У S&P назвали ризики для ЄС через вибрики "Газпрому" проти України

Спроба розірвати контракти на транзит з Україною виявляє ризики у співпраці з Євросоюзу з російським газовим гігантом 

Про це повідомляє рейтингове агентство Standard & Poor's, передає Depo.ua з посиланням на Reuters.

На думку аналітиків, відсутність надійної транзитної угоди з Україною загрожує фундаментальним ризиком для експортних поставок і ринкової позиції "Газпрому".

Крім того, такі дії російського газового гіганта в довгостроковій перспективі призведуть до посилення сумнівів його клієнтів в надійності поставок. А це знизить привабливість трубопровідного газу "Газпрому" порівняно з іншими видами палива, а також альтернативними поставками газу по трубопроводах або скрапленим газом. Такі настрої призведуть до збоїв у плануванні альтернативних маршрутів транзиту, зокрема, "Північного потоку-2".

У базовому сценарії S&P не чекає значних перебоїв в постачаннях російського газу в Європу, де "Газпром" охоплює 34% ринку. Адже європейським покупцям важко знайти заміну йому, особливо під час сильних холодів.

"Що стосується позиції Євросоюзу щодо газопроводу "Північний потік-2", аналітики вважають, що: "у Євросоюзу стане більше мотивації - оперативно займатися вирішенням питань, пов'язаних з будівництвом трубопроводів "Північний потік-2" і Турецький потік, але українське питання "Газпрому" так чи інакше доведеться вирішити, тому що остаточно закрити транзит через Україну, навіть за умови запуску ще двох трубопроводів, не вдасться", - вважають аналітики.

Через територію України проходить близько половини експорту "Газпрому" в Європу, і залежність від українського транзиту залишиться високою щонайменше до тих пір, поки не запрацюють газопроводи "Північний потік-2" і "Турецький потік".

"Однак ми вважаємо, що навіть у разі успішного запуску нових газопроводів, український транзит може бути затребуваний для покриття сезонних піків і задоволення попиту деяких споживачів", - йдеться в звіті агентства.

Крім того, S&P буде розглядати якісь значні перерви поставок або затримки в отриманні дозволів регулюючих органів як поганий сигнал про кредитоспроможність "Газпрому".

Нагадаємо, що 5 березня російський "Газпром" направив НАК "Нафтогаз України" офіційне повідомлення про початок процедури розірвання через Стокгольмський арбітраж контрактів на поставку і транзит газу. Але в такому разі Україна може вимагати підвищення тарифу на транзит для "Газпрому".

Водночас в українському уряді заявили про завершення кризи в енергосистемі і переході її у штатний режим з 7 березня.

Довідка. Україна не купувала газ безпосередньо в "Газпрому" понад два роки, але торішнім рішенням Стокгольмського арбітражу була зобов'язана у 2018 році придбати в російського монополіста щонайменше 4 млрд кубометрів блакитного палива, згідно з контрактом, який завершується у 2019 році.

Тому "Нафтогаз" вирішив замовити газ на Росії з березня і навіть здійснив передоплату. Але "Газпромі", після рішення Стокгольмського арбітражу від 28 лютого 2018 року про компенсацію Україні 4,63 млрд дол. (2,56 млрд дол. після взаємозаліку) за недопоставку погоджених обсягів транзитного газу, вирішив відмовитися від постачань "Нафтогазу", повернувши передоплату.

1 березня в Україні виник дефіцит газу в обсягах 10 млн куб м на добу. Але за кілька днів "Нафтогаз" замовив більше газу з країн ЄС і ситуація нормалізувалася.

У "Нафтогазі" стверджують, що тепер "Газпром" має компенсувати 34% різниці у вартості газу, який дорожче Україна змушена була додатково закупити в Євросоюзі.

А за даними МЗС, Україна має юридичні механізми, щоб змусити "Газпром виконати" рішення арбітражу про компенсацію "Нафтогазу" $2,56 млрд.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme