Мінус "Укроборонпрому": Що Міноборони зможе напряму купувати в США

Хоч і під тиском західних партнерів, та все ж Україна продовжує реформуватись, і оборонний комплекс тут також не виняток

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Мінус "Укроборонпрому": Що Міноборони зм…

Фото – Еспресо.TV

Ще у грудні парламентарі підтримали в першому читанні законопроект, який дає право Міністерству оборони закуповувати озброєння без посередників. А сьогодні він успішно пройшов друге читання з 236 голосами "За" у Раді.

Мова йде про законопроект № 9122 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення закупівлі продукції, робіт і послуг оборонного призначення за імпортом". До документу було лише 23 правки, 19 з яких врахували.

Даним законопроектом пропонується надати можливість державним замовникам з державного оборонного замовлення безпосередньо здійснювати закупівлю продукції, робіт та послуг оборонного призначення за імпортом. Мета проста - оптимізувати та пришвидшити процес закупівель за імпортом у разі такої потреби, а також зекономити кошти за рахунок відсутності плати за посередницькі послуги.

Простіше кажучи, Міноборони зможе закуповувати імпортну оборонну продукцію напряму, без посередників.

Для розуміння ситуації, варто пояснити, що до ухвалення цього закону монопольне право здійснювати експорт та імпорт продукції, послуг військового і подвійного призначення мала українська державна компанія "Укрспецекспорт", яка входить до складу державного концерну "Укроборонпром".

Власне, така схема роботи тягнулася ще з часів Радянського Союзу і була доволі неповороткою, забюрократизованою і елементарно не відповідала умовам сьогодення. Про це неодноразово говорили стратегічні партнери України по військово-промисловому комплексу, а також по безпеці і обороні із США. Не кажучи вже про корупційні ризики, які містить в собі монополія держекспортерів.

Але корупцію давайте залишимо відповідним органам, а самі розглянемо приклади, коли зайва забюрократизованість ускладнювала міжнародну співпрацю і, тим самим, шкодила державним інтересам України. Хоча, постійні корупційні скандали, у яких фігурує "Укроборонпром", не сприяють росту довіри до цієї компанії на міжнародній арені.

Зокрема, колишній заступник помічника держсекретаря США з питань безпеки та контролю за озброєнням Майкл Карпентер напряму звинуватив український держконцерн в корупції.

"Реформи мають бути спрямовані на те, щоб побороти корупцію в українському оборонному секторі. Настав час позбутися від "Укроборонпрому". Ви програєте, якщо не поборете корупцію. … Жодна компанія не буде інвестувати в Україну, поки цей сектор буде настільки корумпованим", – заявив американський дипломат в грудні 2017-го року.

Власне, США давно і послідовно виступають за усунення державного посередника у своїх поставках Україні продукції оборонного призначення, і у них є на то причини. Надаючи Україні суттєву воєнну допомогу починаючи з 2014-го року, американці не могли не помітити два фактори: по-перше, участь у процесі посередника затягує сам процес, а по-друге, при участі посередника зростає вартість.

А так як більшість воєнної продукції з США до нас приходить за гроші, надані спеціально для цього Держдепом, то цілком логічним виглядає небажання американців, щоб частина цих грошей на рівному місці осідала в кишенях посередників. До речі, за даними Центру досліджень армії, посередник "з'їдає" близько 40%.

Наглядним прикладом того, як бюрократія перешкоджає процесам є подарунок Держдепом Україні двох бойових кораблів типу "Айленд", який, за даними розслідування програми "Схеми: корупція в деталях", через бюрократичні перепони затягнувся на чотири (!!!) роки: кораблі були запропоновані Україні в 2014-му році, а остаточна передача відбулася наприкінці 2018-го.

Читайте також: "Москітний флот": Що за "Айленди" Україна отримала від США.

У підсумку коли дійшла справа до чергової допомоги (у 2019-му році Україна може отримати допомогу США в сфері безпеки на суму 250 млн доларів), американці прямим текстом заявили: хочете працювати з нами й надалі – приберіть посередника і дозвольте нам мати справу напряму зі Збройними силами України через Міноборони.

Принаймні, такий висновок можна зробити з листа, який зачитав голова Комітету з питань національної безпеки і оборони Сергій Пашинський на засіданні цього комітету (профільного для даного законопроекту) за день до внесення законопроекту в парламент. Він продемонстрував лист від Посольства США в Україні за підписом заступника глави Місії Памели Тремонт до керівництва Верховної Ради і голів фракцій про необхідність прийняття відповідного законопроекту, щоб Україна могла брати участь в Програмі продажу військового майна США (FMS) та отримувати військові товари найвищої якості без посередників.

"Є одне застереження від США: вони просять нас, як Верховну Раду, скасувати радянський атавізм монополії спецекспортерів. США хочуть надавати допомогу безпосередньо Збройним силам України", – повідомив Пашинський.

У підсумку комітет підтримав даний законопроект, а 20 грудня за нього проголосувала Верховна Рада. Тут варто зазначити, що цей законопроект внесли до порядку денного і допустили до голосування лише з третьої спроби – 20 листопада і 6 грудня депутати відмовлялись це робити, а спохватились лише після вищезгаданого ультиматуму Посольства США.

Що далі? В ухваленому законі йдеться, що закупівля продукції, робіт, послуг оборонного призначення за імпортом для забезпечення потреб державного замовника може здійснюватися в іноземних юридичних осіб шляхом:

- укладення державним замовником (або уповноваженим ним суб'єктом господарювання) державного контракту з іноземною юридичною особою – виробником або постачальником продукції, робіт і послуг оборонного призначення, у разі надання в установленому законодавством порядку такому державному замовнику повноважень на право здійснення імпорту товарів військового призначення і товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю;

- укладення державним замовником державного контракту з вітчизняним суб'єктом господарювання, якому в установленому законодавством порядку надані повноваження на право здійснення експорту та імпорту товарів військового призначення і товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю.

По суті, "Укроборонпром" з "Укрспецекспортом" в нас нікуди не дінеться. Наприклад, через нього і далі можуть тривати закупівлі продукції в тій самій Польщі. Але під США прописана можливість для Міноборони укладати контракти на закупівлю оборонної продукції напряму, нівелюючи монополію.

Раніше уряд США не дуже поспішав затверджувати пряме надання Україні летального озброєння, проте чітко давав зрозуміти, що не виключає таких рішень у майбутньому. І це саме майбутнє, з великою долею ймовірності, настане із набуттям цим законом чинності.

Насправді, враховуючи своє геополітичне становище (буферна зона між Росією і Західним Світом), Україна цілком може розраховувати на привілейоване ставлення до себе з боку США. Щось на зразок того, яке сьогодні має, наприклад, Польща, яка нещодавно придбала в США сучасні системи ПРО "Петріот", які американці досі не продавали нікому. Також в США останнім часом говорять про передачу Україні протикорабельних ракет "Гарпун", або ж катери Mark V PТ. Не варто забувати про ідеї з фрегатами типу "Олівер Газард Перрі". Буде це продаж за гроші, які надійдуть в рамках допомоги, чи ні - побачимо. Додатково ж від США мають надійти $10 млн на розбудову ВМС.

Треба розуміти, що бажаючи зберегти свій вплив у Східній Європі і перешкодити нарощуванню цього впливу Росії, Сполучені Штати просто змушені будуть постачати Україні летальну зброю самого різного формату: від "Джавелінів" і "Гарпунів", до літаків-винищувачів F-16 і F15 та бойових кораблів, а може навіть і систем протиповітряної оборони.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme