Прорватися за "сіру зону": Чи вдасться Україні вибити бойовиків з ефіру ОРДЛО

В Україні з високих трибун багато розповідається про налагодження українського телерадіомовлення на тимчасово окуповані території, однак на практиці ситуація не така райдужна

Прорватися за "сіру зону": Чи вдасться У…
Фото: Фонд Мир і Ко

Вчора Україна відзначала День працівників радіо, телебачення та зв'язку. І так вже співпало, що саме цього дня набула поширення новина, що бойовики "ЛНР" запустили на частотах українського "Армія FM" власне пропагандистське радіо "Комбат FM". Принаймні, так стверджують самі бойовики.

Таким чином на тимчасово окупованій території стало на один український рупор менше і, водночас, на один російський рупор більше. За словами самих терористів, "робота радіостанції "Комбат FM" спрямована на підвищення бойового і морального духу мешканців "ЛНР", в тому числі тих, що проживають на підконтрольних Києву територіях".

"Якби "Армія FM" там ніхто не слухав і воно не мало би пливу, його б ніхто не чіпав. Але ніт. Бо ми намагаємося впливати. І почали бути впливовими, даруйте за скромність. Українською піснею, правильним роком, якісним звучанням і далі буде", – відреагувала на цю подію головна редакторка "Армія FM" Ірина Сампан.

Українське радіо "Армія FM" – явище досить цікаве і для України навіть унікальне. Започатковане Міністерством оборони у 2016 році, воно стала першою військовою радіостанцією незалежної України.

Наразі "Армія FM" веде мовлення в мережі інтернет і у FM-діапазоні, покриваючи значну частину підконтрольної Києву територію України, а також так звану "сіру зону" уздовж лінії розмежування. Зокрема, у Новотошківському, Щасті, Торецьку, Новотроїцькому, Широкиному, Авдіївці.

"У нас є відгуки від слухачів, що на тимчасово окупованій території сигнал "Армія FM" пробивається у Горлівці і Донецьку. Раніше його можна було зловити і на території "ЛНР", однак окупанти зробили все, щоб заглушити там наш сигнал", – повідомила Depo.ua Ірина Сампан.

Фото Ірини Сампан

Взагалі, інформаційний простір на тимчасово окупованих територіях цілком і повністю підконтрольний Москві. Окрім російських там вільно себе почувають місцеві пропагандистські радіостанції і телеканали.

Так, в "ЛНР" домінує так звана "ГТРК "ЛНР" "Луганск 24" – офіційний теле- та радіомовник так званої "республіки". Також присутні локальні "Радио Республика", "Радио Победа", "Своё Радио", "Казачье Радио", ну і новостворений "Комбат FM".

З українських радіостанцій на територію "ЛНР" спільними зусиллями держави і волонтерів пробивається сигнал: "Армія FM" (трансляція ведеться з Бахмутівки), "UA:Радіо Голос Донбасу" (з Бахмутівки), "UA:Радіо Пульс" (зі Станиці Луганської), "UA:Радіо Промінь" (з Лисичанська), "Громадське радіо" (з Бахмутівки), "Радiо Перець FM" (зі Щастя), "Радіо Relax" (з Сіверськодонецька) і "Радіо Люкс FM" (з Сіверськодонецька).

В "ДНР" ситуація не краща. Там без перешкод працюють одразу чотири пропагандистських телеканали: "Первый Республиканский", "Новороссия ТВ", "Оплот ТВ" і "Оплот 2". Є ще інтернет-телеканал "Антимайдан". З радіостанцій FM-діапазону в інформпросторі присутні: "Республика", "Комета", "Спутник", "Донбасс FM", "Новороссия РОКС" і "107,6 FM".

З українських радіостанцій на територію "ДНР" спільними зусиллями держави і волонтерів пробивається сигнал: "Армія FM" (трансляція ведеться з Торецька, Новотроїцького, Широкиного і Авдіївки), "Громадське радіо" (з Волновахи), "Радiо Перець FM" (з Костянтинівки), "Радіо Люкс FM" (з Покровська), "UA:Радіо Голос Донбасу" (з Волновахи) і "Радіо Тризуб FM" (з Мар'їнки і Карлівки).

Також з 1 березня розпочав своє мовлення український російськомовний державний інформаційно-розважальний телеканал "Дім/Дом", створений для жителів тимчасово окупованих територій України – "Л-ДНР" та Криму. Щоправда, станом на 2020 рік канал мовить наживо лише антенним розповсюдженням наземного телебачення і тільки має у планах розпочати супутникове та інтернет-мовлення наживо. Канал також планує стати повноцінним міжнародним українським російськомовним каналом. Але наразі все це лише у планах.

Крім цього, в кабельних мережах "Л-ДНР" зустрічаються неполітизовані а тому, мабуть, не заборонені до розповсюдження окупаційною владою "ЛНР" і "ДНР українські телеканали. Приблизний їх список такий: "Enter-Фільм", "RU-music", "М-1", "М-2", "Euronews-Ukraine", "ТЕТ", "Право-ТВ", "Мега", "Малятко-ТБ", "Плюс-Плюс", "OTV", "QTV" ("Куй-ТБ"), "Футбол-1", "Футбол-2", "Спорт-1".

Однак, якщо російські та "республіканські" теле- та радіоканали мають на території "Л-ДНР" цілковиту підтримку та сприяння, то українські – навпаки. Особливо інформаційні канали з проукраїнською позицією. Їхній сигнал цілеспрямовано глушиться терористами за рахунок закупленого на російські гроші більш потужного ретрансляційного обладнання.

Питання на користь України можна було б вирішити аналогічним шляхом – закупкою та установкою теле- та радіостанціями відповідного потужного обладнання. Однак, цей процес впирається у дві традиційні для українських реалій складові: брак коштів і бюрократія.

По-перше, потужне обладнання для передачі сигналу є дуже дорогим. А навіть якщо радіостанції подолають фінансову перешкоду, потрібно буде пройти процедуру зміни ліцензійної потужності Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення. А це процес сам по собі тривалий у часі, а під час коронавірусної пандемії – й поготів.

От і виходить, що через нерівні умови, українським теле- і радіостанціям доводиться боротись за право транслювати свій сигнал хоча б у так званій "сірій зоні", не кажучи вже про проникнення углиб окупованої території.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"