Цугцванг на західному фронті: Чи потрібно Зеленському залишити міністра Клімкіна

Міністр закордонних справ Павло Клімкін не виключає обговорення із майбутнім президентом Володимиром Зеленським продовження співпраці. От тільки чи потрібен такий очільник МЗС Зеленському?

Цугцванг на західному фронті: Чи потрібн…

В оточенні Володимира Зеленського збираються змінити низку міністрів в Уряді. І одним із них є голова МЗС Павло Клімкін. Така інформація є в Depo.ua. Її підтверджували й в інших ЗМІ. Та попри це очільник зовнішньополітичного відомства сьогодні прокоментував журналістам своє можливе продовження співпраці із Володимиром Зеленським. 

"У мене є свої принципи, цінності й переконання. Якщо вони будуть збігатися і буде спільне бажання, то будемо розмовляти. Але від того, що ми робили ці п'ять років - а я особисто вірю в те, що я робив - звичайно, не буду відступати", – сказав Клімкін.

Безперечно, Павло Клімкін виглядає професійно на фоні зміни влади, як і весь уряд, попри чутки про можливу зміну міністрів, а також нібито переговори між прем'єром Гройсманом та Зеленським. Він з президентом Порошенком оперативно відреагував на рішення Путіна роздавати російські паспорти жителям "Л-ДНР". Було звернення до США, ЄС, відбувся Радбез ООН. І хоча поки все обмежилося виключно гучними західними заявами, українська повістка дня збережена. Також Клімкін заспокоював захід ще після першого туру виборів, що в Україні все буде стабільно навіть попри можливу зміну президента. 

Звільнення Клімкіна, якого очевидно хочуть в команді "Зе", все одно має бути погоджене з Урядом, а призначити свого очільника МЗС (можливо, ним має стати Олександр Данилюк) Зеленський зможе виключно через "добро" в парламенті. 

Павло Клімкін - це до мозку кісток міністр епохи Порошенка. Саме завдяки чинному президенту він змінив роботу посла в Німеччині на зручний кабінет в МЗС, очоливши міністерство в червні 2014-го. Пропозицію Порошенка по Клімкіну тоді підтримали 335 депутатів у ВР. Після цього в Клімкіна разом із Порошенком були успіхи на зовнішньополітичному фронті - від Асоціації з ЄС та безвізу, до мобілізації та створенні, хоч і незадокументованої, але західної коаліції, яка досі підтримує Україну, педалюванні і збереженні санкційного тиску на Кремль попри перешкоди окремих країн, як то Італії в ЄС. Тривають судові процеси, був навіть виграний суд проти Росії у Гаазі та визнано незаконним захоплення активів "Нафтогазу" під час анексії Криму. Хоч останнє і не зовсім успіх саме МЗС, але все ж - це зовнішньополітична перемога. Також наша зовнішня політика домоглася співпраці із США у постачанні зброї - такі потрібні нам "Джавеліни" стали реальністю.

Але на фоні помітних успіхів, постійного діалогу з ЄС та США, підтримки Заходом наших реформ і курсу, ми маємо історичний конфлікт з Польщею, який не вирішений, а тільки поглиблений. А також гостру освітньо-мовну суперечку з Угорщиною і як наслідок блокаду самітів Україна-НАТО, новий виток якої очікуватиме вже на нового президента Зеленського.

Наявність "мінських домовленостей" можна також покласти як в кошик із позначкою "+", бо вони зменшили інтенсивність бойових дій на Сході, так і занести нам в мінус, бо вони посилили переговорну позицію Росії в очах заходу тим, що вони не виконуються. І байдуже виною цьому є бойовики чи ми самі...

Також в нас загалом немає стратегічного бачення стосовно Москви. Ми дотримуємося санкційного курсу та робимо все можливе, щоб Захід ці санкції зберіг. Але в той же час самі посилюємо позиції Кремль, який лише радіє тому, що у тюрмах має велику кількість українських полонених. Навіть попри мобілізацію зовнішньополітичних зусиль після захоплення українських кораблів і полон наших моряків в листопаді 2018-го, реальних західних санкцій проти Росії за таке нахабство ми не домоглися. Окрім, звісно ж, збереження української тематики у високих коридорах Вашингтона та Брюсселя. Натомість тепер саме Москва в чомусь є господарем на Азовському морі. І попри зростання присутності НАТО в Чорному морі, нас у північноатлантичний альянс поки не кличуть. Так само, як і в ініціативу "Тримор'я", яка була б корисною для України... Звільнення полонених та діалог взагалі між Москвою та Києвом відсутній. Безумовно, Путін очікував на зміну влади і сам не йде на переговори - це його вина. Та все ж українська зовнішня політика для Москви стала так само передбачуваною. Санкції боляче б'ють Москву, вони є досить дорогим задоволенням, але це інструмент на перспективу. Від якого точно виграють глобальні конкуренти Росії. Нам же доводиться дорого платити за їхнє збереження  - як мінімум людьми. Натомість жодних гарантій безпеки, ніякого НАТО чи двосторонніх договорів в нас нема. Ми досі самі по собі. Маємо уявну західну коаліцію без зобов'язань, символічні поставки озброєнь, фінансову допомогу. І все це тому, що інтереси Заходу та наші щодо Росії сьогодні співпадають. 

Повертаючись до Польщі та Угорщини - це той приклад, коли зовнішня політика стала заручницею внутрішньої. Для підняття національної свідомості і власного рейтингу державника Петру Порошенку доводилося грати на історичному фронті, а також питаннях освіти та захисту мови. МЗС не змогло знайти точки дотику з угорцями та поляками. Причому, якщо з другими історичне питання все ж вдалося трошки вгамувати і воно не стало помітним конфліктом, то Угорщина пішла в клінч. Міністр закордонних справ Угорщини Петер Сіярто після мовного закону заявив, що вся надія на Зеленського. Очевидно натякаючи на зміну курсу і наявність більшої поваги до угорської меншини, яку "змушують вчити українську", позбавляючи прав на використання власної мови, гарантованих Конституцією. Таким чином, не з нашої вини, ми отримали конфлікти на західних кордонах. І якщо історію з роздачею угорських паспортів в Береговому вдалося владнати, то глобально порозумітися з сусідом поки не виходить. Угорщина продовжує фінансувати проекти на Закарпатті, виділяти гранти вчителям угорської, допомагати з ремонтами садочків і шкіл, з дорогами... У той же час Україна зовсім не працює з власними нацменшинами за кордоном, а також не робить практично нічого для культурної українізації тих самих угорців у нас вдома. 

Ми не змогли якісно донести угорцям всю небезпеку Росії. І що буде, якщо раптом Україна буде окупованою. Що набагато дешевше і простіше підтримувати нас зараз, не блокуючи саміт Україна-НАТО. Польща це зрозуміла і співпрацює з Україною як в оборонці, так і сама модернізує армію шаленими темпами. Більше того, якщо угорці настільки непоступливі, то їм цілком можна було б нагадати про їхні "подвиги" у часи Другої світової як на Закарпатті так й інших територіях, включно з Югославією. Про угорський терор в Карпатській Україні у 1939-му проти учасників визвольного руху, їхні територіальні претензії на Південну Галичину. Простіше кажучи, робити все те, що роблять поляки у відношенні нас в питанні Волинської трагедії. І запитати, а чи не є представники угорської нацменшини, які проживають в Україні сьогодні, нащадками окупантів? Можна й перевірити. Дивись і риторику б в Орбана та Сіярто змінили. Але ж ми навпаки маємо суперечки без сильної позиції, і недораховуємося голосів у європейських інституціях. В питанні з Угорщиною ми дуже сподівалися на підтримку США і є залежними саме від неї. Але саміт Україна-НАТО досі не розблокований через непоступливість Орбана.

Зовнішня політика Клімкіна-Порошенка - це швидше рух "дрібних кроків". Вона точно краща за все те, що було раніше. Але поки що все виглядає занадто законсервованим. Ми ніби й рухаємося в сторону ЄС та НАТО, але членство здається все такою ж далекою перспективою. Ми маємо виступи на міжнародних форумах, демарші в міжнародних організаціях, переговори і візити, але досі не маємо гарантій безпеки і виглядаємо швидше зручним інструментом для тиску на Росію. 

Чи зможе щось глобально змінити Зеленський і чи потрібен йому Павло Клімкін? Якось переглянути зовнішній курс після епохи Порошенка буде важко, бо консервація санкційного тиску може бути розбавлена хіба прямими переговорами з РФ, яка має аж занадто сильну позицію сьогодні, володіючи нашими полоненими, а також маючи в руках конфлікт на Донбасі та інструмент перетворення цих територій в "Придністров'я-2". А ще санкції проти нас, які можуть викликати паливну кризу вже влітку, і реальні бізнес-контакти з ЄС - "Північний потік-2". Єдине, що може змінити Зеленський і його потенційний очільник МЗС - це стосунки з Угорщиною та Польщею. І для цього, все ж таки, необхідно замінити міністра закордонних справ. Бо для тієї ж Угорщини Павло Клімкін є міністром Порошенка, з яким діалог був зіпсований. Чи обере команда Зеленського виключно поступки в питаннях мови та освіти для угорської нацменшини - ще те питання. Набагато краще було б знайти точки дотику, маючи власну позицію сили, описану вище. Так само цікаво, чи вирішить команда Зеленського за можливої домовленості з Кабміном звільнити голову Інституту нацпам'яті В'ятровича, який став своєрідним червоним прапором для поляків. Такий крок точно б сподобався нашим сусідам. Але ми також маємо наполягати на перегляді всієї Волинської трагедії. В ідеалі, як Польща так і Україна мають визнати власні гріхи в цій історії і написати спільну, нейтральну історію. 

Не варто забувати, що в дипломатії багато що вирішується завдяки зв'язкам. Чи має необхідні зв'язки умовний Данилюк? Навряд чи вони кращі за набуті Клімкіним за останні п'ять років. Можливо, краще пошукати заміну серед консулів чи в лавах МЗС?

В будь-якому разі, зовнішня політика України має трансформуватися особливо у питаннях стосунків з сусідами. Бо множити конфлікти на кордонах нам точно більше не треба. От тільки і від сусідів теж залежить багато. 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme