Шефредакторка "Армія FM" Ірина Сампан: Прихильники ретранслюють наш сигнал на окуповані території

6 грудня, у день Збройних сил України, радіо "Армія FM" вийшло в ефір у оновленому форматі

Шефредакторка "Армія FM" Ірина Сампан: П…
Всі фото: Ірина Сампан і Армія FM

Чим живе сьогодні перша і наразі єдина українська військова радіостанція і які перешкоди долає на шляху до українських радіоприймачів, в інтерв'ю для Depo.ua розповіла колишня головна редакторка, а зараз директорка з розвитку радіо "Армія FM" Ірина Сампан.

- Для початку нагадайте, як виникла перша військова радіостанція України?

- Почалося все у 2016 році, коли керівниця Центральної телерадіостудії Міноборони Яна Холодна і невелика команда, до якої входила і я, за підтримки американської організації Spirit of America, створили військове радіо. Від Міноборони цю ідею комунікував радник тодішнього міністра оборони Степана Полторака Олексій Макухін.

У той час, як ви пам'ятаєте, на Донбасі був інформаційний вакуум україномовного контенту, натомість були російські телеканали і радіостанції, а також новостворені телерадіостанції бойовиків так званих "ЛНР" і "ДНР". Також українські військові з зони АТО нам говорили, що хотіли б слухати свій ресурс, який би транслював українську пісню, українське слово, українські новини – щоб було зрозуміло, що це територія України.

Вперше вийшли в ефір ми 1 березня 2016 року. Наша ціль та місія полягали у тому, щоб підтримати, проінформувати і почути українських військових. Налагодити майданчик спілкування між солдатом і Міноборони, бо в 2016 році треба було почути потреби військовослужбовців з соціальної точки зору. Якщо в 2014-2015 роках все ще трималося на патріотизмі та певному адреналіні, то у 2016-му вже починали вилазити соціальні потреби, які треба було чути, озвучувати і передавати вище.

- Як влаштована радіостанція?

- Організаційно радіостанція "Армія FM" є структурним підрозділом Міноборони, а ми всі, працівники радіостанції, є або військовослужбовцями, або, якщо цивільні особи, то працівниками ЗСУ.

Що стосується формату, то це була, насамперед, українська пісня, хоч і не лише. Був і зарубіжний рок, а також поп-патріотика, яка саме тоді набирала обертів. Російськомовної музики ми принципово не транслювали і не транслюємо.

З часом ми нарощували програми. Запустили ранкове шоу, щоб підіймати зранку настрій бійцям. Потім запустили програму "Привіт в АТО", яка одразу стала найпопулярнішою програмою на "Армія FM" і продовжує такою залишатись досі (зараз вона має назву "На зв'язку"), тому що передавання привітів і замовлення пісень було завжди в топі. Згодом запустили аналітично-інформаційну програму, під час якої простими словами розбирали законопроекти, які стосуються військовослужбовців.

Простіше кажучи, у нас була мета створити таку "сім'ю", у якій кожен слухач з нашої аудиторії міг знайти те, що він хоче: від "розслабитись і послухати музику", до "отримати відповіді на нагальні питання".

Наші слухачі – це військовослужбовці обох статей від 26 до 40 років з закінченою або неповною вищою освітою, які мають сім'ї. Так, сім'ї військовослужбовців – це також наша аудиторія. Вони слухають новини з передової, передають привіти і отримують корисну інформацію про певні юридичні моменти, які стосуються їхніх рідних.

Але якщо говорити про масштаб, то він спочатку був маленький, як для такого ресурсу, як ми. Потім була постійна боротьба за частоти і доказування того, що ми маємо мовити, тому нам треба рости і розширюватись. За цей час наше радіо пройшло складну еволюцію, яка дуже залежала від суспільно-політичної ситуації у країні.

- Наприклад?

- Наприклад, з приходом нової влади формат радіо змінився, але не у кращий бік. На жаль, роковий формат, який ми тоді створили, змінили на поп-музику, яка, насправді, не є контентом для нашого слухача.

- А від кого саме надійшла вказівка змінити формат?

- В перехідний період, рік тому, на радіо було намішано багато різних жанрів. Попса з роком, іноді хардовим. Почався відтік аудиторії, що логічно. Тоді Департамент стратегічних комунікацій очолила Світлана Павловська і на брифінгу заявила, що за її даними рейтинг радіо "Армія FM" низький, тому вона ініціювала громадські обговорення щодо зміни формату радіостанції. Було створене опитування у соцмережах про те, яку музику хотіли б чути на "Армія FM" і не тільки. І на цей час вона попросила повністю прибрати рок-музику, залишити тільки поп.

Я не готова говорити про об'єктивність того опитування, тому що ми не знаємо – яка саме аудиторія брала у ньому участь. Можливо, це була зовсім не наша цільова аудиторія, адже зі зрозумілих причин далеко не всі військовослужбовці є активними користувачами соцмереж.

Замість рок-музики відбулось засилля попси (Dua Lipa, Lady Gaga, Katy Perry тощо). Мабуть, таким чином хотіли розширити аудиторію, адже прийнято вважати, що поп-музика – це масова культура. Але це зовсім не музика нашої аудиторії, тому у підсумку це дало зворотний ефект.

- Що спонукало повернутись до рокового формату?

- Я написала гнівний пост у Facebook про те, що "Армія FM" не може існувати у тому вигляді, в якому вона існувала на той момент. Також я запропонувала свою стратегію розвитку радіостанції. Тоді до мене звернувся начальник Центральної телерадіостудії Міноборони Віктор Гром і сказав, що якщо я можу реалізувати те, що написала – то щоб приходила і робила.

Після цього у мене відбулась розмова зі Світланою Павловською. Я розказала їй своє бачення розвитку радіостанції – повернення рок-музики, зміна голосів, певне "осерйознішання", якщо так можна сказати. Адже "Армія FM" не може постійно залишатись "окопним радіо". Це має бути якщо не пропагандистський, то хоча б контрпропагандистський інформаційний ресурс. Тому що ми протидіємо величезній потужній машині російської дезінформації і пропаганди.

Після тієї розмови ми тимчасово перейшли на так званий перехідний формат – разом зі звукорежисером і музичним редактором ми почали поступово повертати в ефір українську ("Без обмежень", "Океан Ельзи", ТНМК, "Друга ріка", СКАЙ тощо) та зарубіжну (Nickelback, AC/DC, Scorpions, Pink Floyd, Aerosmith тощо) рок-музику. Ми це робили чотири місяці, і от, 6 грудня, ми запрацювали у повністю новому форматі – попси у нас більше не буде.

І хочу зауважити, що з поверненням рок-музики до нас повернулась та аудиторія, яка була у нас з самого початку. Це видно з дописів, повідомлень, коментарів та дзвінків у ефір. І це дуже тішить, адже показує, що ми на правильному шляху.

- Складається враження, що до 2019 року "Армія FM" переживала період сталого розвитку: ви нарощували площу покриття у так званій "сірій зоні", ваш сигнал можна було зловити навіть у Донецьку та Луганську, плюс ви почали звучати і в обласних центрах центральної та західної України. А потім почалися проблеми з радіочастотами… Це якось пов'язано зі зміною влади у країні?

- Я не думаю, що має місце політика, спрямована на те, щоб не давати "Армія FM" частоти. Тут швидше мала місце загальна проблема: зміна керівництва держави потягла за собою часткову зміну керівництва Нацради (Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, – ред.). Зокрема, пішов Сергій Костинський, який нам дуже допомагав і лобіював наші інтереси в Нацраді. Та й узагалі – з попереднім складом Нацради нам було легше працювати, можливо, тому, що там було певне бачення – що "Армія FM" потрібна і навіщо вона потрібна.

Але, повторюся, я не думаю, що нинішня Нацрада налаштована проти радіостанції "Армія FM". Просто наклалося дуже багато факторів, включаючи пандемію, зміни в Міністерстві оборони тощо…

Та й, чесно кажучи, з нашого боку на рівні Міноборони хотілося б мати більше розуміння – навіщо ми потрібні і наскільки ми важливі. Щоб до нас ставились з глибшим розумінням, що "Армія FM" і "Військове телебачення" (яке теж має свої проблеми) можуть принести набагато більше користі, аніж зараз.

А зараз виходить якесь таке недалекоглядне бачення усієї держави і складається враження, що військові ЗМІ у нас не сприймаються настільки серйозно і настільки глобально, як нам би того хотілося. Це і питання фінансів, і питання кадрів, і питання ліцензій на частоти з подальшим нашим розширенням. Тому, хотілося б, щоб до цього всього було більше уваги. Щоб держава приділяла більше уваги хоча б контрпропагандистським інформаційним заходам. Адже у нас є фахівці для того, щоб цю інформаційну контрпропаганду якісно інтелектуально подати. Не вистачає лише уваги з боку держави і збільшення нашого штату.

І я сподіваюсь, що нам таки вдасться пробити це питання. Тому що ми не можемо весь час працювати на рівні "окопного радіо". Це має бути потужний ресурс зі своїми частотами і з великим покриттям.

- Розкажіть про проблеми з частотами, які мали місце останнім часом у "сірій зоні". Було кілька публікацій на цю тему.

- Як ви знаєте, нещодавно з'явилась заява бойовиків "ЛНР" про те, що вони запустили свою радіостанцію "Комбат FM" на нашій частоті у місті Щастя. Але це не зовсім так. У радіо "Армія FM" не було своєї частоти у Щасті. Справа в тому, що у нашої радіостанції є багато прихильників, які своїми силами встановлюють передавачі у так званій "сірій зоні" і самостійно ретранслюють наш сигнал на окуповану територію на інших, не наших, частотах, а часто навіть "глушачи" радіостанції бойовиків. Ми не можемо відповідати за такі їхні дії, тому що вони нам непідконтрольні і непідзвітні. Власне, одну з таких неофіційних частот, на якій волонтери ретранслювали радіо "Армія FM", і намагаються зараз "віджати" бойовики "ЛНР" зі своїм "Комбат FM". Але боротьба за цю частоту між ними і волонтерами ще триває.

Насправді, не буду лукавити, ми вдячні таким волонтерам, які власними силами ретранслюють наш сигнал. Адже, по суті, таким чином вони роблять те, що мала б робити держава. Мабуть, їм це вдається швидше і без бюрократичної тяганини, бо навіть зміна ліцензії на радіочастоти – це річ і затратна і забюрократизована.

- А відкату назад немає? Чи не втратили ви частину своїх офіційних частот?

- Ні, відкату назад немає, але й поступу вперед також не спостерігається. Зараз ми офіційно працюємо на тих самих частотах, які отримали до 2019 року.

- І на завершення розкажіть про стратегію розвитку радіостанції "Армія FM". Чи передбачає вона FM-покриття усієї території України? Адже військовослужбовці є не лише у зоні проведення ООС.

- Стратегія розвитку у нас дуже масштабна і обнадійлива. Почистивши плей-лист і привівши до порядку музику, ми хочемо підвищувати якість програм.

Зокрема, запустити рекрутингову кампанію у співпраці з підрозділами ЗСУ, щоб на радіо "Армія FM" звучав заклик до вступу на військову службу. Тобто, умовно: є певна бригада, якій потрібні певні кадри, і в нашому ефірі буде звучати заклик вступати на службу в цю бригаду на такі-то спеціальності на таких-то умовах.

Також у нас в планах запустити нічне шоу. Таке класичне американське night show з хаотичним лайтовим форматом у вигляді розмов з гостями, якісної музики та інтелектуального гумору. Я думаю, цей формат має вистрілити.

Зрештою, будемо виходити від потреб і ресурсів. Ми будемо змінюватись так, як буде змінюватись наша армія. Адже ми створені для неї і є її відображенням. Але, повторюся, нам би дуже хотілося, щоб держава звернула на нас увагу і зрозуміла, що "Армія FM" і "Військове телебачення" можуть працювати у глобальнішому форматі, аніж це є зараз.

Адже "паркетна" подача інформації і перерізання стрічок ніколи не було і не буде демонстрацією сили чи потужності. В центрі нашої уваги повинне бути військо, тому що українська армія дійсно крута і робить подекуди неможливі речі. Саме це повинне бути в центрі здорової пропаганди.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"