Україна озброює світ: Що за літаки Ан-74 будуть комплектувати у Канаді

Услід за Ан-178 шанс на друге життя отримав ще один перспективний український військово-транспортний літак – Ан-74
 

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Україна озброює світ: Що за літаки Ан-74…
Фото: ДП "Антонов"

Днями стало відомо про плани українського Держпідприємства "Антонов" збирати на дочірньому заводі у Канаді експортний варіант літаків Ан-74.

Портал Depo.ua розібрався у ситуації і з'ясував – що це за літак, які його перспективні переваги і наскільки реальний варіант з Канадою.

Що спонукало розвивати цю модель

Як відомо, військова авіація – це не лише реактивні розвідники, винищувачі, бомбардувальники та штурмовики. Це також і транспортні літаки, які використовуються для оперативного перекидання солдатів і військової техніки з однієї точки в іншу, а також доставки боєприпасів, гуманітарних вантажів, евакуації поранених тощо. За прикладами далеко ходити не треба – в перші місяці війни на Донбасі військово-транспортна авіація відіграла важливу роль у підтримці боєздатності українських підрозділів, які опинилися в оточенні російських військ.

Стан же української військово-транспортної авіації залишає бажати кращого. Наразі вона має на озброєнні літаки Іл-76МД, Ан-24, Ан-26 і вертольоти Мі-8МТ – усі ще радянського виробництва. Сучасний Ан-70 хоч і прийнятий на озброєння у 2015 році, однак жодного літака досі замовлено і виготовлено не було. Більше того – за весь час Незалежності України ЗСУ взагалі не отримали жодного нового літака. Водночас Держпідприємство "Антонов" постійно нарікало на відсутність замовлень з боку держави, тоді як заводу є що запропонувати.

Справа зрушилась після катастрофи літака Ан-26 восени 2020 року під Чугуєвом, в якій загинули 19 курсантів Харківського університету Повітряних сил і 7 офіцерів членів екіпажу. Вже у жовтні 2020 року віце-прем'єр-міністр – міністр з питань стратегічних галузей промисловості Олег Уруський повідомив, що на державному рівні було ухвалене рішення щодо включення до державного оборонного замовлення постачання літаків Ан-74 і Ан-178 в інтересах Збройних сил України.

Читайте також: Перший новий літак для України: Що за Ан-178 скоро з'явиться в ЗСУ

В контексті Ан-74 мова йшла про будівництво восьми літаків, частина з яких перебувають на заводі у різному ступені готовності. Говорилося про зацікавленість Міноборони у придбанні чотирьох Ан-74 в патрульній версії для потреб Військово-морських сил України і ще чотирьох транспортних літаків.

Літак Ан-74 під час збирання на заводі

На початку січня 2021 року Олег Уруський підтвердив включення цих літаків до державного оборонного замовлення. Вочевидь, тоді ж виникла ідея дати проекту Ан-74 повноцінне нове життя і заодно вийти з ним на міжнародні ринки – насамперед, канадський.

Просування на ринок Північної Америки

У березні 2021 року у Монреалі було створено дочірню компанію ДП "Антонов" – Antonov Aircraft Canada. Завданням дочірнього представництва є забезпечення співпраці між урядами України та Міністерством економіки та інновацій Квебека, де планують збирати літаки Ан-74.

Зазначається, що компанія Antonov Aircraft Canada має намір скористатися програмою SPRINT з підтримки інвестиційних проектів уряду Квебеку. Для участі у програмі, проекти мають представляти собою інвестиції у розмірі не менше 10 млн доларів або створювати не менше 100 робочих місць із заробітною платнею вище за середню оплату праці в регіоні.

Вже відомо, що проектувати та збирати літаки будуть відбуватися у Квебеку. Зібраний у Канаді Ан-74 потенційно може використовувати двигуни, виготовлені Pratt & Whitney, або технології від компанії CMC Electronics з Монреаля.

"Проект угоди вже розглядається урядами обох країн. Зміст цього документу, якщо його погодять, стане основою для обговорення того, як "Антонов" зможе у результаті виготовляти літаки у Квебеку. Це заключна частина, якої не вистачає для реалізації проекту модернізації Ан-74 у канадській провінції", – повідомив Десмонд Берк, директор фірми Gold Leaf Aviation, яка представляє інтереси української компанії в Канаді.

Що за літак

Ан-74 – це створений в АНТК імені О. К. Антонова реактивний військово-транспортний літак короткого зльоту та приземлення для застосування в умовах крайньої Півночі (хоча це й не єдина його перевага). Він є модифікацією радянського транспортного літака Ан-72.

Літак Ан-72

Виробництво цих літаків почалося у 1982 році, коли уряд СРСР вирішив розробляти транспортний літак для роботи в Арктиці і Антарктиці. Вже наступного року дослідний зразок здійснив свій перший випробувальний політ, а у 1991 році Ан-74 ввели в експлуатацію.

Ан-74 призначений для перевезення вантажів, техніки й людей на авіалініях малої й середньої протяжності в будь-яких кліматичних умовах від −60 °С до +45 °С і на будь-яких широтах, в тому числі в умовах Північного полюса та у високогірних районах. Його можна експлуатувати на обладнаних та необладнаних повітряних трасах в будь-яку пору року і час доби з бетонних, галькових, льодових та снігових аеродромів, як на внутрішніх, так і на міжнародних лініях.

Літак Ан-74 дозволяє перевозити вантаж до 7,5 тонн, у тому числі до 10 пасажирів, на висоті до 10 100 метрів з крейсерською швидкістю 550-700 км/год. Також літак забезпечує несення морської патрульної служби та виявлення порушників в прилеглій до узбережжя зоні вдень і вночі в простих і складних метеоумовах.

У додатковому вантажному відсіку можуть розміститися 22-х парашутистів чи 44 солдати з особистою зброєю і спорядженням, 16 поранених на носилках у супроводі медпрацівника. А ще – боєприпаси і технічне майно вагою до 10 тонн. 

Літак може проводити судна, обслуговуувати дрейфувальні станції чи допомагати провдити науково-дослідну роботу у високих широтах Арктичного і Антарктичного басейнів.

В умовах експлуатації літак Ан-74 легко переобладнується в санітарний чи пожежно-десантний. Також він відповідає нормам льотної придатності цивільних літаків.

У конструкції літака широко використані нові матеріали і технології. Він має два турбовентиляторні двигуни Д-36 серії 2А злітною тягою по 6500 кгс (63,7 кН) над крилом. Особливістю конструкції Ан-74 є використання ефекту Коанда, який дає змогу збільшити підіймальну силу завдяки проходженню вихлопних газів двигунів над верхньою поверхнею крила.

використання ефекту Коанда, який дає змогу збільшити підіймальну силу завдяки проходженню вихлопних газів двигунів над верхньою поверхнею крила

Установка двигунів з великим виносом вперед над верхньою поверхнею крила практично виключає попадання в двигуни сторонніх предметів з поверхні ЗПС при зльоті та посадці, підвищує підйомну силу крила за рахунок обдування його верхньої поверхні і внутрішніх закрилків струменями двигунів. Кабіна екіпажу забезпечує гарний огляд, що дозволяє зльоти і посадки по крутих траєкторіях.  

Сучасний радіозв'язок та пілотажно-навігаційне обладнання забезпечує польоти літака на обладнаних трасах у всіх географічних районах, над земною і водною поверхнями, в простих і складних метеоумовах, вдень і вночі з високою точністю автоматичного літаководіння на маршруті і посадку при метеомінімуму, що відповідають 1 категорії ІКАО (60x800 м). При цьому літак простий в експлуатації.

В Україні літаки цієї моделі збирає Харківське державне авіаційне виробниче підприємство (або Харківський авіаційний завод, ХАЗ). Усього за весь час було збудовано 81 літак Ан-74 різних модифікацій – в залежності від потреб замовника. Щоправда, останній зійшов з конвеєра у 2014 році. Тепер у літака є шанс на друге життя.

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Авіація

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme