ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Смітники з авто: Скільки українцям заплатять за "євробляхи" в Європі

На подвір'ях осель, парковках супермаркетів, узбіччях доріг Словаччини, Угорщини та Польщі стоять "євробляхи" українців

Depo.Життя
6 грудня 2018 10:00
ФОТО: depo.ua

Європейське прикордоння з Україною засмічене старими авто, які кинули українці.

З 25-го листопада вступили в силу закони, які змінили правила розмитнення авто в Україні. І тепер кожен український "євробляхер", який раніше мав змогу заїхати в країну з Європи в режимі транзит не сплачуючи нічого на кордоні, має залишити суму, котра дорівнює розмитненню машини. Так звана застава за транзит, яка повертається, якщо авто вчасно покине територію України (5-10 днів), або розмитнить машину. Іноземець може заїхати без застави.

Якщо автівка куплена в ЄС українцем за дві тисячі євро, то і застава буде приблизно така ж на кордоні. Якщо машина дорога, то застава буде менша за вартість - все залежить від суми розмитнення за формулою.

Постраждали від цього найбільше так звані "пересічники", які ледь не щодня каталися в ЄС на "бляхах". Вони навіть перекривали кордони, палили шини, але згорнули акції після розмови з окремими представниками влади, повідомлення поліції про можливість силового варіанту, а також слова митників країн ЄС про подальший "бан" на в'їзд.

Читайте також: Брокери-рішали та тисячі доларів: Як українцям розмитнити свої "євробляхи"

Чимало українців, які їхали з Європи, кинули власні авто у прикордонних селах Польщі, Словаччини, Угорщини. ЗМІ повідомляють про цілі кладовища старих "євроблях". Причина банальна - у людей немає грошей на те, щоб сплатити заставу. Частіше за все кинутими є машини 90-х і початку 2000-х років, що коштують від однієї до трьох тисяч євро в ЄС.

У Словаччині б'ють на сполох жителі села Убля на кордоні з Україною. Там справжній "треш" - українці кинули десятки машин, заїхавши на неогороджені подвір'я до людей. Одна жінка в сюжеті словацького телеканалу нарахувала близько 40 авто на словацьких, польських, чеських французьких і навіть британських номерах поруч з власним будинком.

Жителі звертаються у поліцію. Там обіцяють розібратися - власників авто на словацьких номерах будуть штрафувати, а машини поступово вивозити на штраф-майданчики. Виходить, що через українців постраждають словаки, в яких ті придбали машини. Бо по документах власниками авто є саме вони.

Така ж історія у Польщі. Телеканалу ICTV "бляхери" розповіли, що лишатимуть машини на платних стоянках, а в Україні шукатимуть гроші на розмитнення і транзитну заставу. Більшість все ж кидають авто на безкоштовних стоянках супермаркетів і просто в селах. При цьому самі спускають колеса, щоб машину не забрав евакуатор.

Ще раніше в Інтернеті публікували фотографії з Угорщини. По той бік українського кордону, біля КПП "Лужанка-Берегшурань", утворилося ціле кладовище "євроблях".

Продати чи здати на брухт

Наразі більш-менш комфортно можуть себе почувати ті "євробляхери", які на момент вступу в дію законів про розмитнення були в Україні. Нові великі штрафи почнуть діяти тільки через 180 днів (якщо рахувати з 25-го листопада). А протягом 90-та діб вони матимуть ще й скидку в 50% на акциз в загальній вартості розмитнення авто.

Ті ж, хто лишив автомобіль в Європі, бо не має грошей на його ввезення в Україну, має кілька варіантів.

Перший - кинути авто в ЄС і шукати гроші в Україні. Але тут є ризики. Вже сьогодні чимало кинутих машин були понівечені вандалами. З них знімають колеса, торпеди, навіть можуть вкрасти кермо, не кажучи вже про можливість розібрати транспорт на запчастини за ніч. І навіть знайшовши гроші, "бляхер" може повернутися в ЄС і побачити не машину, а шматок металу.

Другий - здати авто на металобрухт і отримати гроші. Наприклад, у Польщі сервіси пропонують за автівки від 300 до 600 злотих, залежно від вартості. Можна отримати і більше, якщо здати на брухт вантажівку. Все залежить від ваги. Є відповідний калькулятор, в якому можна все обрахувати.

Наприклад, за машину Nissan Micra K12 масою 998 кг, українець зможе отримати 348 злотих. Це 2500 грн або $89. Малувато, бо таку машину в Польщі у непоганому стані можна придбати за $1200.

Українець повинен мати документи, щоб у нього прийняли машину на брухт. Мова про реєстрацію авто або договір купівлі-продажу, якщо машина не була перереєстрована - власником є поляк. Окрім цього в машині має бути не затертий номер VIN та номерні знаки.

Схожа історія в Угорщині та Словаччині. Розцінки приблизно однакові, хіба можуть різнитися на кілька десятків доларів. В основному, якщо по документах вага авто одна, а на зважуванні буде інша. Тоді з кожного кілограму зніматимуть певний відсоток вартості.

Третій - продати машину в ЄС.

Поблизу кордону з Україною у Польщі вже є стоянки авто і розвішані повідомлення українською мовою, де "бляхерів" закликають продати свою машину.

Скріншот з сюжету 1+1

На перший погляд, ситуація кумедна - поляки купують в українців "євробляхи". Але насправді в Польщі існує проблема незаконних складів і розборок, які торгують запчастинами в Європі та СНД. Про них пише польська преса. Працює схема просто. Умовний "євробляхер", який придбав машину початку 2000-х років за $2 тис. і не має грошей, щоб заїхати в Україну, продає авто в Польщі за відповідним оголошенням. Розцінки на такі машини різні - від 300 до 500 доларів. Більш нові машини, стандарту Євро 5, що коштують по 5 чи $7 тис. можна продати на таких майданчиках по 1,5 - $2 тисячі. Український "бляхер" гроші втратить, але у ситуації, коли в нього нема фінансів на розмитнення - це краще, ніж втратити машину та не отримати нічого.

Потім з майданчиків продане українцем авто їде на склади чи розборки, де його розбирають на запчастини. Ділки по власних каналах продають ці запчастини і отримують прибуток. А окремі машини можуть вдруге виставлятися на продаж на ринках. При цьому ділки шукають власника-поляка, щоб перереєструвати машину, але є й інші варіанти, включно з продажем авто людям, тим самим українцям, з реєстрацією поляка, на якому воно і лишається.

Від цієї схеми може постраждати польський власник. Якщо поліція навідається на незаконний склад чи розборку, виявить порушення екологічних норм і законодавства, йому прийде солідний штраф у кілька тисяч злотих.

Також українці можуть спробувати продати машину в Польщі самостійно. Але ця справа також суміжна з бюрократичними моментами, пошуками польського власника, оформлення нової "купчої". І якщо машина стара - її навряд чи в нього хтось купить.

Сьогоднішня ситуація демонструє, що "шара" для "євробляхерів" завершилася. І страждають найбільше ті люди, які не відкладали гроші на розмитнення, а очікували, що ця "шара" буде вічною. Але навіть для таких знайдуться варіанти, як повернути бодай краплину коштів, вкладених у "євробляху".

Більше актуальних новин читайте на Depo.Життя