ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Москітний флот: Які патрульні катери Україна може придбати у Франції

Посилення державного кордону на морі набуло особливої актуальності в контексті подій минулого року, коли Росія в Азовському морі перейшла фактично до піратства

Depo.Війна
5 лютого 2019 08:00
ФОТО: depo.ua

Фото – Ocea

Вчора глава Державної прикордонної служби України Петро Цигикал заявив, що Україна веде переговори про закупівлю 22-х французьких патрульних катерів. При цьому, про які саме катери мова – він не уточнив.

Варто пригадати, що наприкінці грудня 2018-го року міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков повідомляв, що у 2019-му році МВС планує замовити близько 20 катерів для охорони морських кордонів України. Однак, не просто замовити, а на умовах співвиробництва.

"Міністерство внутрішніх справ України у 2019-му році запропонує Кабміну проект з виробництва спільно з французькою компанією близько 20 катерів для посилення охорони морських кордонів країни", – заявив Аваков.

Він також зазначив, що мова йде про сучасні катери 32-35 метрів, які будуть виготовлятися на одному з українських заводів у співпраці з французькою стороною, але "з високим ступенем локалізації проекту в Україні".

Знову ж таки, ані тип, ані марка катерів названа не була. Однак, Depo.ua вирішив проаналізувати французький ринок патрульних катерів і спробувати з'ясувати – про що саме йде мова.

Взагалі, варто відзначити, що Франція виготовляє близько десятка типів патрульних катерів на будь-який смак, 6 з яких стоять у неї на озброєнні, а решта йде виключно на експорт (взагалі, Франція – одна з небагатьох країн у світі, яка повністю забезпечує себе всіма видами озброєння).

Останнім часом на слуху перебувають катери Ocea FPB 72, які Франція наприкінці 2018-го року у кількості 4-х одиниць поставила для Берегової охорони Філіппін (клас Boracay за філіппінською класифікацією). Крім цього 7 таких катерів перебувають у складі Нігерійського флоту і 2 – у складі Суринамської національної армії. Однак, це досить маленькі катери довжиною 24 метри, тоді як Аваков говорив про 32-35 метрів.

Також на експорт французи постачають катери Ocea FPB 98, які якраз і мають довжину 32 метри, і Ocea FPB 110 довжиною 35 метрів. На них і зупинимось.

Це патрульні катери, призначені для операцій з територіального та глибокого морського спостереження, боротьби з контрабандою і нелегальною імміграцією, контроля суден у морі, операцій пошуку і порятунку, охорони видобутку природних ресурсів на морі та захисту суверенітету.

Катери Ocea FPB 98 станом на сьогодні перебувають на озброєнні Нігерійського флоту (1 одиниця), Суринамської національної армії (1 одиниця) і Алжирського національного флоту (1 одиниця).

FPB 98 здатний розвивати швидкість 20-35 вузлів і має дальність плавання 1200 морських миль (при швидкості у 12 вузлів). Для його обслуговування потрібні 13 членів екіпажу і 1 людина обслуговуючого персоналу.

Ocea FPB 98, фото – Ocea

Що стосується катерів класу FPB 110, їх у світі введено в експлуатацію лише два – обидва у вересні 2018-го року у складі Нігерійського флоту.

FPB 110 має довжину 35 метрів, ширину 7,1 метра і осадку 1,7 метра. Він здатний розвивати таку ж саму швидкість 20-35 вузлів, однак має меншу дальність плавання – лише 900 морських миль (при швидкості у 12 вузлів). Для його обслуговування потрібні 11 членів екіпажу і 6 осіб обслуговуючого персоналу.

Ocea FPB 110, фото – Ocea

Що стосується озброєння, то воно в комплекті до цих катерів не постачається, однак обидві моделі передбачають його встановлення. Зокрема, у носовій та кормовій частинах можна розмістити по одному бойовому модулю вітчизняного виробництва БМ-5М.01 "Катран-М", які використовуються в якості штатного озброєння для українських катерів "Гюрза-М" (довжина 23 метра).

БМ-5М.01 "Катран-М" виробництва ДП "Миколаївський ремонтно-механічний завод" є варіантом бойового модуля БМ-3 "Штурм" для бронетехніки. Кожен модуль "Катран-М" має 30-мм автоматичну гармату ЗТМ-1, 30-мм автоматичний гранатомет КБА-117 та 7,62-мм кулемет КТ, а також дві ПТРК "Бар'єр" з лазерною системою наведення.

Ocea FPB 98 з бойовим модулем, фото – Ocea

На жаль, ціна обох класів патрульних катерів у відкритому доступі не фігурує. Однак, варто зауважити, що Ocea – це приватна компанія, а катери FPB 98 і FPB 110 хоч і постачаються поки що виключно в країни так званого "третього світу", однак є досить новими моделями (2013-й і 2018-й рік відповідно) і тому виглядають досить перспективно. Крім того, інших катерів з озвученими характеристиками (32-35 метрів) Франція не випускає.

Що стосується можливості їхнього виробництва в Україні, то у нас якраз простоює без діла ДП "Миколаївський суднобудівний завод" (до недавнього часу – ДП "Суднобудівний завод імені 61 комунара"; не плутати з Миколаївський суднобудівний завод "Океан"). Тому запустивши такий проект, можна було б вбити одразу двох зайців.

Читайте також: Миколаївський суднобудівний: Чому "Укроборонпром" вирішив шантажувати уряд.

Залишилось зазначити, що зараз у складі Морської охорони Державної прикордонної служби України використовуються патрульні катери проекту 1400М "Гриф" 30-річної давності. Їх планували поступово замінити на патрульні катери проекту 58130 "Орлан", однак після анексії Криму з цією ідеєю довелося на деякий час попрощатися – завод з їх виготовлення знаходиться в Феодосії (суднобудівний завод "Море").

З цього класу катерів на озброєння ДПСУ встигли передати лише один катер – BG200 "Балаклава", який в лютому 2014-го року встиг відзначитись, героїчно перекривши вхід у севастопольську бухту і не дозволивши туди зайти двом буксирам ВМФ Росії.

BG200 "Балаклава", фото – Sevastopol.info

Більше новин про події в зоні АТО читайте на Depo.Війна