Ліфт Зеленського: Що змінить закон про перезавантаження влади

Верховна Рада у першому читанні ухвалила закон про перезавантаження влади, яким змінюється підхід до кадрового наповнення органів влади

Економічний і політичний оглядач
Ліфт Зеленського: Що змінить закон про п…

Поруч зі швидким формуванням Кабінету міністрів, заповнення вакансій в інших органах влади новими президентом і урядом гальмується - керівниками багатьох ключових структур залишаються представники команди Петра Порошенка, констатує Depo.ua.

Виявляється, почати заповнювати керівні вакансії команді нового президента заважають обмеження закону про державну службу, які не дозволяють призначати на ключові посади "хлопців з вулиці" - людей, які не мають досвіду роботи на держслужбі.

Труднощі призначення

Як відомо, посади членів Кабінету Міністрів України належать до політичних посад, на які не поширюється трудове законодавство та законодавство про державну службу. Тому навіть наявність громадянства інших держав, нездатність пройти спецперевірку чи відсутність досвіду роботи взагалі - не є перепонами для обрання на посаду прем'єра чи міністра.

Таке ж послаблення передбачено і для, наприклад, голів ОДА, керівників держпідприємств, секретаря РНБО із заступниками. Тут Зеленський свої повноваження з різним рівнем активності використовує. 

Але коли заходить мова про заступників міністрів, керівників різних департаментів і голів численних місцевих адміністрацій вкупі з усіма іншими чиновницькими посадами нова влада виявилася обмеженою відносно вузьким набором претендентів з числа чиновників, що вже пропрацювали на держслужбі певну кількість років.

Ці вимоги поширюються на секретаріат кабміну, міністерства та інші органи центральної влади, місцеві держадміністрації, прокуратуру, органи військового управління і дипломатичної служби та інші державні органи.

Так, наприклад, для посад категорії "А", до якої відноситься переважна кількість керівних посад в центральних органах державної влади і місцевих адміністраціях, потрібно мати досвід роботи на посадах державної служби категорій "А" чи "Б" або на посадах не нижче керівників структурних підрозділів в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах у відповідній сфері не менш як три роки.

Звісно, в команді Зеленського немає такої лави запасних зі статусом чиновників, аби заповнити всі посади. А брати на керівну роботу велику масу тих, хто відзначився наданням послуг попередній владі - суперечить філософії президента.

Тому питання зміни законодавства в частині вимог до майбутніх чиновників опинилося в списку невідкладних. І було винесене та розглянуте у першому читанні вже у перший сесійний день нової сесії парламенту. (Очікувалося, звісно, що законопроект буде проголосований вцілому і стане повноцінним законом в той же день. Але "турборежим Зе" стикнувся з непереборною процедурною проблемою, коли між першим та другим читанням законопроектів за процедурою має спливти як мінімум тиждень).

Послаблення для претендентів

Отже, законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади, внесений групою депутатів від "Слуги народу", був визначений президентом як невідкладний. Він передбачає такі полегкості для кандидатів на державні посади.

З процесу відбору та призначення держслужбовців у значній мірі виключено Комісію з питань вищого корпусу державної служби. Саме цей орган проводив добір кандидатів і конкурс серед претендентів. І тепер, наприклад, державні секретарі міністерств та керівникі центральних органів влади будуть призначатись кабміном без зайвих громіздкостей на кшталт обов'язкового раніше без подання цієї Комісії. Повноваження щодо конкурсного відбору, дисциплінарних проваджень та оцінювання діяльності держаних службовців делегуються уряду.

Передбачається можливість укладення контракту з держслужбовцем, що дозволяє встановлювати йому зарплатню за домовленістю. Тоді як раніше чиновники отримували оплату праці залежно від займаної посади, результатів службової діяльності, стажу державної служби та рангу. І це обмежувало можливість платити чиновникам на рівні з працівниками комерційного сектору. Що обумовлювало корупційні ризики. Також контракт може розширювати функціонал окремого службовця порівняно з тими обсягами, що передбачені відповідним законом. У контракті можуть визначатись і спеціальні вимоги до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби.

Державних чиновників позбавлено можливості для зволікань зі звільненням шляхом оскарження відповідних рішень у комісіях з захисту держслужби. Також спрощено порядок притягнення до дисциплінарної відповідальності. Всім незадоволеним пропонують як простим смертним звертатись до суду. Законопроект загалом характерний тим, що усуває зайві проміжні органи оскарження.

Скасовуються надбавки за ранг та виплати за додаткове навантаження. Натомість запроваджується місячна або квартальна премія за належне виконання умов контракту про проходження державної служби. Також спрощується порядок встановлення рівня зарплат - у кабміна буде більше свободи в цьому питанні.

Юридичні зауваження

Головне науково-експертне управління Верховної Ради, яке перебуває у перманентному цейтноті через законопроектну активність новообраної Ради, надало свій висновок щодо законодавчої ініціативи відносно держслужбовців. В цілому юристи Ради погоджуються, що наявна законодавча база є закоснілою і потребує удосконалення. Водночас там знайшли низку недоліків в поданому проекті, які можуть лише додати сумбур у процедури призначення та звільнення.

Чи не найсуттєвішим зауваженням експертів є виведення держслужбовців з зони дії законодавства про працю, що зумовлює великі прогалини у питаннях винагород, відпусток, гарантій, компенсацій та охорони праці. 

Для проекту, на їхню думку, характерна тенденція до закріплення свавілля керівника відносно державних службовців. І це, мовляв, призведе швидше до дисбалансу структури державної служби, а не до посилення її ефективності, оскільки такими нормами створюються умови виникнення невизначеної у правовому статусі категорії працівників з непередбачуваним обсягом прав і обов’язків, а також відповідальністю за їх дотримання, а також створює умови  для різного роду правопорушень, в тому числі корупційних.

Загальний же висновок правового управління полягає в тому, що проект не забезпечує правової визначеності у тих відносинах, які збирається регулювати. І після першого читання законопроект доцільно повернути на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.

Політична доцільність

Водночас темп ухвалення рішень, взятий Верховною Радою, свідчить про спрямованість на те, аби таки ухвалити закон вцілому якнайшвидше і нарешті розблокувати процес заповнення управлінських посад. І це є вже не юридичним, а політичним питанням, оскільки і в Києві, і в регіонах накопичилася така велика кількість посад, які потребують заповнення, що через це подекуди зупиняються процеси ухвалення рішень і гальмується провадження реформ, до яких з небаченою завзятістю взявся новосформований український уряд.

Очевидно, що у Зеленського в Офісі це розуміють і саме тому педалюють ухвалення цього закону. Нам же залишається спостерігати, чи призведе неякісний закон до якісного формування влади. І чи стануть нарешті соціальні ліфти Зеленського способом "піднятись" для потенційно вправних менеджерів, чи знову підніматимуть наверх "всіх своїх", як це було під час парламентських виборів.

Читайте також: Чому ліфти Зеленського є профанацією для "довірливих лохів"

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme