Діра Миколаївського суднобудівного: Чому "Укроборонпром" шантажує уряд "Україною"

Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман анонсував, що він надсилає президенту Петру Порошенку подання на звільнення керівника "Укроборонпрому"

Діра Миколаївського суднобудівного: Чому…

Мова очевидно йде про гендиректора держконцерну Романа Романова, який вже нібито пішов у відставку ще до подання Гройсмана. Справа ця стосується заборгованості по зарплаті перед працівниками Миколаївського суднобудівного заводу (до недавнього часу – Державне підприємство "Суднобудівний завод імені 61 комунара").

"Ми на одному із засідань уряду розглядали питання заборгованості на судноремонтному заводі в Миколаєві. Я тоді підписав доручення щодо погашення заборгованості перед колективом керівнику Укроборонпрому. Був контрольний термін - 25 грудня. Сьогодні 27 число вже - заборгованість не погашена. Я чув зворотню інформацію, що вони не можуть це зробити. Але я цього не розумію, тому підпишу подання на ім'я президента України, а раджу керівнику Укроборонпрому сьогодні звільнитися самостійно. Більше працювати з вами я не буду. Сказано, не зроблено – до побачення. Шукайте іншу роботу. Прийде новий керівник, він знайде про погашення заборгованості перед працюючими людьми. Тому я сьогодні поставлю це питання і надіюся, що президент швидко ухвалить рішення щодо людей які не здатні", - заявив Гройсман.

У читача, який не дуже сильно слідкує за ситуацією, може виникнути думка, мовляв, рядовий випадок для України - борги на держпідприємствах. Історія із Миколаївським суднобудівним тягнеться вже не перший рік. Завод, якщо те, що від нього лишилося можна так ще називати, з 2009-го року не побудував жодного корабля. Це при тому, що з 2010-го року входить у структуру "Укроборонпрому", який не зміг підняти його з руїн. Швидше, навпаки, довів до боргів і арешту рахунків. А головним, навіть не джерелом - змістом існування колись успішного і відомого підприємства - є нікому непотрібний ракетний крейсер "Україна".

Що за завод

Миколаївський суднобудівний, на якому будувались броненосець "Потьомкін" і крейсер "Варяг", в останні роки жив за рахунок нечисельних ремонтів кораблів. В минулому році там заявили, що нібито "Укроборонпром" передав їм будівництво багатостраждального корвета, що розпочалося ще в 2009 році. Окрім цього, завод утримував відомий недобудований ракетний крейсер "Україна" і за це також до певного моменту платилися кошти.

Крейсер був спущений на воду ще в далекому 1990-му році. Будувався для Росії, але потім його вирішили лишити для наших ВМС і в 1993-му в стані 75% готовності він був переданий нам. Причому, саме крейсер "Україна" мав стати флагманом ВМС - на ньому не вистачало зброї, яка вироблялася на Росії. Але, із кінця 90-х розпочалася історія із добудовою "України", Міноборони фінансувало команду механіків, яка несла там вахту, наприклад, для того, щоб взимку прокручувати шість турбін. Вже багато років його будівництво "заморожене" на стадії готовності на 95%. В 2004-му його взагалі хотіли перетворити на музей. У 2010-му тодішній міністр оборони Єжель пропонував крейсер продати. Росія тоді прагнула купити його за ціною металобрухту.

У вересні 2015-го року екс-командуючий ВМС країни Сергій Гайдук сказав: "Крейсер "Україна"- це відламаний від держави шматок, він буде проданий, а кошти від його реалізації підуть на будівництво нових кораблів і катерів".

В березні 2017-го навіть з'явилася інформація, буцімто президент України Петро Порошенко видав указ про демілітарізацію і продаж корабля. Нещодавно Міноборони офіційно повідомило "Укроборонпром" про те, що крейсер "Україна" їм не потрібен. На Миколаївському суднобудівному зазначають, що відомство практично відмовилося від крейсера ще з 2015-го року. В "Укроборонпромі" хочуть домогтися від держави грошей на те, щоб добудувати його, та Кабмін досі не вирішив що з крейсером робити.

А тим часом, на підприємстві величезні борги із зарплатні, яку не виплачують з листопада 2014-го. Загалом цифра заборгованості називається самим "Укроборонпромом" - 61,1 млн гривень. Держконцерн хоче отримати ці гроші від держави і ставить питання так: "Або добудовувати, або продавати". Окрім цього, наприкінці жовтня "Укроборонпром" взагалі призупинив роботу "Миколаївського суднобудівного заводу".

"Діяльність державного підприємства "Миколаївський суднобудівний завод" паралізована через відсутність рішення Уряду щодо ракетного крейсера проекту 1164, заводський №2011 ("Україна) . На сьогодні арештовані рахунки підприємства, а заборгованість по заробітній платі становить понад 58 млн гривень", – говорилося в повідомленні концерну.

Це сталося після того, як співробітники Миколаївського суднобудівного у вересні навіть мітингували під облдержадміністрацією з вимогою виплатити борги по зарплаті.

Претензії "Укроборонпрома" до Кабміну щодо зарплат виглядають не зовсім логічними.

Що за історія з боргами

На сайті "Преступности.НЕТ" в минулому році розписувалася детальна схема, по якій нібито грабували завод. Згідно із нею, коли підприємство очолив Федір Петров, його банально пиляють на металобрухт.

"Вже не перший рік щодня завантажені металом машини вивозять у невідомому напрямку майно оборонного підприємства, але обіцяних зарплат так і не бачити", – додає автор.

Тоді, коли співробітникам не виплачують гроші, Петров зарплату отримував. Наводилися цифри, буцімто, в квітні 2016-го йому виплатили 44 тис. гривень. А за розкрадання майна навіть відкривалися кримінальні справи. Автор статті припускав, що все це відбувається під прикриттям місцевої влади і силовиків.

"В ході розслідування з'ясувалося, що на все майно ДП "Суднобудівний завод імені 61 комунара" (стара назва підприємства - Depo.ua) накладено арешт - в зв'язку з тим, що у виконавчій службі знаходиться провадження про стягнення з заводу на користь фізичних, юридичних осіб і держави заборгованості на загальну суму понад 37 мільйонів гривень. У тому числі завод внен і своїм працівникам", - сказано в статті за початок 2016-го року.

Мова йде про рішення 2015-го року, коли підприємство очолював Петров. Його, до речі, вже звільнили - рішення від 5 жовтня 2016-го року відповідно до п. 8 ст. 36 Кодексу законів про працю України ("Підстави передбачені контрактом") підписав заступник гендиректора "Укроборонпрому" Романа Романова - Володимир Кострицький. І це при тому, що Державна фінансова інспекція провела аудит діяльності підприємства за період з 01.07.14 по 01.04.16 г. У підсумковому акті були відображені грубі фінансові порушення з боку посадових осіб державного підприємства. Результат був задовго до звільнення Петрова. По суті, у цій ситуації також можуть виникнути запитання до керівництва "Укроборонпрому", яке мало б бути поінформоване про ситуацію, яка відбувається на одному з його підприємств. І не змогло її вчасно вирішити.

Що робити із зарплатою

Суперечка між Кабміном і "Укроборонпромом", простими словами полягає в тому, що в Уряді вважають, що "Укроборонпром" має розрахуватися із боргами на своєму підприємстві. Держконцерн за підсумками 2016 року посів 62-ю позицію в щорічному рейтингу ТОП-100 світових оборонних компаній американського спеціалізованого видання Defense News із виторгом від реалізації військової продукції у розмірі $1,075 млрд, що на 17% більше порівняно з 2015 роком. Здавалося б, що таке 61,1 млрд гривень. Але "Укроборонпром" апелює тим, що всі підприємства концерну є самостійними суб'єктами господарської діяльності та функціонують тільки за рахунок власної комерційної діяльності. Компенсація заборгованості із зарплати за рахунок інших підприємств суперечить нормам українського законодавства по веденню фінансово-господарської діяльності, відповідно до яких, держконцерн не має права розподіляти активи між підприємствами-учасниками концерну. І саме держава має компенсувати суму за утримання "України", із якої буде виплачена зарплата.

Насправді, ми маємо ситуацію, доведену до абсурду. На збитковому заводі, потрібність якого у нинішньому стані для нашої країни є питанням, знаходиться непотрібний Міноборони крейсер Україна. Вартість лише кожної турбіни на ньому сягає $1 млн. Можна бодай спробувати його продати, тим більше, що інтерес до "України" був у китайців та індусів, представники яких навіть приїздили до Миколаєва. З отриманих коштів можна було б 100% погасити всі борги із зарплати. Але, тоді наступним питанням буде: "Що робити із збитковим заводом?". Наразі ж на поверхні видно величезну діру для "доїння" держбюджету. Саме така функція миколаївського підприємства, на жаль, проглядається неозброєним оком. Що там всередині насправді - це краще вже розбиратися правоохоронцям, розслідувати схеми. "Укроборонпром" поки виглядає не зовсім гарно. Останнім часом взагалі навколо держконцерну багато негативної інформації. НАБУ "трясе" "Укроборонпром" через корупцію в угоді на $39 млн. Через відсутність реформ співпрацю з держконцерном припинили в НАКО, що намагалися допомогти впровадити, наприклад, управлінську реформу в концерні. Не так давно ми стали свідками чисельних розслідувань про угоду "Укроборонпрому" на $150 млн з фірмою-прокладкою. А тим часом співробітники того самого Миколаївського заводу перекривають міст, вимагаючи грошей.

Для вирішення ситуації із боргами мало буде одного звільнення Романова. Безперечно, вимагати від підприємства розрахунку в теорії можна. Та звільнення не змінить ситуацію із збитковим підприємством. І борги продовжать накопичуватися. Необхідно на державному рівні нарешті прийняти рішення, що робити з крейсером, який навряд чи вже впишеться у погляд керівництва держави та військового командування із реформування і побудови "москітного" флоту, в яких будуть ракетні катери типу "Лань". А питання "Укроборонпрому" у нинішньому вигляді - це вже окрема тема, яка складається з клаптиків таких історій, як Миколаївська.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme