Їздити стає дорого: До якого рівня зростуть ціни на пальне

Покупці на автомобільних заправках щодня помічають зростання цифр на цінниках. І схоже, що здорожчання найближчим часом не припиниться

Економічний і політичний оглядач
Їздити стає дорого: До якого рівня зрост…
Фото: УНІАН

Згідно з даними щоденного моніторингу консалтингової групи "А-95", ціни на пальне на заправках щодня збільшуються на 10-50 копійок. І на низці преміум-заправок вартість популярного у автомобілістів бензину А-95 вже перетнула психологічну межу у 30 гривень. У мережі SOCAR де усі види палива здорожчали на 50 копійок за літр: А-92 – до 29,98 грн/л, А-95 – до 30,98 грн/л, ДП – до 29,98 грн/л., пише Depo.ua.    

Не тішить ситуація і в багатьох інших мережах.  Для прикладу, на станціях "BVS" бензини здорожчали на 30 коп./л, ДП – на 20 коп./л. Chipo підняла ціни на 24-32 коп./л. Motto підвищила ціни на бензини в Черкаській області на 50 коп./л, а на ДП у Дніпропетровській області – на 20 коп./л.

І тенденція не зовсім нова: пальне на українських АЗС дорожчає з минулого року. Особливо помітним є зростання ціни на автомобільний газ, яка подекуди сягає 16 гривень за літр, а це 25% зростання з початку року. 

Поступове збільшення вартості пального продавці пояснюють здорожчанням нафти на фоні скорочення її виробництва.  І цей чинник справді є, адже через незвично холодну зиму у США зменшився видобуток нафти, скоротила його і організація країн-експортерів нафти разом з партнерами (ОПЕК+) – прямо зараз відбувається зустріч міністрів країн-членів, де розглядають продовження обмежень до квітня. 

Відповідно, дефіцит тисне на ціни. І особливо чутливим цей фактор може стати через певний оптимізм світової економіки, яка почала оживати після появи вакцини від коронавірусу. В ОПЕК+ прогнозують, що дефіцит нафти буде тривати, а його пік може припасти на травень. 

Але український ринок нафтопродуктів є досить своєрідним. І часто, піднявши ціни на грунті подорожчання нафти на світових ринках, "забуває" їх опускати, коли ціни повертаються до попередніх рівнів. Або навіть провалюються нижче початкових. 

Тим більше незрозумілою є ситуація з автогазом, який мало залежить від ціни на нафту. Проте реагує на світові нафтові тенденції з не меншим завзяттям, аніж інші позиції на заправках. І дає торгівцям простір для заробітків

Зріджений газ в останні роки став дуже популярним замінником основних видів нафтового пального. Щорічно ринок демонструє зростання на 6-8% –  за своєю ємністю він вже досяг позначки 2 млн тонн на рік і зрівнявся з ринком бензину. При цьому бензини навпаки скорочують свою частку - як розповів в інтерв'ю "БізнесЦензор" комерційний директор "Укргазвидобування" Сергія Федоренка, за останні сім років ринок скоротився на 110%. 

Цього разу стрімке підвищення вартості автогазу було спричинене не стільки світовими тенденціями, скільки виникненням певного дефіциту його обсягів через недостатню кількість поставок. Цей дефіцит викликав логічне задирання цінників. Але при тому, що наразі на оптовому ринку дисбаланс постачань вирівняно і газ навіть подешевшав у оптовиків, роздрібні мережі не поспішають повертатись до попередніх рівнів цін.

Загалом ніхто з експертів не говорить про ймовірні відкати цін на заправках. Всі прогнозують лише подальше зростання. Дехто пов'язує його з тим, що український ринок із запізненням реагує на зростання світових цін на нафту. І ця причина ще не вичерпала свого потенціалу. А враховуючі світові прогнози, тиснутиме на ціни й надалі. Інші пояснюють зростання цін апетитами трейдерів пального, які імпортують його з-за кордону і відповідно до попиту встановлюють націнки. Наразі в Україні наближається великий попит з боку аграріїв, які готуються увійти у весняні польові роботи. І це для трейдерів - гарний привід підвищити ціни. 

Готується сказати своє слово і держава. В уряді серйозно занепокоїлися нелегальним ринком пального, наявність якого є стримуючим фактором. Адже нелегали, ухиляючись від сплати податків, можуть тримати більш низьку ціну і задовольняти частину попиту своїм контрафактом. 

Прем'єр-міністр Денис Шмигаль доручив створити робочі групи на рівні кожної області із боротьби з нелегальним ринком нафтопродуктів, а також провести перевірки автозаправних станцій (АЗС), повідомив голова Державної екологічної інспекції Андрій Мальований.

За його словами, цього року у відомства з'явиться можливість проводити не лише документальні перевірки походження палива на АЗС, а й лабораторні аналізи якісного складу нафтопродуктів.

Мальований уточнив, що в кожній області будуть створені комісії, куди увійдуть представники ДСНС, Держпраці, Держпродспоживслужби, а також Держекоінспекції. Вони перевірятимуть дотримання природоохоронного законодавства, зокрема якості нафтопродуктів з точки зору екології.

"Минулого року ми провели 848 перевірок АЗС, за підсумками яких склали 979 рішень-приписів, санкцій. Санкцій було накладено на загальну суму понад 8 млн грн", - повідомив голова Держекоінспекції.

Схоже, що цього року влада також активно витискатиме нелегалів з ринку. Причому це не тільки нелегальні заправки. Йдеться про виробництва, які уникають сплати акцизного збору, маркуючи свою продукцію не як бензин, а як розчинники, сольвенти, абсорбенти, легку фракцію, лігроїново-газойлеву фракцію та інші безакцизні позиції. 

За даними "А-95" сукупні втрати бюджету від діяльності нелегального сегмента паливного ринку за 9 місяців 2020 року вилилися в суму від 9 до 15 млрд грн. При цьому найбільша частка нелегальної реалізації пального була властива скрапленому газу – 35% (524 тис. т) і дизельному пальному – 19% (1 млн. т).

Тож якщо урядовим уповноваженим вдасться прикрутити апетити підпільників, легальний ринок відчує більший попит за рахунок і цієї складової. І, звісно, відреагує на ажіотаж звичним чином - підвищить ціни на табло. За окремими прогнозами вже до кінця весни практично по кожній позиції пального відбудеться зростання на 3-5 гривень. 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme