Чаус в обмін на номери Придністров'я: Що виторгує Зеленський за поступку Санду

Кремль шантажує Молдову тим, що заборона придністровських номерів на території України призведе до кризи між Кишиневом з одного боку, та Москвою і Тирасполем — з іншого. І перед Зеленським постає непростий вибір між демонстрацією політичної твердості та поступкою союзникам. Яка може мати свою ціну

Тарас Паньо
Журналіст відділу міжнародної політики
Чаус в обмін на номери Придністров'я: Що…
Фото: Getty Images

Двосторонні стосунки між Україною і Молдовою останнім часом розвиваються вельми динамічно — хоч при тому часом вельми химерно. З одного боку, є чисельні двосторонні зустрічі — в тому числі й на вищому рівні, які супроводжуються деклараціями про стратегічне партнерство, консолідовану позицію з більшості гострих міжнародних питань, та спільне бажання стосовно євроінтеграції.

З іншого боку, інциденти на кшталт "недоведеного" викрадення судді Чауса на території Молдови, яке здійснили невідомі особи, навдивовижу схожі на українських силовиків, недвозначно натякають на те, що цілком безхмарними ці стосунки назвати також не виходить. Хоча, слід віддати належне, навіть маючи істотні докази причетності України до стрімкого і не зовсім добровільного переміщення любителя доларових банкнот у скляних банках через державний кордон, Кишинів стримується від початку масштабного скандалу.

І от у цих непростих стосунках з'являється черговий неоднозначний зворот. Який почався іще в далекому 2018-му році, коли Молдова досягла з Придністров'ям угоди про видачу громадянам непідконтрольної території так званих "нейтральних" міжнародних автомобільних номерів. Нейтральність яких полягала у відсутності на них прапора самопроголошеної "республіки". Натомість такі номери визнавались би в усіх країнах континенту, як молдовські. Оскільки автомобілі з "придністровськими" номерами до більшості країн ЄС, наприклад, не пропускали. Окрім того, водії мали отримувати молдовські права.

Природно, що в Тирасполі, навіть формально погодившись на таке діло, не надто рекламували можливість зняти номери з місцевим "триколором". Це призвело до того, що за рік з гаком "нейтральні" номери отримали щось близько 4% водіїв.

Тому у 2020 році Кишинів та Київ домовилися про те, що з 15 січня 2021 року Україна автомобілі на придністровських номерах пропускати перестане. Щоправда, невдовзі після свого обрання на посаду президента, Майя Санду попросила відтермінувати ця дату до 1 вересня, що і було зроблено.

Але і такий варіант, схоже, не сподобався Москві. Оскільки 11 серпня заступник голови адміністрації президента Росії Дмітрій Козак, який курує не тільки "примирення на Донбасі", але й "реінтеграцію Придністров'я", здійснив візит до Кишинева, після якого вийшов до преси і повідомив, що "ніякої транспортної блокади не буде". А в Кишиневі розпочали активні переговори із Києвом стосовно подальшого "відтермінування жорсткого рішення".

І от вчора молдовське Бюро з реінтеграції повідомило, що Україна знову відклала заборону на в'їзд автомобілів з придністровськими номерами — до 10 січня 2022 року. Що виглядало цілком правдоподібно. От тільки через кілька годин Одеська митниця повідомила, що "трапилася прикра помилка" і з післязавтра жодних придністровських номерів в Україні не буде. Чи то на Банковій вирішили одне — а потім передумали, чи то уряд в Кишиневі намагався зіграти в цікаву гру — хтозна.

Все це, напевно, є не найкращою новиною для мешканців непідконтрольних Молдові територій, оскільки помітна частка продуктів харчування закуповується ними саме в Одеській області. Власне, тому і Москва жорстко натиснула на Кишинів, усвідомлюючи, що в разі закриття кордону з Україною в Придністров'ї або почнуться проблеми з доступністю багатьох товарів, або власникам фур та вантажівок таки доведеться розпрощатися із червоно-зелено-червоним триколором. При тому звинувачувати в "транспортній блокаді", яку можна подолати, просто змінивши номерні знаки, як Тирасполь, так і Москва збираються чомусь Кишинів, який жодних заборон не вводить, а не Київ. А молдовська президентка, налаштована на "діалог та врахування інтересів всіх сторін", на цю нехитру стратегію піддається. Попри чисельні провали попередніх спроб її використання.

Тож тепер питання із придністровськими номерами перетворюється на певний козир в руках чинної української влади. За допомогою якого Зеленський може продемонструвати жорстку позицію і приєднатися в такий спосіб до інших адекватних держав, які давним-давно заборонили придністровські номерні знаки (серед них, до речі, і цілком дружня до Молдови Румунія). А з іншого боку український президент може продовжити торги зі своєю молдовською колегою. Призначивши за поступку релевантну, на його погляд, ціну. На кшталт тихої інформаційної кончини всієї історії з Чаусом. Який варіант виберуть на Банковій — стане відомо впродовж неповних двох діб.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme