Тренд на байдужість і 16% у "слуг": Чому українці вже не хочуть ні "нових", ні "старих" облич

За п’ять тижнів до дня голосування на місцевих виборах довіра українців до партії влади стрімко падає. Для "слуг" ця кампанія стане першим справді серйозним випробуванням після тріумфального 2019 року. Знижується загальний рівень довіри і до інших політичних сил

Тренд на байдужість і 16% у "слуг": Чому…

На виборах до місцевих рад політичну партію "Слуга народу" готові підтримати 16% опитаних у середині вересня соціологічною групою "Рейтинг" громадян, які планують прийти на дільниці для голосування. Основні опоненти, які ще півроку тому були далеко позаду, поволі наздоганяють "слуг": "Опозиційна платформа – За життя", за даними згаданої інституції, наразі має 11,9% підтримки готових голосувати українців, "Європейська солідарність" – 11,3%, "Батьківщина" – 8,2%.

Далі в рейтингу розташувалися партії, які балансують на межі прохідного бар’єру (5%) і кінцевий результат яких залежатиме від якості їхньої агітаційної кампанії. Новоствореній партії "За майбутнє", яку очолює Ігор Палиця і яку пов’язують з олігархом Коломойським, соціологи пророкують проходження до частини облрад – партія бере по Україні 5,8%.

За кандидатів від Радикальної партії Олега Ляшка готові віддати голос 4,7%, за "УДАР" Віталія Кличка – 3,7%, "Свободу" підтримують 3,3%, "Партію Шарія" – 2,8%, "Голос" – 2,2%, партії "Пропозиція" мера Дніпра Бориса Філатова і "Перемога Пальчевського" – по 2,1%, партію "Наш край" – 2%, партію "Сила і честь" – 1,5%, партію "Самопоміч" – 1,2%.

Повернімося до верхньої частини дослідження. Там усе ще яскраво світить, але вже у вільному падінні, політична зірка "слуг". На відміну від 2019 року, цього разу допінгом для партії влади поки не стали передвиборчі поїздки Україною реального лідера "зелених", президента Володимира Зеленського. Під час "інспекцій" і перерізань стрічок, які вже відбулися у більшості областей, глава держави відкрито використовує партійну символіку та фактично працює "віп-агітатором" своєї партії. Але, повторимо, поки соціологічні заміри не доводять ефективність перевіреної багатьма попередніми президентами України тактики. Непрофесійні дії влади загалом і численні старі й нові скандали за участю "слуг" (як-от корупційний "зашквар" з "любителем плюшок" Юрченком, що поспішно покинув фракцію "слуг") створюють таке тло негативу довкола ЗЕ!команди, що на це починає реагувати зниженням вже й особистий рейтинг "гарного хлопця" Зеленського. А це останнє, що тримає каркас цієї влади від швидкого руйнування.

Ще одна тенденція – загальне зниження довіри до "великих", загальнонаціональних партій. Якщо на виборах до Верховної Ради сумарний рейтинг п’яти основних парламентських партій становив 72%, то на місцевих виборах 2020 року їхній спільний показник впав до 50%. У порівнянні з рейтингами партій до Верховної Ради електоральних втрат на місцевому рівні зазнають "Слуга народу" (26% "парламентського" рейтингу – 16% "місцевого"), "ОПЗЖ" (17% проти 12%), "ЄС" (16% проти 11%), "Голос" (4% проти 2%), "Сила і честь" (4% проти 2%).

Зросли показники у партій "За майбутнє", "УДАР" і "Пропозиція", які або не існували, або 2019 року перебували в законсервованому стані. Скажімо, певне зростання популярності "УДАРу" є наслідком активації цієї партії Віталієм Кличком та початку активної фази її виборчої кампанії: чи не на кожному перехресті в Києві помітні червоні партійні прапори та стоять агітатори з газетами "УДАРу".

Тобто виборець менш охоче голосуватиме за далекі від нього "київські" партії. Куди ж перетечуть втрачені ними голоси? Насамперед до партій місцевих. Звернемо увагу на такий показник, як спільний рейтинг інших партій, які беруть участь у місцевих виборах і були включені соціологами до опитувальника. Ці регіональні структури на всіх набрали п’яту частину симпатій виборців, або 21,2%. Що свідчить про значний потенціал "партій мерів" на цих виборах.

Про те, що виборці дедалі гірше оцінюють загальну ситуацію в Україні на противагу стану справ на місцях, свідчать такі дані "Рейтингу": 56% опитаних відчувають надію, коли думають про місцеву ситуацію, а 41% - розчарування. Майже протилежна картина щодо ситуації в державі: 61% відчувають розчарування, а 35% – надію.

Отже, до осені-2020 настрої українського суспільства фактично увійшли в стадію похмілля від минулорічного "свята нових облич". Люди не побачили відображення своїх мрій у молодих нардепах-"слугах" – випускниках "трускавецької кадрової академії" і (треба визнати, неохоче) повертаються до старих електоральних стійбищ.

Неприховане задоволення від цього процесу патріотів-опонентів Зеленського затьмарюється тим фактом, що електоральні "перебіжки" можуть дати кілька неприємних результатів. По-перше, зростає популярність проросійських партій, таких як "ОПЗЖ", яка розраховує на сприятливий для себе результат у областях півдня і сходу країни та серйозний вплив на формування там поствиборних коаліцій і впливу на місцеві влади. З усіма наслідками, що звідси випливають в умовах слабкої центральної влади, фаховість багатьох представників якої перебуває під великим сумнівом.

Наслідком розчарування населення може стати байдужість і й низька явка 25 жовтня. Лише трохи більше половини, 57% опитаних "Рейтингом" відповіли, що точно візьмуть участь у місцевих виборах. Третина респондентів знають дату цих виборів, а 43% взагалі не знають, коли вибори мають відбутися. Переважна більшість, 69%, плутаються у складній системі, за якою пройдуть ці вибори. А це – ґрунт для викривлення результатів голосування.

Тож трохи більше ніж за рік від моменту приходу нової влади та за місяць із лишнім до місцевих виборів в Україні яскраво вималювався вакуум нових лідерів, які замінять "слуг", що не виправдали сподівань. Це зовсім не означає, що широкі народні маси дозріли до повернення під крило націонал-патріотів. Може виявилися зовсім навпаки: втомлений в очікуванні дива електорат схвально зреагує на нові соціально-популістські політичні проєкти чи людей, які знову пообіцяють "мир" тут і зараз, хай в результаті цей "мир" і буде "русскім". "Разніци" не хочуть помічати дедалі більше втомлених співвітчизників.

Ось який соціальний запит дуже актуальний в Україні просто зараз – запит на популізм. І це точно означає, що спеціалісти, які на замовлення фінансово-політичних груп моделюють поведінку різних верств нашого суспільства, вже готують нам такі "зовсім нові обличчя". Скоро побачимо і початок їхньої розкрутки. Можливо, уже на цих виборах.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"