередньо здійснювати закупівлю продукції, робіт та послуг оборонного призначення за імпортом. Мета проста – оптимізувати та пришвидшити процес закупівель за імпортом у разі такої потреби, а також зекономити кошти за рахунок відсутності плати за посередницькі послуги.

 

Простіше кажучи, тепер Міноборони зможе закуповувати імпортну оборонну продукцію напряму, без посередників, головним з яких був саме "Укроборонпром". Більше того – до ухвалення цього закону українська державна компанія "Укрспецекспорт", яка входить до складу державного концерну "Укроборонпром", мала монопольне право здійснювати експорт та імпорт продукції, послуг військового і подвійного призначення.

 

Читайте також: Мінус "Укроборонпрому": Що Міноборони зможе напряму купувати в США.

 

Але це стосується лише імпорту. Що стосується лібералізації експорту, то це питання ще потрібно буде вирішити вже новій владі, адже станом на сьогодні в Україні Міністерство оборони і Генеральний штаб мають право накласти вето на будь-яку експортну угоду на ринку озброєнь, навіть якщо експортований товар виготовляється приватною українською компанією.

 

За оцінками міжнародних експертів, у 2018 році це гальмувало низку підписаних експортних контрактів, завдавши щонайменше 40 млн доларів збитку у скасованих або відкладених угодах. І це те, що міжнародні партнери будуть вимагати скасувати вже найближчим часом.

 

До речі, як показав попередній аудит концерну, результати якого були оприлюднені у травні 2018 року, 85% грошових надходжень "Укроборонпрому" забезпечується за рахунок виконання підприємствами концерну експортних контрактів, і лише 15% припадають на держзамовлення. І це при тому, що країна перебуває у стані війни.

 

Як би там не було, а багато буде залежати від результатів нового аудиту. Експерти вважають, що саме аудит має вирішальне значення для того, щоб дізнатися – як реструктуризувати "Укроборонпром", що складається з більш ніж 130 окремих юридичних осіб і 80 тисяч співробітників.

 

Справді, найбільш болючим питанням для "Укроборонпрому" є оптимізація і раціоналізація державних оборонних підприємств України, яких свого часу скопом загнали в держконцерн. Адже сьогодні в оборонному секторі вже 42 державних підприємства не працюють, накопичуючи при цьому борги.

 

І якщо "Укроборонпром" все ж буде ліквідований, а його підприємства підпорядковані Центральному органу виконавчої влади, то всі борги концерну ляжуть тягарем на державний бюджет. Якщо ж "ЗЕленій команді" вдасться за рахунок кадрової політики і більш ефективного менеджменту поставити держконцерн на ноги, то він зможе погасити існуючі борги з власних прибутків.

 

Власне, саме по собі існування державного монополіста в оборонному секторі не є чимось поганим – Франція, яка має одну з найпотужніших армій і одну з найстійкіших економік світу, давно йде саме таким шляхом, при цьому повністю забезпечуючи себе усіма видами зброї та техніки – від патронів до атомних підводних човнів.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна