Нерозгляд Радою закону про "зелений" тариф коштуватиме майже 1 млрд, – Буславець

Через місячну затримку ухвалення законопроєкту №3658 про підтримку виробництва електричної енергії з альтернативних джерел споживачі будуть вимушені переплатити за завищеним "зеленим" тарифом понад 900 млн гривень

Про це заявила в.о. міністра енергетики Ольга Буславець, передає Depo.ua з посиланням на "Урядовий портал".

"Через неприйняття закону високі "зелені" тарифи досі діють, тому борг перед виробниками ВДЕ зростає щодня. Місяць затримки із прийняттям закону призведе до того, що споживачі вже будуть вимушені переплатити по завищеному "зеленому" тарифу більше ніж 900 млн грн", – заявила Буславець.

Окрім наростання боргів перед виробниками "зеленої" електроенергії, затягування розгляду законопроєкту несе низку ризиків.

Умовами Меморандуму передбачається прийняття закону до 1 серпня поточного року. Інакше досягнуті компромісні домовленості втратять свою силу. Як наслідок, продовжиться стрімке зростання заборгованості перед виробниками ВДЕ, що призведе до банкрутства підприємств та масових судових позовів до ДП "Гарантований покупець" та держави в цілому. Це завдасть удару по іміджу України та призведе до втрати підтримки інвесторів і міжнародних фінансових інституцій. Постане потреба в проведенні нових переговорів з учасниками ринку без жодної гарантії їх успішного завершення, оскільки довіру інвесторів буде втрачено.

Оновлений тариф на передачу електроенергії у розмірі 24 коп/кВт·год, який набуває чинності із серпня, вже враховує норми урядового законопроекту 3658 щодо зниження "зеленого" тарифу, а також залучення на пільгових умовах кредитних коштів міжнародних фінансових інституцій для погашення наявної заборгованості НЕК "Укренерго". Якщо проєкт закону вчасно прийнято не буде, вигідні умови кредитування ЄБРР стануть недоступними, і тариф на передачу обґрунтовано має зрости більш ніж в два рази.

"Сьогодні наша співпраця з ЄБРР та іншими міжнародними фінансовими інституціями передбачає вигідні умови надання кредитів – під 1-2%, з можливістю відтермінування оплати на рік. Це близько 9 млрд грн, якими можна збалансувати дефіцит коштів на ринку, не підвищуючи тарифів. Якщо закон не буде прийнято, про ці кредити ми можемо взагалі забути. У такому разі тариф на передачу зростатиме, а це негативно відобразиться на вартості електричної енергії для промисловості, сфери ЖКГ, а отже – на вартості товарів та послуг для населення", – пояснила очільниця Міністерства.

Порушення чи спотворення досягнутих домовленостей та напрацювань Міністерства щодо нової конкурентної моделі підтримки призведе до нівелювання системи "зелених" аукціонів, які заплановано розпочати вже в цьому році. Крім того, через втрату довіри учасників ринку неможливо буде залучити інвесторів до участі у конкурсах на будівництво нових балансуючих потужностей, які вкрай необхідні енергосистемі.

Зараз розгляд законопроєкту, який визначений президентом України як невідкладний, затягується, зокрема, через велику кількість поправок від народних депутатів – їх сотні.

"Більшість з них розбалансовують документ і нівелюють досягнуті домовленості та професійні напрацювання Міністерства. Це стосується і ініціатив щодо додаткового зниження "зелених" тарифів понад визначені в Меморандумі показники, і пропозицій меншого урізання тарифу чи подовження терміну його дії ще на 2 роки. Така пролонгація "зеленого" тарифу збільшує загальну переплату споживачів приблизно на 1 млрд євро за кожен додатковий рік", – зазначила Буславець.

Прийняття законопроєкту у запропонованій Міненерго редакції дозволить знизити "зелені" тарифи та зменшити, таким чином, обсяг виплат на близько 6,4 млрд грн щороку, посилити відповідальність за створені небаланси, удосконалити аукціонну модель підтримки, зробивши її більш гнучкою, адаптивною та ефективною.

Відповідно до досягнутих Міненерго домовленостей, законопроєкт не передбачає подовження строку дії "зеленого" тарифу, що у підсумку призведе до зменшення загального обсягу виплат на понад два мільярди євро.

Законопроєкт не накладає додаткових зобов’язань на державу чи споживачів, адже відповідальність зі сторони держави фактично полягатиме у належному виконанні чинного законодавства, зокрема – вчасній оплаті за вироблену "зелену" електроенергію, погашенні накопиченої заборгованості, незмінності подальших умов підтримки.

Нагадаємо, 3 липня Рада у першому читанні підтримала зменшення "зеленого" тарифу.

Прем'єр України Денис Шмигаль заявив, що із 31 липня ціну "зеленого" тарифу встановлюватимуть на основі аукціону та конкуренції.

Повідомлялося, що Кабмін домовився із "зеленими" енергетиками про зниження тарифів.

Згодом стало відомо, що інвестори можуть потягнути Україну до суду за перегляд "зеленого" тарифу.

Довідка: Компанії з 13 країн — Бельгія, Канада, Китай, Франція, Німеччина, Литва, Нідерланди, Норвегія, Південна Корея, Швеція, Туреччина, Велика Британія та США — інвестували українські в проєкти сонячної енергії потужністю 3,5 ГВт та вітрові проєкт потужністю 650 МВт.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme