ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

"Євробляхери" і воєнний стан: Що владі робити з блокуванням кордонів

"Євробляхери", "пересічники" та різного роду борці "за все хороше проти всього поганого" перекривають кордони на Західній Україні

Depo.Життя
26 листопада 2018 08:53
ФОТО: depo.ua

Практично за місяць до новорічних свят Україна входить у режим турбулентності. З однієї сторони, "зі скрипом" та Верховна Рада проголосувала за бюджет на наступний рік, чим відкрила двері до такого необхідного кредиту МВФ у $3,9 млрд. З іншої - проблема з опаленням в регіонах, а також акції протесту власників авто на іноземній реєстрації, які вже другий тиждень перекривають дороги, міжнародні траси і пункти пропуску на кордонах, агресія Росії в Азовському морі розхитали стабільність країни.

Вчора ввечері Петро Порошенко скликав воєнний кабінет РНБО через взяття у полон росіянами трьох наших військових кораблів в Азовському морі, що супроводжувалося стріляниною і пораненням шістьох наших моряків. За його підсумками сьогодні на позачергове засідання ВР, яке голова парламенту Андрій Парубій скликав на 16:00, виноситься питання введення в Україні правового режиму воєнного стану.

Набагато раніше, о 9:00 ГО "Доста Закарпаття", яка об'єднує борців "за все хороше і проти всього поганого" анонсувала всеукраїнську акцію непокори. Вони перекриватимуть КПП "Тиса", "Убля", а також о 10:00 мають прийти під ОДА в Ужгороді, де вже нещодавно палили шини.

Загалом у Держприкордонслужбі вчора нарікали на складну ситуацію на пунктах "Устилуг" та "Ягодин" у Волинській області, "Рава-Руська", "Шегині", "Краківець" у Львівській та "Малий Березний" у Закарпатській. Там всюди протестували і перекривали дороги "євробляхери".

Протести почалися не сьогодні і не вчора. На минулому тижні ці активісти перекривали міжнародні траси по Україні, включно з Київ-Чоп. Тоді більшість із блокад організовувала "Авто Євро Сила". Вчора ж лідер цієї організації Олег Ярошевич відхрестився від акцій на пунктах пропуску західних кордонів, хоча і визнав, що морально він із протестувальниками. Останні висловлюють незгоду із підписаним Петром Порошенком і вступившим в дію законом із новими правилами розмитнення авто на єврономерах та штрафами за його порушення.

Читайте також: "Євробляхи" в законі: Скільки українцям коштуватиме розмитнення авто

Та окрім цього прихильники "Доста Закарпаття", які виходять на блокування доріг, виступають з вимогами зменшення цін на пальне, тарифів на опалення, "людських цін" на дрова і, звісно ж, скасування нових правил розмитнення "євроблях". Мотивація проста - все вище перелічене занадто дороге. Розмитнювати умовну 15-19 річну машину, куплену в Польщі за 2000 доларів практично за таку ж суму з акцизом, митом та іншими податками за новою формулою вони не хочуть. А заробляти на ній, таксуючи і не сплачуючи податки за завезену машину - звісно ж воліють.

Дехто в соцмережах вже пов'язує деструктивні акції "євробляхарів" на дорогах із Росією, яка зацікавлена у дестабілізації ситуації в Україні. Мовляв, дуже дивно співпали одночасно і кризи з опаленням в регіонах, і перекривання доріг та агресія Кремля в Азовському морі. Та в цій історії є дещо логічні речі, які влада була повинна передбачити.

1. Порошенко підписав закони №8487 та №8488, які легалізують ввезені з порушенням митного та податкового законодавства автомобілі з європейськими номерами, 23-го листопада. Просив не протестувати і говорив, що сплачені податки підуть на пенсії. От тільки митниця до такого швидкого впровадження нових правил не була готова. Згідно із змінами у митне оформлення транспортного засобу в'їзд резидентом на "євроблясі" в Україну в режимі тимчасового ввезення чи транзиту був можливий виключно за умови сплату митних платежів або задатку на пункті пропуску. При виїзді чи розмитненні - сума б поверталася чи враховувалася. Нерезидент може їхати без платежів.

Сума для резидента залежала від вартості автівки. Її оцінює "тарифний співробітник" митниці. І тут починається справжнє божевілля. Нові правила вступали в силу з 00:00 25-го листопада. Тарифний співробітники митниці в цей час не працювали. Людям, які хотіли заїхати вночі, потрібно було чекати щонайменше 12 годин на кордоні, навіть маючи необхідну суму для сплати в кишенях, щоб заїхати в Україну. Чи варто окремо писати, що це абсурд та ідіотизм?

2. Більшість людей виявилися банально не готовими до нового закону. Вони не знали, як працюватимуть зміни. І влада чомусь не зробила жодних зусиль, щоб провести роз'яснювальну роботу хоча б через ЗМІ. Через це на митниці почали протестувати зокрема і люди, в яких не було наявних коштів для митних платежів, щоб завести автівку. Я вже не говорю про те, що на місця блокад мали б виїхати чиновники, місцеві, чи з Києва. І говорити з людьми. Так-так, говорити, принаймні спробувати. А не маркувати всіх "руками Кремля" - це ж простіше, звичайно, але менш ефективно. Найкращий спосіб - дати людям можливість виговоритися. Чиновників би поматюкали, але б емоції трошки вляглися.

3. Велика кількість людей, які перекривають зараз пункти пропуску - це так звані "пересічники". Які щоранку ганяють "цигарки" та інші товари на продаж в ЄС, а увечері повертаються на "євроблясі" додому. І виїздять за кордон кожен день-два. І от вони не раді тому, що також повинні сплатити кругленьку суму - часто кілька тисяч доларів, на митниці. До невдоволених додаються власники вантажних автівок, бусів, які займаються перевозками товарів. "Народна правка" щодо річного мораторію на сплату мита за такі машини була відхилена Комітетом з питань податкової та митної політики при розробці законів про розмитнення "блях". Тепер шари для них також не буде. А вони, звісно ж, хотіли ганяти товари на дешевших фурах ще й без розмитнення. Додаються до них і звичайні контрабандисти. Особливо кумедними виглядають вимоги "бляхерів" на Закарпатті про дешеві дрова. Ті дрова, які самі ж закарпатці ганяють в Європу часто за сірими схемами, незаконно вирубуючи ліси для місцевого криміналітету. Всі ці люди так чи інакше були б невдоволені змінами, бо нові правила розмитнення (та і здорожчання життя взагалі) напряму б'ють по їхніх гаманцях. Єдине, що могла зробити влада в цій історії - це спробувати провести роз'яснювальну роботу і створити зручні умови на митниці, щоб бодай не гнівити людей ще більше.

4. Блокувальники доріг порушують статтю 279 ККУ. І за це їм світить адміністративна та кримінальна відповідальність. Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков минулого тижня вже натякнув, що поліція може використати силу для розблокування автошляхів. Після цього "Авто Євро Сила" власні акції згорнула і наразі вийшла з протесту. Те саме потрібно зробити на Західній Україні, де народ сьогодні налаштований радикально.

Якщо буде введений воєнний стан по всій території України, то держава так чи інакше буде змушена застосувати силові сценарії. Акції "бляхерів" будуть під забороною.

Чи є в цій історії російський слід? Ми не знаємо, хто фінансує ГО, які організовують акції, можливо вушка і потягнуться до Москви. Враховуючи український досвід, на великі мітинги людей часто стимулюють для участі за гроші. Та ситуація із перекриванням доріг візуально і внутрішньо дещо інакша. Їх перекривають люди, які втрачатимуть власні кошти через дію нових законів. Хтось буде змушений викласти кілька тисяч доларів, щоб продовжити таксувати на "євроблясі", або ж здати авто на розборку. Дехто не зможе безкоштовно, не сплативши мит, кататися щодня в Європу і назад з цигарками. В окремих пригонщиків "євроблях" виникнуть проблеми з "бізнесом" через прикриття сірих схем з "верблюдами" та іншим завозом таких авто. Дехто втратить на "єврофурах", за які доведеться заплатити. Підігріваються настрої також окремими тарифними темами і здорожчанням життя як такого.

Та це необхідно пережити, бо держава законодавчо встановлює нормальні, економічні правила, які потрібні для наповнення бюджету і забезпечення його видатків. Створена фактично прозора схема розмитнення машин з Європи. А те, що власники "єврономерів" не хочуть нічого платити - це логічно. Їм було б простіше і далі їздити на європейських номерах. Лише тому, що це дешевше для їхньої кишені. Поваги до законодавства від них очікувати марно, бо вони перекривають дороги, порушують ККУ та не дуже переживають через це.

Але Росія відверто зацікавлена в ситуації нестабільності, яка запанувала в Україні. І навіть просуваючи вимоги, продиктовані власним гаманцем, "бляхери" підігрують росіянам, самі того не розуміючи чи не бажаючи.

Що робити владі?

В цій ситуації давно потрібно було принаймні поговорити з людьми напряму, на місцях, або ж застосувати законне право на застосування сили. Але такий сценарій ризикований через можливі локальні акції протесту. Новий Майдан через "бляхарів" не збереться. Але в регіонах вони можуть наробити шуму, та навіть вдарити по рейтингах президента Порошенка, зокрема під час виборів.

Воєнний стан сьогодні може стати приводом до добровільного згортання блокувальниками власних протестів. Він, якщо Рада дасть добро, планується на 60 днів. А там і кипіння зменшиться, і митниця втягнеться в роботу, і розмитнення за зниженим акцизом потрошку піде.

Головне завдання для влади сьогодні - втихомирити протести в регіонах і сконцентруватися на зовнішній агресії Росії в Азовському морі, роботі щодо впровадження санкцій і переговорів із Заходом про підтримку. Головне, щоб робота велася розумно, що втім, в наших чиновників буває рідко.

Та варто підсумувати, що уникнути протестів "бляхарів" на кордонах влада не могла. Через прошарок людей, які звикли не платити податки, котрі від них тепер вимагатимуть.

Більше актуальних новин читайте на Depo.Життя