Хто стоїть за медичною "зрадою" в АТО

Де набрати необхідну кількість якщо не реанімобілів, то хоча б звичайних "Таблеток" чи їх аналогів? У зоні АТО існує проблема з медичним транспортом

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Хто стоїть за медичною "зрадою" в АТО…

Тривожні новини час від часу надходять з зони проведення антитерористичної операції. Причому, новини абсолютно різного характеру і походження. Одна з них стосувалась критичної ситуації, яка сталася із забезпеченням військових підрозділів санітарним транспортом для евакуації поранених з передової.

Новину "розігнала" волонтер Валентина Варава на своїй сторінці у соцмережі Facebook, яка написала, що: "Рівень забезпечення робочими автомобілями в батальйонах Збройних Сил України складає 25-30%. Поранених евакуюють УАЗами радянського часу і волонтерським автотранспортом. За два з половиною роки війни Міністерством оборони не було закуплено жодного санітарного автомобіля. На початку 2016-го року було оголошено тендер на закупівлю 145 автомобілів на 50 млн грн, але тендер не відбувся".

Щоправда, головною темою її посту була не стільки критична ситуація з транспортом, скільки "інформація, що вже прийняте рішення щодо закупівлі умовно-вітчизняного "Богдана" на китайському шасі. БЕЗ погодження з фронтовими техніками! БЕЗ адекватних випробувань у бойових умовах! БЕЗ громадського контролю!".

За словами Варави, волонтери дуже стурбовані як долею українського автопрому, так і побоюються відверто неякісної техніки, яку їм можуть підсунути на передову. А побоювання такі викликані, в першу чергу, поспішністю і непрозорістю процедури погодження саме таких автомобілів, а також відсутністю випробувань у бойових умовах.

Depo.ua спробував розібратись, яка ж насправді ситуація з санітарним транспортом у Збройних силах України, адже, будьмо відвертими, антитерористична операція стала серйозним викликом для системи медичного забезпечення української армії.

Як вдалося з'ясувати, стан медичного забезпечення військ, які залучені до участі в АТО, оцінюється по-різному, і часто ці оцінки діаметрально протилежні – від запевнень деяких посадових осіб про бездоганну організацію цього забезпечення до звинувачень з боку певних громадських організацій та волонтерів у повній руйнації системи медичного забезпечення й реалізації його виключно силами волонтерів.

Істина ж, як завжди, десь посередині.

Якщо подивитися з чого складаються етапи евакуації поранених в зоні АТО то можна сміливо розділити на три етапи, кожному з яких призначена своя техніка:

1. Зазвичай з під вогню в точку відносної безпеки виносять або на руках або підручним транспортом. Звичайно на цьому етапі рекомендується броне- або спецтранспорт.

2. Далі надається допомога і вступає в роботу УАЗ "Таблетка". Нею доставляють або до точки сортування/стабілізації і повертаються назад до точки забору поранених або, в разі коли іншого більш пристосованого транспорту для якісного тшвидкісного транспортування поранених немає, УАЗ везе до польового госпіталю або задіяної міської лікарні.

3. Від точки сортування/стабілізації до польового госпіталю або задіяної лікарні транспортують швидкісними і підготовленими санітарними машинами/реанімобілями. А для перевезення поранених до лікувальних установ МОУ у віддалених від зони АТО містах України Збройними силами України використовується реанімаційно-операційний літак Повітряних Сил України Ан-26 "Віта".

Зради і перемоги в забезпеченні АТО новою медичною технікою - фото 1

Що стосується броньованих автомобілів для евакуації поранених з поля бою, то до 2014-го році в Міноборони такі броньовики взагалі були відсутні, натомість вони були в Національній гвардії і досить добре себе зарекомендували. Мова йде про броньовані медичні автомобілі БММ-4С, створені на базі сучасного колісного бронетранспортера БТР-4Е. Вони мають значно збільшений внутрішній об'єм, який дозволяє транспортувати чотирьох поранених на ношах, або двох на ношах і вісім сидячих. Крім того, передбачено встановлення реанімаційного та іншого медичного устаткування.

Зради і перемоги в забезпеченні АТО новою медичною технікою - фото 2

Дешевшою альтернативою БММ-4С стала броньована медична машина БММ-70 "Ковчег" (відома також як "Святий Миколай"), створена на базі бронетранспортера БТР-70ДІ. Через розташування силової установки в задній частині машини, завантажувати поранених у БММ-70 значно складніше, ніж у БММ-4С, у якої двигун знаходиться спереду. Але оскільки БММ-70 виготовляється шляхом переобладнання застарілих бронетранспортерів, то вартість її нижча, ніж БММ-4С. У розпорядженні ЗСУ перебуває з липня 2014-го року.

Зради і перемоги в забезпеченні АТО новою медичною технікою - фото 3

А бригада морської піхоти в серпні 2014-го року отримала гусеничну броньовану медичну машину "Медик", виготовлену на шляхом переобладнання БМП-1. Це що стосується вітчизняної техніки.

Зради і перемоги в забезпеченні АТО новою медичною технікою - фото 4

З 2015-го року в Україну почали надходити зразки імпортної броньованої медичної техніки. В червні 2015-го прибула партія з 55-ти куплених у Великобританії БТР "Саксон", 20 з яких переобладнано в медичні евакуаційні машини переднього краю.

Зради і перемоги в забезпеченні АТО новою медичною технікою - фото 5

27 серпня 2016-го року представники збройних сил США передали Україні перші 5 з запланованих 40-каавтомобілів "BURTEK B4731", які призначені для потреб українських військових медиків. Загалом заплановано передача 40 авто.

Автомобіль "BURTEK B4731" розроблений на базі "Хаммера" і призначений для надання медичної допомоги у польових умовах. Він може перевозити чотири пацієнти на ношах або шість сидячих. Кабіна обладнана всіма необхідними засобами для надання першої невідкладної медичної допомоги.

Зради і перемоги в забезпеченні АТО новою медичною технікою - фото 6

Отож, можна зробити висновок, що парк броньованих медичних машин Збройних сил України формувався значною мірою стихійно, з того, що траплялося під руку. З одного боку він характеризується "різношерстістю", а з іншого – недостатньою кількістю. Однак, як кажуть самі військові медики: добре, що хоч так.

Але найгірша ситуація з легковими санітарними автомобілями, прихначених для вивезення поранених і надання допомоги від умовного місця поранення до точки евакуації.

За офіційними даними від початку АТО було розконсервовано та підготовлено до використання за призначенням 408 одиниць такої медичної і санітарної техніки, а видано за нарядами 423 одиниці техніки. Майже вся вона – це старенькі радянські УАЗи, відомі ще як "Таблетка".

Зради і перемоги в забезпеченні АТО новою медичною технікою - фото 7

Зазвичай УАЗом поранених везуть прямо до польового госпіталю або найближчої міської лікарні, якщо не організована логістика з перевантаженням пораненого в більш швидкісний і комфортабельний реанімобіль.

Що стосується новинок, які могли б прийти на заміну "Таблеткам", то наразі за параметрами "ціна – якість" таких немає. А на думку відомого волонтера та засновника служби найшвидшого порятунку "ASAP RESCUE" Іллі Джоновича Лисенка, більш відомого за позивним "Хотабич", і не буде. Тому що даний УАЗ коштує близько 17 тис. доларів, тоді коли найдешевший сучасний аналог стартує від 35 тис. доларів, тобто в два рази дорожче.

Більше того, станом на сьогодні альтернативу пропонує лише один завод "Богдан", розташований у Черкасах (для адептів зради – з 2009-го року Петро Порошенко принаймні офіційно не є його співвласником). Так, автомобіль, який пропонують черкащани – це той самий "Богдан" 2251 на базі вантажного шасі GREAT WOLL. модель "WINGL 5" китайського виробництва, через який здійняла шум згадана на початку статті Валентина Варава.

Все той же Ілля "Хотабич" Лисенко пише на своїй сторінці у соцмережі Facebook, що днями відвідав даний завод у Черкасах і особисто переконався у тому, що з цими автомобілями можна мати справу.

Зради і перемоги в забезпеченні АТО новою медичною технікою - фото 8

"Це вже не однооб'ємний суцільнометалевий фургон капотної компановки. Завод відмовився від глобальних перебудов кабіни і водійського салону. Фактично в шасі не вносять конструктивних змін. Медичний відсік вирішено у вигляді цілісного і знімного кунга призначеного для установки на будь-яке шасі! Це означає що в разі конструктивного пошкодження шасі кунг демонтується і переставляється на ідентичне ціле. Кунг це те, що просто захоплює! Жорстка і щільна конструкція з трубчастого каркаса з алюмінієвими зовнішніми панелями клепаного кріплення, сендвічем утеплювача і внутрішніми панелями в основі яких лежить той же алюміній. Герметичність просто чудова – нарешті медичний відсік не буде забитої пилом! Конструктивно мається на увазі транспортування до 4-х лежачих або до 8 осіб сидячих в медичному відсіку" – ділиться враженнями Хотабич.

І Додає: "Дайте нам в "ASAP RESCUE" штук 10! Нами одобрено!"

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme