Трагедії двох "Боїнгів": Як Київ та Вашингтон збираються взяти Путіна за горло

Між авіакатастрофою літака рейсу PS752, яка забрала 176 життів і падінням "Боїнгу" MH17 на Донбасі, в результаті якого загинуло 298 людей, – шість років різниці. Втім, у певному сенсі, ці трагедії можуть виявитися заплетеними в один вузол міжнародних стратегій різних країн

Журналіст відділу "Життя"
Трагедії двох "Боїнгів": Як Київ та Ваши…

Так, секретар РНБО Олексій Данілов оприлюднив чотири основні версії причин катастрофи над Іраном. І лише одна з них – руйнування і вибух двигуна з технічних причин – не передбачає злого умислу. Серед інших – вибух всередині літака через теракт, зіткнення з БПЛА або ж ураження ракетою. Можливо, ЗРК "Тор", про знайдення уламків якої вже пишуть деякі джерела. Це російський комплекс, який, серед інших, знаходиться на озброєнні іранської армії.  

При цьому у ЗМІ з'явилася інформація і про те, що мешканці міста Паранда, що у 50 кілометрах від Тегерана,  за дві хвилини до падіння літака чули звуки, що нагадують запуск ракет. 

Згідно з конвенцією Міжнародної організації цивільної авіації, розслідувати катастрофу зобов'язана країна, в якій сталася катастрофа, себто, Іран. Наразі голова Національного управління авіації країни Алі Абідзаде вже заявив, що запросив приєднатися до розслідування представників України, США та інших держав. Логічно, що Україна має брати участь у процесі, оскільки саме наша авіакомпанія виконувала трагічний рейс. США ж причетні до справи, оскільки розбився "Боїнг", створений їхньою компанією. Зазначимо, що українська група вже прибула у Тегеран. 

За попереднім звітом іранських розслідувачів, літак спалахнув ще до зіткнення з землею. Мовляв, виявивши технічну несправність, пілоти змінили курс і розвернули "Боїнг" назад до аеропорту, але долетіти не змогли. Доволі дивно, що зв'язуватися з базою і повідомляти про проблеми пілоти не стали.  При цьому формулювання "спалахнув у повітрі" не суперечить жодній із версій, озвучених українською РНБО.

Бажання надати "будь-яку необхідну допомогу" вже висловили у компанії "Боїнг".

І в принципі, така позиція не дивує, адже останнім часом репутація компанії неабияк потерпає. Зокрема, після авіакатастрофи в Ефіопії низка країн заборонила Boeing 737 Max. За результатами першого півріччя минулого року,  кількість поставок літаків компанії знизилася на 37% порівняно з аналогічним періодом року позаминулого. Якщо ж офіційною версією аварії виявиться "технічна несправність", це стане може виявитися ще одним ударом по репутації авіагіганта. 

Втім, інтерес проявляє не лише "Боїнг" і далеко не лише з вічливості чи бажання слідувати нормам міжнародного етикету. 

У нацраді з безпеки та транспорті США заявили, що "працюють з держдепартаментом та іншими відомствами, аби визначити оптимальних варіант дій".  А держсекретар США Майк Помпео наголосив, що країна "уважно стежить за подіями" і готова допомагати Україні. 

Такий інтерес США може мати кілька пояснень. По-перше, якщо літак і справді спалахнув через ракетний удар, в історії може виявитися іранський слід. А з огляду на відносини між країнами, відшукати незаперечні аргументи проти іранського режиму і ледь не офіційно призначити її на роль чергового світового зла, нинішній владі вигідно. Адже так, зокрема, вбивство іранського генерала Касема Солеймані додаватиме Дональду Трампу більше електоральних балів. 

По-друге, допомога Україні може бути негласною (а можливо, і завуальовано озвученою) гарантією, що наша країна не дасть задній хід у судовому процесі над підозрюваними у авіакатастрофі рейсу MH17 на Донбасі. Адже через потеплішання стосунків між Києвом та Москвою, обмін полоненими, підписаний договір щодо транзиту російського газу територією нашої країни американці можуть побоюватися, що в якості чергового "компромісу" українська сторона може намагатися, наприклад, заплутати судовий процес проти підозрюваних у трагедії. Нагадаємо, минулого літа слідство у справі завершилося, і висунуто офіційні звинувачення чотирьом особам, серед яких українець Леонід Харченко, росіяни Ігор Гіркін, Сергій Дубінський та Олег Пулатов.  А вже цієї весни може стартувати судовий процес. 

Тож логічно припустити, що росіяни також запропонують допомогу зі слідством щодо іранської трагедії. Відповідно, за це від ключових українських свідків на суді в Гаазі чекатимуть певних "поступок", які нам кричуще невигідні, але можуть вписатися у нинішню "мирну стратегію". Тим часом, результати розслідування іранської катастрофи теж можуть зазнати змін, адже Росія та Іран – давні стратегічні та економічні партнери. CNN навіть пише, що чорні скриньки "Боїнга" можуть відправити в Росію, яка має можливості зчитувати дані.

Втім, якщо Кремль зуміють залишити осторонь, співпраця США та України може обернутися потужним режимом не лише проти винуватців авіакатастрофи у небі над Тегераном, а й проти режиму Володимира Путіна. Адже якщо у донбаській справі наразі вже офіційно звинувачують кремлівських найманців і посіпак, іранська трагедія може виявитися побічним результатом діяльності режиму, підтримуваного Кремлем. 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme