Радянський спадок і сучасні розробки: Що за броньовані тягачі стоять на озброєнні в ЗСУ

Броньовані тягачі і транспортери рятують з-під ворожого вогню підбиті танки та доставляють їх з поля бою у безпечне місце для подальшого ремонту і надання допомоги екіпажу
 

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Радянський спадок і сучасні розробки: Що…
Фото: Укроборонпром

Днями для Збройних сил України відновили та модернізували понад десять броньованих гусеничних тягачів БТС-4, замовлених Міністерством оборони ще у червні. Це дуже важлива частина бронетанкових військ, тому що саме броньовані тягачі здійснюють буксирування пошкодженої бронетехніки з поля боя, часто прямо з-під обстрілів.

Depo.ua розбирався, які тягачі стоять на озброєнні Збройних сил України і як розвивається цей напрямок.

БТС-4

БТС-4 – це радянський броньований тягач, розроблений на базі середнього танка Т-44М. Він призначений для евакуації аварійних танків із зони дії вогню супротивника.

Усередині корпусу встановлено лебідку з виведенням 200-метрового троса на корму. Для самозакріплення біля корми корпусу тягача кріпиться відкидний сошник, який опускається і піднімається за допомогою троса лебідки. Над дахом силового відділення розміщено платформу з відкидними бортами. Для буксирування некерованих танків служить спеціальний підресорений пристрій.

Попереду платформи зліва монтувалася розбірна стріла крана з ручним приводом вантажопідйомністю 3 т. Над останнім люком встановлюється труба-лаз системи ОПВТ – для подолання водних перешкод убрід.

На базовій версії тягача встановлено двигун В-54-Е. Місткість паливних баків 990 л. Силова передача запозичена у танка Т-44М і має відбір потужності для приводу лебідки.

Зі зброї у комплект постачання входив ручний кулемет Калашникова (РПК), боєкомплект якого складав 1000 набоїв. Також у якості особистої зброї екіпажу використовувалися два автомати Калашникова.

БТС-4 радянська версія

Тягач був розроблений ще у далекому 1965 році, а на озброєння Радянської армії перебував від 11 листопада 1967 року. 

Внаслідок модернізації на БТС-4 встановили ведучі колеса та уніфіковані гусеничні стрічки танка Т-80. Такими ж стрічками обладнали танки Т-72, Т-55/54 і всі види спеціальної та інженерної військової техніки на базі цих машин.

Також тягач оснастили крановою установкою з гідравлічним приводом вантажопідйомністю до 12 т., електрозварювальним обладнанням, тяговою та додатковою лебідками. Тому він може виконувати повний перелік робіт з поточного та середнього ремонту бронетехніки в польових умовах.

Ще тягач отримав сучасне бульдозерне обладнання для розчищення шляхів та обладнання позицій.

БТС-4 - українська модернізація

МТ-ЛБ

Цей легкобороньований багатоцільовий тягач використовується для транспортування людей та вантажів, а також в ролі артилерійського тягача.

Він був прийнятий на озброєння в 1964 році, випускався на Харківському тракторному заводі. Тому після розпаду СРСР виробнича база, а також понад 2 тисячі готових машин МТ-ЛБ залишилися на території України. У роки незалежності виготовлялися як тягачі для внутрішніх потреб, так і повноцінні БМП на експорт, зокрема, у М'янму.

Читайте також: Україна озброює світ: Що за БМП і танки ми допомагаємо виготовляти М'янмі

Хоча варто відзначити, що МТ-ЛБ і БМП – це абсолютно різний клас військової техніки. На відміну від БМП, при проектуванні МТ-ЛБ не ставилося завдання створити бойову машину підтримки піхоти. Він проектувався як всюдихід для транспортування вантажів, артилерійських знарядь, а також як санітарна машина. Фактично це легкоброньований гусеничний аналог звичайної армійської вантажівки.

В рамках модернізації конструкторське бюро ХТЗ зосередилось на трьох основних напрямках: рухливість, вогнева міць, захищеність. Зокрема, вдалося збільшити запас ходу по ґрунтовій дорозі до 800 км, максимальну швидкість по шосе підняти до 70 км/год., а на плаву – до 7 км/год.

Допомогли у цьому новий потужний двигун ЯМЗ-238Б (310 к.с.) і вдосконалена трансмісія з гідрооб'ємною передачею в механізмі повороту. Також збільшились енергоємність підвіски і кліренс – до 500 мм. Крім того, був встановлений додатковий підтримуючий ролик на гусеницях, а також дискові гальма.

В озброєнні замість 7,62-мм кулемета ПКТ на модернізованому варіанті встановлюється універсальний стабілізований бойовий модуль, створений ХКБМ ім. Морозова. До складу модуля входять 30-мм автоматична гармата, спарений 7,62-мм кулемет, пускова установка ПТУР, автоматичний гранатомет. Кути наведення по вертикалі становлять від -10 до +60, по горизонту – 360. Все це озброєння має сучасну систему управління вогнем.

У новій МТ-ЛБ посилили протимінну стійкість балістичного захисту корпусу в місцях розміщення екіпажу. Зокрема, під водієм встановлюється подвійне днище. Машина обладнується також антикумулятивним захистом – бортові екрани істотно підвищують захищеність екіпажу і десанту.

У липні 2021 року Міноборони України замовило капітальний ремонт 20 гусеничних тягачів на платформі МТ-ЛБ – МТ-ЛБ-АТ та МТ-ЛБу.

МТ-ЛБу

БРЕМ-84 "Атлет"

Це броньована ремонтно-евакуаційна машина на базі основного бойового танка Т-84У "Оплот".

Вона готує до евакуації і буксирування пошкоджені зразки бронетанкового озброєння і техніки, проводить зварювальні та землерийні роботи, перевозить запасні частини і витратні матеріали масою до 1,5 тон.

Тобто це машина, яка призначена для технічного забезпечення танкових підрозділів.

"Атлет" обладнаний крановою установкою з вантажопідйомністю до 25 т, яка дозволяє у польових умовах проводити заміну основних вузлів та агрегатів танку, включаючи башту та двигун.

Він оснащений зварювальним апаратом та іншим обладнанням для відновлення боєздатності бронетехніки у польових умовах.

Для евакуації бойових машин "Атлет" обладнаний лебідкою з максимальною силою до 250 кН, якої достатньо для витягування основних бойових танків. А спеціальне обладнання дозволяє проводити буксирування техніки на швидкості до 25 км/год.

Оскільки БРЕМ-84 "Атлет" призначена для виконання завдань безпосередньо на полі бою, то конструктори потурбувались і про озброєння. Вона оснащена 12,7-мм танковим кулеметом (в базовому варіанті – радянський НСВТ, встановлений в зенітно-кулеметну установку відкритого типу з боєкомплектом 450 патронів, хоча не виключене використання сучасних бойових модулів "Сармат", "Стилет" чи "Тайпан" – точної інформації про це наразі не надходило). Також на машину встановлені 8 пускових установок для відстрілу димових гранат.

Екіпаж БРЕМ складається з трьох людей: механіка-водія, командира і слюсаря-фахівця. Ходова частина БРЕМ "Атлет" повністю ідентична танку Т-84У "Оплот". Гусеничний стартер має 7 прогумованих опорних ковзанок, 3 прогумованих підтримувальних ролика, заднє провідне і переднє направляюче колеса по кожному борту. 1000-сильний двигун дозволяє "Атлету" при власній масі в 46 т розвивати швидкість до 70 км/год.

БРЕМ-84 "Атлет" – це абсолютно нова розробка, серійне виробництво якої мало початися у 2018 році, однак не почалося з тієї ж причини, що й виробництво споріднених йому танків БМ "Оплот" – необхідність імпортозаміщення російських комплектуючих.

Читайте також: Що таке БРЕМ-84 "Атлет", який буде рятувати українські танки на полі бою

В цілому ж потреба української армії в модернізації броньованих тягачів постійно зростає. Але модернізація радянської бронетехніки, у якої до наших днів не застарів хіба що броньований корпус, є тимчасовим рішенням – поки не буде налагоджено масове серійне виробництво сучасних зразків.

Ну а поки той же БРЕМ-84 "Атлет" перебуває у підвішеному стані, доводиться знову і знову вдосконалювати радянські тягачі БТС-4 і МТ-ЛБ, витискаючи з них останні соки. Але вічно так тривати не може.

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Важка бронетехніка

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme