Літак полетів без вас: На які компенсації може розраховувати пасажир
20 червня пасажири МАУ, які мали летіти до Стамбулу змушені були змінити плани – літак полетів без них, хоча рейс обіцяли затримати
- Головна
-
24 червня 2021 18:15
В аеропорту "Бориспіль" сформувалася довга черга, що просувалася вкрай повільно. Пасажирів переконували: перейматися не варто, бо рейс затримають. Втім, літак вилетів вчасно – о 17.30, а кількадесят людей мало того, що не сіли на свій рейс, так ще й напоролися на штраф.
Як це було
Розголосу ситуації надала журналістка та тревел-блогерка Яна Метьолкіна.
Ось, як вона розповіла про інцидент у своєму Instagram:
"Я просто хотіла полетіти в Туреччину, щоб зняти новий випуск для свого YouTube каналу. Приїхала в аеропорт вчасно (о 15:40 за 1:50 до вильоту). На стійці реєстрації була жахлива чергу, в якій я простояла всі ці 1:50.
За 15 хвилин до вильоту я і ще під 50 людей все ще стояли в черзі на реєстрацію. Нам сказали, що рейс затримується і без нас не полетять. Деяким людям у черзі на пошту прийшло повідомлення про затримку рейсу, тому я навіть не хвилювалася.
О 17:30 (початковий час вильоту літака) мене зачекінілі, я швидко пройшла паспортний контроль і о 17:45 підійшла до гейту. Гейт закритий. Немає ні душі. Літак полетів без мене і десятків людей. Уявляєте? Мене зачікінілі, все добре. За мною ще десятки людей. Я підходжу до гейт, а нічого немає. Як це можливо?"
За її словами, тоді ж підбіг ще один пасажир (Андрій – журналіст BBC), і вони разом вибігли через вже закриті двері гейта в надії знайти свій літак. Вони підійшли до працівників із раціями і попросили допомогти зв'язатися з МАУ. Один працівник сказав їм, що за ними зараз приїде автобус, та цього не сталося. Другий повторював "вам не можна тут знаходиться, я нічого не знаю, нічим не можу допомогти".
"І тут стали приїжджати люди в бронежилетах, у військовій формі, ще й ще. Ми знову і знову розповідали їм, що один з цих літаків - можливо, наш. Ми просили зв'язатися з МАУ і допомогти нам. У якийсь момент мені здалося, що я з'їхала з глузду. Добре, що зі мною був журналіст BBC. Його присутність підтверджувала факт, що я не збожеволіла, і це реально відбувається. А на тлі підходили нові й нові людьми у формі.
Нас повели в кабінет, де протягом години ми давали свідчення як злісні правопорушники за статтею 202 (Порушення пункту пропуску). Протоколи, підписи і штраф 240 гривень.
Ми благали скоріше провести нас до представників МАУ, щоб якось вирішити питання і все ж полетіти на найближчому рейсі. І знаєте, куди нас привели? Все до тієї ж стійки реєстрації, з якої все й починалося. Там вже йшла нова реєстрація на новий рейс з такою ж величезною двогодинний чергою. Ми безуспішно намагалися щось з'ясувати. Просили покликати старшого. Нас ігнорували і говорили, що зайняті. Представників так і не покликали.
Я стояла і спостерігала, як уже нові пасажири знову не можуть полетіти. Відстоявши в черзі 2 години їм на моїх очах говорили, що реєстрація закрита і літак полетів. Люди кричали, лаялися, просили допомоги. І все це в порожнечу. Через 4 години стресу я забрала свою валізу. І приїхала додому."
Останнє чудово ілюструє відео Яни, якими вона далилася у соцмережах:
Ще один коментар від користувачки Facebook Ірини Науменко, яка також тоді була у "Борисполі" додає фарб опису ситуації: колапс спостерігався на усіх рейсах.
"Я була в цей час. Дійсно був якийсь треш. Черги не рухалися, якщо попадався пасажир з проблемними документами, то ним займалася безпосередньо оператор. Старших не було, не було до кого звернутися. Всі пасажири стояли в купі в тому числі і з маленькими дітьми. Про соціальну дистанцію не було й мови. Пасажири на рейс до Стамбула реєструвалися майже до 19.00, хоча літак вже вилетів. Я приїхала в аеропорт о 16.00, здала багаж о 19.05, мій рейс на Єреван о 19.10. Така ж ситуація з рейсами в Баку, Тель-Авів і ще в кількох напрямах. Рейс затримали на годину так як пасажири вже почали обурюватися і зчинився скандал. На борту збрехали, сказали, що чекають на транзитних пасажирів. Такого трешу від МАУ не очікувала. Реально немає персоналу. Іноземці взагалі в шоці. Намагалася зв'язатися з МАУ через фб; взагалі нуль реакції. Компанія стає все гірше і гірше", – написала вона.
Як відреагували в авіакомпанії
За заявою пресслужби МАУ, керівництво і працівники авіакомпані "усвідомлюють свою відповідальність", хоча реєстрацію пасажирів забезпечують не вони.
"Хоча реєстрацію пасажирів забезпечує не авіакомпанія МАУ, а приватна хендлінгова компанія, ми повністю поділяємо і розуміємо свою відповідальність за збій в роботі. Авіакомпанія МАУ проводить службове розслідування щодо дій своїх контрагентів в аеропорту "Бориспіль", - повідомили в пресслужбі, додавши, що найближчим часом МАУ планує переглянути час початку реєстрації на рейси, особливо з огляду на початок ремонту Бориспільської траси.
Авіаперевізник планує відшкодувати вартість квитків пасажирам, яких покинули в аеропорту.
Думка адвоката
Втім, чи достатньо компенсації вартості квитків? Адже у багатьох пасажирів через таку ситуацію могли зірватися оплачені бронювання житла, зірвані дати результатів ПЛР-тестів, страхування. Можливо, у когось не відбулося відрядження. Можливо, хтось летів до Стамбулу транзитом. І, врешті, дізнатися, що твій літак щойно (і не через твоє запізнення) полетів без тебе, як мінімум – неприємно, по факту – досить стресова ситуація, яка ще й передбачає майбутню тяганину. Тож компенсацію за які з вищеперерахованих збитків можна вимагати від авіакомпанії, і чи є сенс вимагати компенсацій за моральну шкоду?
Про це журналісти Depo.ua запитали в адвоката Олега Горецького.
Чи можливо вимагати у авіакомпанії компенсацій за грошові втрати у вищеперерахованих випадках? Як саме це робити?
Статтею 104 Повітряного кодексу України передбачено компенсацію за відмову у перевезенні: від 250 до 600 євро залежно від дальності рейсу.
Пасажир має звернутися із письмовою заявою до МАУ, додати всі необхідні документи, зареєструвати її (отримати відмітку про отримання). Обов'язково у пасажира має бути в наявності підтвердження бронювання на рейс та докази оплати послуг з бронювання, оплати ПЛР тестів, страхування тощо.
Втім, авіаперевізник компенсує лише фактично понесені витрати, виплату моральної шкоди нормами законодавства у таких випадках не передбачено.
Які шанси домогтися подібного і чи потрібно для цього звертатися до суду? Скільки може тривати така процедура?
Зазвичай, МАУ компенсує передбачені Правилами перевезень кошти пасажирам в позасудовому порядку. Відповідно до Правил, термін розгляду письмової претензії може складати до 3-х місяців.
Як взагалі діяти у випадку форс-мажорів при користуванні авіатранспортом? Куди звертатися?
Зазвичай такі форс-мажори стосуються багажу – його пошкодження чи втрати. У випадку пошкодження необхідно скласти відповідний акт одразу в аеропорту. Це – обов'язкова умова. Цей акт є одним із доказів, що подаються в подальшому пасажиром для компенсації.
У разі настання будь-яких нестандартних випадків необхідно звертатися до офіційного представника в аеропорту, і головне для подальшого врегулювання ситуації та захисту прав пасажирів зберігати всі документи, пов'язані із оплатою житла, перельоту, страхування, тестів ПЛР.
Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
Всі новини на одному каналі в Google News
- 16:38 Через загрозу удару рашистів у Києві евакуюють дві лікарні
- 15:43 Зброя буде в Україні до кінця тижня: обіцяє Байден
- 15:35ГУР знищило російський гелікоптер Ка-32 на аеродромі в Москві
- 14:38Розвиток штучного інтелекту: перегони Apple та Microsoft у розробках PROMO
- 14:24На кордоні з Польщею спіймали двох "плавців", які поверталися в Україну
- 14:15В ОП заявили, що українці за кордоном не зможуть оформити документи дистанційно
- 13:25За міністра агрополітики внесли заставу, він вийшов з-під варти
- 12:33Голову ДОТ Жумаділова звинувачують у провалі харчування військових: "Чи може успішно воювати голодна армія?"
- 11:37На телеканалі "Ми-Україна+" стартує прямоефірний ранковий проєкт "Прокидайся!"
- 11:08 Армія росії скинула КАБ на передмістя Харкова: Постраждало двоє дітей
- 10:50На півдня України вночі знищено два російських БпЛА
- 10:46Українська красуня-дзюдоїстка виграла фінал чемпіонату Європи
- 10:31На Львівщині в одній з райлікарень викрили групу лікарів, які заробляли на фіктивних довідках про інвалідність ФОТО
- 10:22Шукали всю ніч: На Чернігівщині повернули додому зниклих брата й сестру
- 10:01СБУ схопила двох російських шпигунів, причетних до авіаударів по Харківській області ФОТО
- 09:44Кинув на землю та бив ногами: У Хмельницькому чоловік побив двох дітей на дитячому майданчику
- 09:38На що може вказувати пауза в російських ракетних атаках: оцінка Повітряних сил
- 09:24На Запоріжжі за добу зафіксовано понад 300 ворожих атак
- 09:00Досліджували конкурентоспроможність у ритейлі: У Києві пройшла XV щорічна конференція Food & NonFoodMaster & CatMan-2024