Влада Зеленського: На що впливатиме секретар РНБО Данилюк

Новообраний президент Володимир Зеленський продовжує робити кадрові призначення
 

Фото - marker.ua

Слідом за звільненням Віктора Муженка і призначення начальником Генерального штабу Збройних сил України генерал-лейтенанта Руслана Хомчака, президент України Володимир Зеленський призначив секретарем Ради національної безпеки і оборони України (РНБО) Олександра Данилюка.

 

Власне, призначення Данилюка очікувалось давно, адже за час передвиборчої кампанії він зробився одним з топових радників Зеленського. Питання було лише в посаді. Данилюк був радником з питань міжнародної, фінансової, економічної і банківської діяльності, тому очікувалась посада за фахом, зокрема, йому пророчили посаду глави МЗС. Менше з тим, на Банковій вирішили інакше.

 

З усієї "Зеленої команди" про Данилюка, мабуть, відомо найбільше, адже він протягом останніх п'яти років постійно був на виду. Щоправда, діяльність його ніяк не була пов'язана з безпекою і обороною, тому таке призначення дещо насторожує.

 

Читайте також: Новий секретар РНБО: Хто такий Олександр Данилюк.

 

Щоб мати краще уявлення про те, яким буде Олександр Данилюк секретарем РНБО давайте поглянемо на посадові права та обов'язки глави цього відомства.

 

Отож, згідно чинного Положення про Апарат Ради національної безпеки і оборони України, секретар РНБО:

 

1) організовує підготовку пропозицій щодо перспективного і поточного планування діяльності РНБО;

 

2) подає на розгляд президентові України проекти рішень РНБО, указів президента України про введення в дію відповідних рішень РНБО, інших актів президента України з питань національної безпеки і оборони, доручень членам РНБО, пов'язаних з виконанням покладених на неї функцій;

 

3) організовує роботу, пов'язану з підготовкою та проведенням засідань РНБО та контролем за виконанням прийнятих нею рішень, а також за виконанням актів та доручень президента України, контроль за виконанням яких покладено на секретаря РНБО України;

 

4) порушує в установленому порядку за результатами здійснення контролю за виконанням рішень РНБО питання щодо відповідальності посадових осіб;

 

5) інформує президента України та членів РНБО про хід виконання рішень РНБО, а також за дорученнями президента України про стан реформування і розвитку Збройних сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, їх боєздатність, здійснення правоохоронними органами заходів щодо профілактики і боротьби зі злочинністю;

 

6) координує діяльність тимчасових міжвідомчих комісій, робочих та консультативних органів РНБО;

 

7) представляє позицію РНБО у Верховній Раді України, у відносинах з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, з політичними партіями і громадськими організаціями та засобами масової інформації, з міжнародними організаціями;

 

8) вносить до органів виконавчої влади обов'язкові для розгляду пропозиції та рекомендації з питань національної безпеки і оборони, поліпшення координації заходів, що здійснюються цими органами у зазначеній сфері;

 

9) погоджує проекти актів президента України з питань національної безпеки і оборони, в тому числі щодо призначення на посади в органах виконавчої влади, діяльність яких пов'язана з питаннями національної безпеки і оборони України;

 

10) затверджує в установленому порядку штатний розпис, кошторис видатків Апарату РНБО;

 

10.1) організовує роботу Ставки Верховного Головнокомандувача у разі її утворення;

 

10.2) організовує роботу Воєнного кабінету Ради національної безпеки і оборони України та є за посадою його секретарем;

 

10.3) подає на затвердження президентові України проекти положень про міжвідомчі комісії, робочі та консультативні органи РНБО, в яких визначаються функції та повноваження цих органів;

 

10.4) вносить на розгляд РНБО пропозиції щодо проекту Закону України про Державний бюджет України по статтях, пов'язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони;

 

11) реалізовує в межах повноважень, визначених законодавством, державну політику у сфері охорони державної таємниці в Апараті РНБО;

 

{Підпункт 12 виключено на підставі Указу Президента № 171/2016 від 25.04.2016}

 

{Підпункт 13 виключено на підставі Указу Президента № 171/2016 від 25.04.2016}

 

14) порушує в установленому порядку питання щодо заохочення працівників Апарату РНБО, присвоєння їм військових і спеціальних звань, відзначення їх державними нагородами України, а також про невідповідність працівників Апарату РНБО займаним посадам;

 

{Підпункт 14 в редакції Указу Президента № 171/2016 від 25.04.2016}

 

14.1) встановлює заохочувальні відзнаки РНБО, затверджує положення про них і за погодженням з Комісією державних нагород та геральдики малюнки та описи відзнак;

 

{Підпункт 15 виключено на підставі Указу Президента № 171/2016 від 25.04.2016}

 

16) виконує інші функції відповідно до законів України, актів президента України.

 

Як бачимо, серед функцій секретаря РНБО є як "внутрішні" (внутрівідомчі, які стосуються діяльності безпосередньо РНБО), так "і зовнішні" (які зачіпають діяльність інших органів влади). По суті, секретар РНБО є очима і вухами президента України в питаннях, які стосуються безпеки і оборони.

 

Особливо цікавий пункти №7 і №8, які дозволяють секретарю РНБО втручатись у роботу буквально всього у державі, якщо десь буде загроза національній безпеці. Погодьтесь, у воюючій країні знайти привід для такого втручання великого клопоту не становитиме, тому тут багато залежатиме від зацікавленості у тих чи інших діях конкретно пана Данилюка, або того, хто призначив його на цю посаду.

 

Для прикладу, попередник Данилюка – Олександр Турчинов – не дозволяв собі зловживати цими пунктами. А ось Петра Порошенка, коли той обіймав посаду секретаря РНБО у 2005 році, часто звинувачували у тому, що він фактично перетворив РНБО на альтернативний уряд і зосередив свою діяльність на протистоянні справжньому уряду на чолі з Юлією Тимошенко.

 

І ось тут може ховатись пояснення того, чому на цю, майже військову посаду, було призначено фінансиста. Цілком ймовірно, що таким чином президент Зеленський збирається впливати на роботу інших гілок влади, насамперед непідконтрольного йому поки що уряду.

 

Хоча, звісно, це лише припущення. Якщо вони не підтвердяться і пан Данилюк справді займеться виключно обороною і безпекою, то тут варто звернути увагу на цікавий момент його біографії. Справа в тому, що Олександр Данилюк якийсь час мав подвійне громадянство – крім українського мав паспорт Великої Британії, але у травні 2016 року заявив, що відмовився від нього через бажання будувати політичну кар'єру в Україні. При цьому його дружина і діти є громадянами Великої Британії.

 

Звісно, це не така велика зрада, як якби у нього було громадянство Росії, та все ж це виглядає не зовсім природнім: головну посаду у сфері національної безпеки і оборони займає людина, яка ще кілька років тому була громадянином іншої держави, а може й досі ним є…

 

Також у неформальних розмовах Данилюка називають протеже Демократичної партії США в Україні. Якщо це справді так, то враховуючи те, що зараз в США при владі республіканці, це не обіцяє Україні нічого хорошого. Про якийсь розвиток україно-американських відносин у сфері безпеки і оборони говорити не доводиться – аби не втратити вже отриманих привілеїв.

 

Крім цього, Данилюка називають дуже поступливим переговорником, який здає всі інтереси і погоджується на всі умови Заходу. Зокрема, народний депутат України Вадим Денисенко в ефірі Dsnews заявив, що в попередні роки головним переговорником з МВФ від України був тодішній міністр фінансів Олександр Данилюк і саме він найбільше йшов на поступки фонду і погоджував абсолютно все, що було запропоноване МВФ.

 

Все це характеризує Олександра Данилюка як людину, яка, м'яко кажучи, не дуже підходить на цю посаду. Однак, менше з тим, призначення його вже відбулось і відповідальність за будь-які дії колишнього міністра фінансів на чолі РНБО лежить на президентові Зеленському. Будемо сподіватись, що він знає, що робить.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна