Які важливі закони може прийняти Верховна Рада в перші дні роботи

Парламентська монополія пропрезидентської партії "Слуга народу" дає зелене світло всім законодавчим ініціативам Володимира Зеленського

Які важливі закони може прийняти Верховн…

Верховна Рада може ухвалити низку важливих законів вже у перші дні роботи. Центр протидії корупції розглянув надважливі пропозиції у сфері реформи судів, прокуратури, антикорупції та кримінальної юстиції, передає Depo.ua із посиланням на "Українську правду".

Антикорупційний суд 

Вищий антикорупційний суд запланував свій перший робочий день на 5 вересня. Однак без змін до закону його робота буде паралізована тисячами справ. А це означає, що будь-яких вироків для топ-корупціонерів доведеться чекати роками, незважаючи на запуск спеціалізованої Феміди. 

Цивільна конфіскація і незаконне збагачення  

26 лютого 2019 року Конституційний суд України декриміналізував статтю "незаконне збагачення". Судді повністю виключили покарання за статтею N368-2, яка дозволяла притягти чиновників до відповідальності у випадку, коли їхнє майно та витрати явно перевищують офіційні доходи. 

Детективи НАБУ розслідували епізоди з незаконного збагачення у 65 кримінальних провадженнях щодо народних депутатів, міністрів, керівників держустанов, військових прокурорів, заступників голови СБУ та інших одіозних топ-чиновників. Однак всі ці справи довелося закрити, а їхні фігуранти отримали амністію. 

Національне агентство з питань запобігання корупції 

Коли восени 2016 року чиновники вперше подали свої електронні декларації, суспільство побачило мільйони готівки, дорогі прикраси, колекції вин та ікон і навіть церкви, надбані за копійчані у порівнянні з такими статками зарплати. 

Перевірку походження цих багатств мало здійснювати Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК). 

Натомість агентство спершу затягувало з початком роботи реєстру декларацій та неодноразово відкладало його запуск через технічні збої та відсутність сертифікації. Це не завадило членам НАЗК виписати собі по сотні тисяч гривень премій за запуск роботи реєстру декларацій. 

Повноцінна верифікація декларацій досі не працює, попри міжнародні зобов'язання. Запроваджена "автоматична перевірка декларацій" не передбачає автоматичної звірки з державними реєстрами. 

Робота НАЗК настільки дискредитована, що активісти зібрали десятки прикладів того, як воно перетворилося на паралізований та повністю підконтрольний владі орган: http://nazkfails.antac.org.ua/

Кримінальний процесуальний кодекс 

Ефективне розслідування корупції та інших злочинів щодо народних депутатів фактично неможливо, адже більшість слідчих дій не можна здійснити без дозволу Верховної ради. 

Також Рада минулого скликання максимально ускладнила роботу слідчих та прокуратури. 2017 року були прийняті так звані "правки Лозового". Вони були покликані ускладнити, а подекуди й унеможливити, роботу слідства та прокуратури щодо притягнення до відповідальності злочинців. 

Закон "Про Національне антикорупційне бюро" 
Досі НАБУ обирає у штат агентів відповідно до вимог законодавства про державну таємницю в таємному режимі. Водночас профільний закон вимагає проведення публічних відкритих конкурсів.

Зміни в закон про прокуратуру 

Попри прийняття нового закону "Про прокуратуру", запровадження органів прокурорського самоврядування та утворення Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокуратури, систему перезавантажити не вдалося. 

ЗМІ і далі рясніють повідомленнями про недоброчесних прокурорів, які володіють величезними необгрунтованими хоромами та іншим майном. 

За понад 5 років розслідувань прокуратура не може прозвітувати вироками організаторам корупційних схем президента-втікача Віктора Януковича або організаторам вбивств на Майдані. 

Органи прокурорського самоврядування хоч і утворені, але вони ручні. Наразі формування прокуратури відбувається закрито. Щоб обійняти посаду прокурора у регіональній структурі чи в ГПУ, потрібно працювати прокурором місцевої прокуратури. Для цього спершу потрібно здати іспит, пройти кількамісячну спецперевірку, рік підготовки в Національній академії прокуратури та взяти участь в конкурсі. Лише після цього можливе призначення. 

Одним із процесів, який гальмує роботу прокуратури, є паперовий документообіг — він також вимагає заміни. 

Судова реформа 

За результатами останнього опитування, проведеного соціологами в червні цього року, лише 1% українців повністю довіряє судам. Це найнижчий показник серед гілок влади в Україні. 

Реформа останніх п'яти років не лише не вирішила ключову проблему — політичний вплив на призначення та звільненн суддів, але й законсервувала її. Хоча парламент взагалі усунули від вирішення питання суддівської кар'єри, а функції президента зробили виключно церемоніальними, неформальний тиск на суддів через контрольовані Вищу раду правосуддя (ВРП) та Вищу кваліфікаційну комісію суддів (ВККС) зберігся. 

Так, наприклад, прізвища чотирьох нових членів ВРП, погоджених Банковою, були відомі за день до проведення з'їзду суддів, на якому їх обрали. 

Забезпечення незалежного та справедливого судочинства залишається основним запитом громадян після Революції Гідності. Іноземні інвестори також вказують на недовіру до суду як на одну із ключових перешкод. 

Фактично, створення Вищого антикорупційного суду стало чи не єдиною успішною історією за останні п'ять років, і великою мірою через вирішальну роль, яку зіграли у відборі суддів міжнародні експерти. 

Зміни в Конституцію щодо НАБУ

Національне антикорупційне бюро як і Державне бюро розслідувань та окремі інші органи влади (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг) відсутні в Конституції України. 

Керівники обох органів призначаються президентом. Також президент і Рада утворюють конкурсні комісії цих органів. Однак за Конституцією, ні в Ради, ні в президента немає таких повноважень. 

 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme