Удар по "Роскосмосу": Чому про стиковку Crew Dragon з МКС напишуть у книжках

Тривіальне на перший погляд випробовування "космічної вантажівки", переобладнаної під перевезення людей, є якісним стрибком вперед в освоєнні космосу

Вчора космічний корабель відомої американської компанії Space X успішно зістикувався з Міжнародною космічною станцією.

Все пройшло навдивовижу гладко. Ракета-носій Falcon 9 із кораблем стартувала з космодрому на мисі Канаверал в 9:49 за Києвом. Пізніше перший ступінь успішно сів на плавучу платформу в Атлантичному океані, а корабель Crew Dragon був виведений на орбіту. Навіть стиковка командного модуля Crew Dragon зі станцією була проведена в автоматичному режимі.

В 15-30 люк між МКС та Crew Dragon відкрився - і мешканці космічної станції отримали доступ до 182 кілограмів обладнання та провізії, а також змогли првітатися з манекеном в комбінезоні SpaceX, який, наразі, був єдиним пасажиром цього космічного корабля.

Чому про цю подію напишуть у книжках? Причин цілих дві.

Перша полягає в тому, що закінчилась майже десятилітня ера тотального домінування російських пілотованих космічних кораблів. Вона розпочалася 8 липня 2011 року, коли США востаннє запустили в космос шатл Atlantis - після чого настали довгі роки, коли доставляти людей на орбіту могли тільки радянські "Союзи", продукт розвитку інженерної і конструкторської думки 60-х років минулого століття, більшість пізніх покращень якого стосувалась головно обчислювальної техніки, а не корабля загалом.

Якщо Crew Dragon повернеться на Землю так само вдало, як він добрався до МКС - це означатиме кінець "епохи Союзів" - останні курйозні історії з якими недвозначно натякають на те, що подальша їх експлуатація є відверто небезпечною.

Кінець цієї безславної епохи для США означатиме, що тепер астронавти зможуть літати до МКС за 60 млн. доларів за одного у комфортному сучасному кораблі - а не за 86 млн. у "космічній маршрутці" радянського зразка.

Натомість Роскосмос залишиться без істотного джерела прибутку - щороку 6 "орбітальних квитків" для США приносили близько півмільярда доларів. І якщо навіть із цими грішми деградація в російській космічній галузі була помітна неозброєним оком - то після переходу на "голодний пайок" ситуація навряд чи покращиться.

Натомість друга - і, напевно, важливіша ніж чергові проблеми в росіян - особливість вчорашнього запуску полягає в тому, що приватна й комерційна космонавтика нарешті виросла. Точніше, виросте остаточно - коли Crew Dragon доставить на МКС астронавтів, а не манекена.

Оскільки регулярна доставка людей на орбіту - це була та єдина сфера, в якій приватні комерційні компанії дотепер на бралися конкурувати з державами. Ілон Маск руйнує цей бар'єр.

І це, напевно, найбільш принциповий момент. Оскільки саме приватні підприємці, з належним бізнесовим чуттям, вмінням скористатися всіма перевагами технологій і мінімізувати видатки - тільки вони зможуть поступово перетворити космічні польоти з факторів престижу для багатих держав, такої собі статусної штуки в повсякденну і прибуткову діяльність.

І тут порівняння з Маском не витримує не тільки Росія, яка, наприклад, вклала в ракету "Ангара" більше 6 мільярдів доларів (і це не рахуючи колосальних коштів на будівництво космодрому "Восточный", звідки ці ракети мали стартувати - а дотепер проведено всього два пробних запуски, і в найближчих років 5 навряд чи щось зміниться.

Не витримують конкуренції з Маском і в НАСА. Де збираються, наприклад, оцінили свою місію на Марс - з поверненням зразків грунту - у 5-6 мільярдів доларів, в той час як Маск збирається провести аналогічний політ за 600 мільйонів. Обіцяти, звісно, це ще не зовсім здійснити - але певна тенденція все-таки простежується.

Але що трапиться, якщо з Crew Dragon щось піде не так? Насправді, це навряд чи зпинить наступ приватних компанії на космос. Оскільки в найближчі два-три місяці буде здійснено пробний запуск іншого багаторазового космічного корабля, на цей раз - виробництва Boeing, під назвою CST-100 Starliner.

Рух у космос, цей "останній фронтир", після двох десятиліть ганебної сплячки, схоже, таки відновився. Як казав свого часу Ціолковський, "Земля – колиска людства, проте не можна жити вічно в колисці".

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook