Паливна криза: Чи перекриє Лукашенко продаж бензину в Україну

Білорусь здійснює певні кроки щодо обмеження продажу Україні бензину популярної марки А-95. Це може спричинити дефіцит та викликати ціновий ажіотаж на ринку

Економічний і політичний оглядач
Паливна криза: Чи перекриє Лукашенко про…

Через загострення з Білоруссю Україна опинилася на порозі дефіциту автомобільного пального, яке значною мірою надходить на заправки з нафтопереробних заводів країни-сусіда. Чи справді обмеження білоруського імпорту може спричинити кризу в Україні та чи підскочать ціни на АЗС - вивчає Depo.ua.

Напередодні останнього вікенду вітчизняний інформаційний простір сколихнула новина, що білоруський виробник бензину БНК (Білоруський нафтова компанія) не підтверджує постачання бензину марки А-95 для українських контрагентів на червень. Стурбованість цією ситуацією висловили українські нафтотрейдери, яким білоруські партнери нібито заявили про обмеження поставок. 

Учасники ринку та експерти заявили, що в разі припинення постачань бензину А-95 з Білорусі, ринку справді може не вистачити запасів і на табло автозаправних комплексів автолюбителі ризикують знайти пусті колонки.

Найпопулярніший в Україні бензин марки А-95 має переважно саме білоруське походження. За даними консалтиногової групи "А-95" середньомісячні постачання білоруського А-95 у 2021 році дорівнювали 55 тис. т, що становить близько 50% ринку цієї марки. "Брак 50% постачань не може минути для ринку безслідно. Частково можна перекритися за рахунок Литви, але малоймовірно, що завод зможе поставити більше 10-15 тисяч тон. Можна імпортувати морем, але таких постачань давно ніхто не робив, невідома технічна змога оперативно прийняти і вивантажити такий обсяг", – зазначив керівник групи Сергій Куюн.

Білоруси нібито пояснили скорочення поставок тим, що Мозирський нафтопереробний завод стає на плановий ремонт, який мав початись ще 15 травня, але був перенесений на 1 червня. Ремонт триватиме близько місяця.

Але такого пояснення могло б вистачити у якісь інші часи, але не в період загостренням стосунків. Фактична смерть Мінського формату, обмеження на польоти в Білорусь та міжнародні санкції проти режиму Лукашенка змусили трейдерів сильніше переживати за майбутнє поставок бензину. Хвилювання передалося і споживачам. Тим більше, що білоруські джерела повідомляють про значні надлишки "дев'яносто п'ятого" на Мозирському заводі. Тож про наявність лише технічних причин припинення поставок говорити не доводиться.

В контексті бензинової кризи заговорили про захоплення літака Ryanair, який спецслужби Лукашенка примусово посадили у Мінську аби зняти з борту опозиціонера Романа Протасевича. Буцімто Білорусь йде на загострення стосунків з Україною та провокує тут бензиновий дефіцит аби хоч якось і комусь дошкулити за санкції, які посилюють проти Білорусі ЄС та США.

Втім, можливо Лукашенко намагається створити проблеми Україні не тільки з власної злостивості та мстивості. А й через намагання притримати бензин для себе. Адже через запровадження санкцій цілком може так статись, що до Білорусі будуть припинені або, принаймні, суттєво обмежені поставки нафти. Це може спричинити не лише обмеження експорту бензину та дизпалива, а й кризу нафтопродуктів на внутрішньому білоруському ринку.

Власне, оголошення про санкції за захоплення літака дійсно пролунало. І у список підприємств, щодо яких США застосовує обмеження, "Білоруський нафтовий торговий дім" і концерн "Белнефтехім". Санкції увімкнуться з четверга 3 червня.

"3 червня США знову введуть санкції стосовно дев'яти білоруських держпідприємств, яким раніше були надані пільги по низці генеральних ліцензій Міністерства фінансів. Громадянам США буде заборонено здійснювати операції з цими організаціями, їх власністю або своїми інтересами в власності", заявила речниця Білого дому Джейн Псакі.

В українському уряді в понеділок зрозуміли, що на ринку може сильно спалахнути, адже зникнення 50% популярного бензину не залишиться непоміченим і призведе до великого катклізму.

Під час термінової наради в Міненерго представники різних міністерств і відомств з залученням виробників та трейдерів намагалися загасити можливу "пожежу". У ході наради виробники запевнили, що мають достатній потенціал для нарощення виробництва нафтопродуктів, виробничим потужностям знадобиться близько 10 днів для виходу на потрібні обсяги. Представники Укрзалізниці та Адміністрації морських портів, у свою чергу, підтвердили готовність до збільшення обсягів перевезень та перевалки ресурсів у разі необхідності.

"Ми тримаємо руку на пульсі. Будь-яка непрогнозована ситуація щодо обмеження імпорту не повинна призвести до кризових явищ на ринку. Наші виробники готові збільшувати виробництво. Міненерго також готове швидко реагувати, щоб не залишити стратегічні підприємства і споживачів без нафтопродуктів. Водночас, якщо не виникатиме кризових явищ, ринок здатний самостійно врегулювати питання диверсифікації імпорту та маршрутів постачання нафтопродуктів", - наголосив профільний заступник міністра енергетики Максим Немчинов.

Окремим напрямом для зменшення залежності від імпортних постачань нафтопродуктів є формування резервів нафти та нафтопродуктів. У даний час Міненерго разом з Держрезервом та іншими центральними органами виконавчої влади за участі фахівців Енергетичного співтовариства розробляють законопроєкт "Про мінімальні запаси нафти і нафтопродуктів".

Але запевнення чиновників поки що не надто переконують.  Адже ніщо не заважало уряду раніше почати диверсивікувати поставки, стимулювати внутрішніх виробників та створювати резерви на випадок форс-мажору на кшталт нинішнього. Адже ситуація, коли половину ринку бензину забезпечують виробники країни з не надто передбачуваним лідером, сама по собі була вибуховою. А враховуючи, що і 70% українського ринку дизпалива також контролюють на двох Білорусь і Росія, стан справ починає загравати зовсім іншими барвами.

Читайте також: Ціни на пальне: Чи постраждають споживачі від державного регулювання

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme