Золоті "тачки": Як поляки і митниця заробляють на українських "євробляхерах"

Закони про розмитнення авто на іноземних номерах №8487 і №8488 набули чинності 25 листопада 2018 року. Протягом 90 днів з цього часу українці отримають 50% скидку на акциз. Але в них вже великі проблеми з розмитненням

Минуло більше двох тижнів з того часу, як українцям дозволили законно розмитнювати автівки на єврономерах без вікового обмеження (Євро 5). Протягом 90 днів кожен, хто приїде митнити машину, отримає 50% знижку на акцизі. А через 180 днів (рахуємо з 25 листопада) в силу вступатимуть нові великі штрафи для "бляхерів" за порушення режиму транзит.

Та вже сьогодні сама законодавча схема обростає корупційною складовою як в Україні, так і за кордоном.

Depo.ua вже описував всю процедуру розмитнення для машин на литовських, польських номерах, а також зареєстрованих в інших країнах. Ми писали, як зняти авто з обліку в Євросоюзі, всі розцінки і витрати, а також варіанти для тих людей, в яких немає грошей на розмитнення.

Читайте також: Брокери-рішали та тисячі доларів: Як українцям розмитнити свої "євробляхи"

Та в останні дні з'явилися нові деталі і додаткові витрати, які "бляхери" не планували.

Читайте також: Смітники з авто: Скільки українцям заплатять за "євробляхи" в Європі

Голова Комітету з податкової та митної політики Ніна Южаніна звинуватила ДФС у блокуванні розмитнення "євроблях". І назвала їхню діяльність "саботажем".

"Виявляється, що починаючи з понеділка практично на всіх митницях блокується митне оформлення транспортних засобів. На сьогодні таких автівок налічується вже майже 700.Організатором такої затримки є виконувач обов'язків заступника Голови ДФС Віктор Кривіцький, відповідальний за митний напрям, а причиною — вигадана ним нова система перевірки митної вартості на рівні центрального апарату Державної фіскальної служби без фізичної присутності самого авто.", - писала Южаніна 7-го грудня.

Цей "саботаж", про який пише Южаніна, виглядає просто. Декларація на "євробляху", яку українцю заповнює митний брокер, відправляється в так званий моніторинговий центр ДФС. Там вона останнім часом підвисала, що призводило до затримок всього процесу розмитнення інколи навіть на 5 днів. Також автомобіль без фізичної присутності оцінювався за каталогом Швайке. Брокери від фірм, які сьогодні допомагають у розмитненні авто зазначають, що вартість машин у цій процедурі суттєво завищувалася. Звичайно, що чим більша вартість машини - тим дорожчою вийде її розмитнення за відповідною формулою.

Навколо цієї історії почали з'являтися певні люди, які обіцяють українцям "вирішити питання" з митниками щодо оцінки вартості автомобіля за пару сотень доларів. Наскільки це реальні "рішали", або ж українців хтось просто намагається надурити - наразі невідомо.

В коментарях у Южаніної користувачі також пишуть про корупційну складову на митниці.

Южаніна погоджується з коментаторами. У власному пості вона обіцяла звернутися в НАБУ.

Окрім українських реалій, в "євробляхерів" виникають проблеми і за кордоном, де вони мають зняти авто з обліку та отримати договір купівлі-продажу, щоб далі розмитнювати машину в Україні.

Власники авто на литовських номерах повинні поїхати в Литву, де знайти директора фірми, на якій зареєстрована автівка, щоб отримати від нього "купчу" і вже з нею знімати авто з обліку. Але керівники деяких подібних фірм користуються ситуацією. Як відомо Depo.ua, у Каунасі, де розташований відомий авторинок на якому українці самостійно або за допомогою пригонщиків купували "бляхи" і ставили їх за 50 євро на баланс фірм, вже просять з них по 300 євро за "купчу". Раніше "євробляхери" навіть не думали, що за фірма і хто її власник. Просто платили 50 євро конторам, які працювали безпосередньо біля ринку, щоб зняти питання і пошвидше пригнати машину в Україну. Тепер ці литовські контори розуміють, що без них питання українці не вирішать. І "деруть" з них гроші.

Але найцікавіше відбувається у Польщі. Українці, які купували авто в цій країні, отримували техпаспорт і карту поязду. Але власником авто, частіше за все, був поляк. Також були випадки, коли українець виступав співвласником. Сьогодні українці мають поїхати в Польщу, знайти поляка-власника, оформити договір купівлі-продажу і піти з ним у "відділ комунікації", щоб зняти машину з обліку.

За даними Depo.ua у Перемишлі зареєстровано щонайменше 40 тисяч "євроблях". Місцевий "відділ комунікації" активно штурмують українці. За день з обліку знімають від 80 до 100 авто. Але черги вже є. Поляки вдало скористалися ситуацією. Місцеві "рішали" пропонують українцям за допомогу пришвидшення процедури сплатити від $400 до $600. Є й дешевші приклади - 1000 злотих. Остання сума стосується поляка, на якому зареєстрована машина. Як правило, такі "власники" беруть з українців по 800 - 1000 злотих, але можуть просити і $200. Платити йому потрібно за підписи і оформлення з ним документів, договору купівлі-продажу та зняття авто з обліку.

На деяких мешканцях Перемишля "висять" по 100 "євроблях". А один поляк взагалі є рекордсменом - на ньому зареєстровано близько 3 тисяч авто на єврономерах. Ці поляки співпрацюють з українськими пригонщиками. Свого часу вони брали по $200 за те, щоб по документах бути власниками "блях". Тепер заробляють на тому, щоб цієї власності позбутися.

Українець, який не хоче самостійно займатися всіма документальними процедурами за кордоном, може сплатити фірмам в Україні за всі послуги. Розцінки різні - від 1 до 1,5 тис. доларів. Фірма бере всю бюрократію на себе, а також вирішує питання з українською митницею. Звісно, що ці гроші платяться за послуги самої "контори". Додатково доведеться сплатити за митного брокера (близько $200), а також оплатити розмитнення і постановку авто на облік в МРЕВ разом із сертифікацією. Суми ми прописували раніше.

Підсумок для "євробляхерів" виходить невтішний. Особливо для тих, у кого старі машини, початку 2000-х років. В ЄС вони коштували від 700 до 2000 тис. доларів. Тепер за розмитнення доведеться заплатити також близько 2 тисяч, а в окремих випадках, в залежності від віку і об'єму двигуна, сума може дійти і до 3 тис. доларів. Корупційна складова, додаткові витрати на брокерів, плата за послуги за кордоном (включно з офіційними розцінками місцевих органів, а також платою "власникам" машин), роблять такі машини справді золотими. І ми повертаємося до того, що відносно нові та дорогі машини справді виходитимуть дешевше, ніж в Україні. А от українські номери для стареньких "блях" в підсумку виливатимуться в суму значно вищу, ніж їхня вартість в ЄС. І ціни на них будуть такими ж самими, як і на Б/в авто, які продаються в Україні.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна