Чи краща ОСЕА за "Гюрзу": Навіщо Україна масово купує французькі катери

Україна потребує посилення морських кордонів, але чи доцільно для цього масово закуповувати іноземні аналоги вітчизняних катерів?

Чи краща ОСЕА за "Гюрзу": Навіщо Україна…
Ocea FPB 98, фото – Ocea

19 листопада Україна і Франція на рівні міністрів внутрішніх справ під час правоохоронної виставки Milipol 2019 підписали велику міжурядову рамкову угоду щодо офіційної підтримки у посиленні системи морської охорони та безпеки кордонів.

Дана угода передбачає, що корабельний склад Держприкордонслужби України поповниться 20 надсучасними 32-метровими патрульними кораблями компанії ОСЕА, які будуть використовуватися для охорони державного кордону на воді, операцій спостереження, нагляду та контролю, пошуково-рятувальним операціям та протидії диверсійно-розвідувальним групам.

До речі, інформація про закупівлю французьких катерів не нова – на початку року ми писали про це з посиланням на високопоставлених державних чиновників. Щоправда, тоді не називалась жодних деталей, включно з фірмою виробником катерів. Ми припустили, що це буде саме ОСЕА і, як бачимо, не помилились.

Читайте також: Москітний флот: Які патрульні катери Україна може придбати у Франції.

Але тоді це були лише розмови, а зараз, схоже, проект вийшов на фінішну пряму. 16 листопада його підтримав Кабінет міністрів, тому для підписання технічного контракту залишилось отримати ратифікацію угоди Верховною Радою.

За умовами угоди, додаткова комплектація катерів і озброєння будуть українськими. Більше того, Франція погодилась на часткову локалізацію – 25% виробництва партії катерів буде здійснюватися в Україні. Повідомляється, що це буде один із миколаївських заводів, де можна відродити виробництво катерів з алюмінієвим корпусом. До речі, так – судна виготовлятимуться з морського алюмінію, тому вони мають бути більш легкі та маневрені.

Оголошена вартість контракту складає 136,5 млн євро, з яких 15% Україна має заплатити одразу з державного бюджету, а 85% – це спеціальний кредит французького казначейства з мінімальними відсотками та пулу провідних європейських банків.

Окрім виробництва та поставок суден, проект включає систему сервісного обслуговування, підготовку 240 членів екіпажу та 120 осіб технічного персоналу, запасні частини та інструменти, які необхідні для технічного обслуговування протягом 2 років експлуатації (або 2400 годин), технічну підтримку в Україні (по одному техніку та інженеру компанії виробника) протягом 60 місяців з дати поставки першого корабля в Україну, доставку кораблів в Одесу та страхування на час переходу.

Також відомо, що проект розрахований до 2024 року, а перший корабель Україна зможе отримати у 2021 році.

Depo.ua пропонує ближче ознайомитись з катерами, які у найближчому майбутньому поповнять "москітний флот" ДПСУ.

Перш за все, варто відзначити, що Франція виготовляє близько десятка типів патрульних катерів на будь-який смак, 6 з яких стоять у неї на озброєнні, а решта йде виключно на експорт (взагалі, Франція – одна з небагатьох країн у світі, яка повністю забезпечує себе всіма видами озброєння).

І хоч ані тип, ані марка катерів досі офіційно названа не була, певну інформацію все ж озвучили: довжина судна – 32 метри, максимальна швидкість – 30-32 вузлів, автономність близько тижня, дальність по плаванню – 1200 морських миль. На експорт французи постачають лише один тип катерів з такими параметрами – Ocea FPB 98.

Ocea FPB 98

Це патрульні катери, призначені для операцій з територіального та глибокого морського спостереження, боротьби з контрабандою і нелегальною імміграцією, контролю суден у морі, операцій пошуку і порятунку, охорони видобутку природних ресурсів на морі та захисту суверенітету.

Катери Ocea FPB 98 станом на сьогодні перебувають на озброєнні Нігерійського флоту (1 одиниця), Суринамської національної армії (1 одиниця) і Алжирського національного флоту (1 одиниця). Таким чином можна зробити висновок, що українське замовлення стане найбільшим для цієї моделі катерів.

Згідно з заявленими на офіційному сайті виробника характеристиками, катер FPB 98 має довжину 32 метри, здатний розвивати швидкість 20-35 вузлів і має дальність плавання 1200 морських миль (при швидкості у 12 вузлів). Для його обслуговування потрібні 13 членів екіпажу і 1 людина обслуговуючого персоналу.

Взагалі, попри те, що катери FPB 98 постачаються поки що виключно в країни так званого "третього світу", вони є досить новими моделями (2013 рік) і тому виглядають досить перспективно.

Ocea FPB 98, фото – Ocea

Що стосується озброєння, то воно в комплекті до цих катерів не постачається, однак дана модель передбачає його встановлення. Зокрема, у носовій та кормовій частинах можна розмістити по одному бойовому модулю вітчизняного виробництва БМ-5М.01 "Катран-М", які використовуються в якості штатного озброєння для українських катерів "Гюрза-М" (довжина також 23 метра).

БМ-5М.01 "Катран-М" виробництва ДП "Миколаївський ремонтно-механічний завод" є варіантом бойового модуля БМ-3 "Штурм" для бронетехніки. Кожен модуль "Катран-М" має 30-мм автоматичну гармату ЗТМ-1, 30-мм автоматичний гранатомет КБА-117 та 7,62-мм кулемет КТ, а також дві ПТРК "Бар'єр" з лазерною системою наведення.

БМ-5М.01 "Катран-М"

До речі, виникає цілком логічне питання: чи не вигідніше було б модифікувати під патрульні задачі вже поставлені на конвеєр вітчизняні бронекатери "Гюрза-М" (наприклад, замінити броньований корпус на алюмінієвий, або навіть нічого не міняти), аніж купувати аналогічні за характеристиками катери за кордоном?

Адже вартість одного вітчизняного катера "Гюрза-М" складає 6,238 млн доларів, тоді як згідно наведених офіційних даних (контракт на 136,5 млн євро за 20 катерів) вартість одного французького катера ОСЕА складає 6,825 млн євро, або 7,56 млн доларів. Тобто, навіть у броньованому виконанні вітчизняні катери аналогічного класу обходяться дешевше, аніж алюмінієві французькі. Не кажучи вже про робочі місця і інші супровідні бонуси.

"Гюрза-М"

На захист проекту ОСЕА можна сказати, що виконання цього контракту з частковою локалізацією виробництва в Україні може відродити вітчизняне виробництво катерів з алюмінієвим корпусом, після чого можна буде на постійній основі виробляти ці катери на Миколаївському суднобудівному заводі. Власне, на це й роблять акцент у вітчизняному Міністерстві внутрішніх справ.

Як би там не було, а Державна прикордонна служба України справді гостро потребує оновлення плавзасобів, адже зараз у складі Морської охорони ДПСУ використовуються патрульні катери проекту 1400М "Гриф" 30-річної давності. Їх планували поступово замінити на патрульні катери проекту 58130 "Орлан", однак після анексії Криму з цією ідеєю довелося на деякий час попрощатися – завод з їх виготовлення знаходиться в Феодосії (суднобудівний завод "Море").

З цього класу катерів на озброєння ДПСУ встигли передати лише один катер – BG200 "Балаклава", який в лютому 2014 року встиг відзначитись, героїчно перекривши вхід у севастопольську бухту і не дозволивши туди зайти двом буксирам ВМФ Росії.

BG200 "Балаклава"

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"