Правова допомога в Україні: міф чи реальність?

Система надання правової допомоги з моменту її запуску викликала певні нарікання і питання в юридичному середовищі

Правова допомога в Україні: міф чи реаль…

Створений у 2012 році Кабміном Координаційний центр з надання правової допомоги фактично був перезапущений вже після Майдану і отримав новий поштовх в напрямку і своєму розвитку.

Один з тих, хто зумів дати нове життя цього органу - нинішній глава Центру Олексій Бонюк. Призначений на цю посаду в 2017 році, він зумів за два роки переформатувати цю дуже специфічну систему. Втім, питання правової допомоги для Бонюка - не новина: він - відомий адвокат, який має чималий досвід допомоги людям. До роботи у вертикалі міністерства юстиції Бонюк пройшов серйозну життєву і професійну практику. Плюс, допомогли йому і позитивні напрацювання одного з колишніх керівників Центру Андрія Вишневського, впроваджуваних ним не без допомоги Асоціації правників України та її президента Андрія Стельмащука.

Примітно, що призначений був Олексій Бонюк на тлі нервової і складної обстановки навколо самого Центру. У 2017 році був проведений конкурс на позицію директора Координаційного центру з надання правової допомоги. Але підсумки конкурсу, за результатами якого переможцем став заступник міністра юстиції з питань державної реєстрації Павло Мороз, були анульовані. Причиною такого рішення стало те, що колектив Координаційного центру з надання правової допомоги висловив невдоволення підсумками конкурсу і кандидатурою самого Мороза. З огляду на конфліктність ситуації і її вплив на роботу Центру, голова Мін'юсту Павло Петренко і ухвалив рішення призначити як проміжну постать Олексія Бонюка.

"Це людина, яка не є членом системи органів юстиції або безоплатної правової допомоги... До призначення нового директора Координаційного центру він буде виконувати виключно технічну функцію щодо забезпечення безперебійної роботи системи. Олексій має більше 15 років адвокатського стажу, займається правозахисною діяльністю, представляє інтереси українських громадян в Європейському суді з прав людини. Крім того, він був експертом проекту Ради Європи з пакету невідкладних заходів щодо України", - дав тоді Петренко схвальну характеристику, яка дорого коштує в такий період часу, Олексію Бонюку.

Тож не дивно, що врешті, за результатами відкритого конкурсу, який проходив при серйозному контролі партнерських міжнародних організацій Мін'юст призначив його головою Центру без приставки "виконувач обов'язків".
І тут в плюс Бонюку зіграв не тільки великий досвід правозахисної діяльності, який, починаючи з 2001 року припав на період досить складний для України, який збігся з цілою низкою кризових моментів в державі, пов'язаних з масовими порушеннями прав людини - особливо в періоди заключного правління президентів Леоніда Кучми і Віктора Януковича. Допоміг Олексію Бонюку зуміти правильно і чітко позиціонувати роботу Центру, з правильним взаємодією з усіма державними органами і уповноваженими організаціями і політичний досвід. Адже нинішній його очільник, крім правозахисної діяльності, займався ще й громадською діяльністю.

Він не один рік був помічником на громадських засадах народного депутат Юрія Дерев'янка, відомого своєю позицією в питаннях боротьби з корупцією та реформуванням юридичної системи України. При цьому той же Дерев'янко завжди у своїй політичній діяльності вирізнявся рішенням практичних, нагальних проблем українських громадян. Тільки за останнє скликання Верховної Ради, як нардеп, Дерев'янко брав участь у створенні законопроектів, які забороняли і серйозно обмежували діяльність держави з перевірки бізнесу, боровся за цивілізоване вирішення питання з нерозмитненими автомобілями.

Що ж до системи безоплатної допомоги, то за даними центру, сьогодні на безоплатну вторинну правову допомогу мають право 15 млн українців. Минулого року в центри та бюро правової допомоги надійшло понад 623,8 тис. звернень від громадян, що на 10% більше ніж минулого року. Таким чином можна говорити про те, що громадяни України зрозуміли ефективність цієї системи.

"Система безоплатної правової допомоги продовжує свій розвиток за чотирма пріоритетними напрямами: спрощення доступу до правової допомоги шляхом забезпечення рівності та відкритості, розвиток внутрішніх і зовнішніх механізмів забезпечення якості безоплатної правової допомоги, поліпшення правової спроможності громад та інноваційність. Ми фокусуємося на розширенні технічних можливостей доступу до наших сервісів. Подвоєння кількості дзвінків до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги є тому наочним підтвердженням", - говорить Олексій Бонюк.

Що може посилити ефективність діяльності центру? Можливо, велику свободу дій йому дав би поступовий вихід з-під опіки Міністерства юстиції та формування громадської платформи з цивільними структурами, наприклад, з Асоціацією правників України, яка є одним з головних помічників центру з надання правової допомоги українцям.

 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme