Як "Формула-1" досягла пенсійного віку

Сьогодні виповнюється рівно 65 років від першого гран-прі найпрестижніших автоперегонів у світі - "Формули-1"

Як "Формула-1" досягла пенсійного віку…

13 травня 1950 р., тобто 65 років тому, на знаменитому британському автодромі у Сільверстоуні пройшов перший гран-прі легендарної серії.

Журналісти depo.ua вирішили нагадати найцікавіші епізоди з історії королівських перегонів.

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 1

Ось такими були перші автомобілі класу "Формула-1"

Перший сезон

Він виявився найкоротшим - всього сім гонок, з яких шість проводилося в Європі, і ще одна - в американському Індіанаполісі. Найбільша ж зафіксована кількість гран-прі за один чемпіонат - 20 у сезоні 2012 року.

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 2

Хуан-Мануель Фанхіо під час гран-прі Аргентини 1956 року

Перший чемпіонат світу "Формули-1" виграв італієць Джузеппе Фаріна на "Альфа Ромео". Фарина лише трохи випередив свого партнера по команді аргентинця Хуана-Мануеля Фанхіо, який протягом наступних семи років п'ять разів ставав чемпіоном світу. Його рекорди тільки на початку 2000-их зумів побити німець Міхаель Шумахер.

До 1958 року чемпіонат світу був виключно особистим, потім очки стали нараховуватися і конструкторам болідів і виник так званий Кубок конструкторів.

Формула-1 - фото 1

Карл Ріндт

Посмертний чемпіон

Єдиним в історії "Формули-1" посмертним чемпіоном світу є австрієць Карл Ріндт. Він загинув під час кваліфікації до гран-прі Італії 1970 року, врізавшись в огорожу на повороті. Однак перемоги на половині з десяти попередніх перегонів дали йому можливість зберегти лідерство до кінця чемпіонату. 

Почесну нагороду вручали удові гонщика Ніні Ріндт.

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 4

Ален Прост і Айртон Сенна

Війна переможців

Сезони 1988-1990 років пройшли під знаком легендарного протистояння Айртона Сенни і Алена Проста. Саме через нього сезон 1988 багатьма визнається кращим в історії чемпіонатів світу: пара Прост-Сенна, яка виступала разом в команді McLaren, здобула 15 перемог на 16 Гран-прі.

Останнє коло Айртона Сенни перед аварією

Крапка в суперництві була поставлена ​ 1994 року, коли Ален Прост завершив свою кар'єру, а Сенна потрапив у смертельну аварію на Гран-прі Сан-Марино, будучи лідером загального заліку чемпіонату світу. Після загибелі гонщика керівництво "Формули-1" серйозно посилило заходи безпеки, і більше жоден гонщик королівських перегонів не загинув.

До речі, того року чемпіонат світу (перший зі своїх майбутніх титулів) виграв пілот "Бенетона" Міхаель Шумахер.

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 5

Сім зірок на шоломі Шумахера - свідчення про сім виграних чемпіонатів

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 6

Шумахер-переможець гран-прі обливає шампанським іспанця Фернандо Алонсо - майбутнього дворазового чемпіона світу

Рекорди Міхаеля

Сім чемпіонських титулів, 91 перемога у гонках, 155 фінішів на подіумі, 13 перемог за один сезон, 77 найшвидших кіл - всі ці досягнення Міхаеля Шумахера нескоро зможе хтось перевершити.

Єдиний із головних рекордів, який так і не підкорився Міхаелю - кількість проведених гран-прі. Шумахер взяв участь у 308 перегонах, тоді як його колишній партнер по Ferrari Рубенс Барікелло - у 326 стартах.

Із Барікелло у Шумахера пов'язана ще одна неприємність. На Гран-прі Австрії сезону 2002 року Рубенс Баррікелло будучи лідером гонки за наказом своєї команди напарника Шумахера, щоб той набрав більше очок у боротьбі за чемпіонський титул. Це викликало обурення серед глядачів, і відтоді у "Формулі-1" заборонена командна тактика, тобто явні вказівки гонщикові від керівництва команд. Перед сезоном 2011 року командна тактика знову була дозволена

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 6

На цьому місці на гірськолижному курорті Мерібель у Альпах Шумахер зазнав трагічної травми

29 грудня 2013 року у результаті падіння під час катання на лижах у Альпах Шумахер зазнав важкої травми голови, внаслідок якої аж до червня перебував у стані коми. Наразі легендарний гонщик проходить реабілітацію і не з'являється на людях, за чутками, він все ще не може говорити і має проблеми із пам'яттю.

 

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 8

Команда Ferrari готує болід Фернандо Алонсо до старту

Вірність Ferrari

Італійська команда є єдиною, яка всі ці 65 років безперервно брала участь у чемпіонатах "Формули-1". Хоч трохи дорівнятися до італійців у формульному стажі може хіба McLaren - британська конюшня бере постійну участь у королівських перегонах із 1966 року.

На рахунку "скудерії" 16 Кубків конструктора і 15 чемпіонів світу - більше ніж у будь-якої іншої команди королівських перегонів.

 

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 9

Пастор Мальдонадо не боїться 13-го номера на своїй машині

Числові забобони

У пелотоні "Формули-1" до сезону 2014 року, не було боліда під номером 13: після 12-го відразу йшов 14-й. Оскільки в Європі в число нещасливих входять здебільшого непарні числа (наприклад, для італійців нещасливим вважається число 17), то аж до 1970 року на деяких Гран-прі учасники отримували лише парні номери. Всього в чемпіонаті світу номер 13 використовували шестеро гонщиків, і серед них одна жінка - британка Дівіна Галіка.  

Починаючи з 2014 року 13-ий номер у "Формулі" постійно закріплений за Пастором Мальдонадо із Lotus.

"Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 10

Леллем Ломбарді - єдина жінка, яка здобула очки у гонках "Формули-1"

Жінки "Формули"

У чемпіонаті світу "Формули-1" за всю її історію виступало всього п'ять жінок-пілотів. Це Марія Тереза де Філліпс, Леллем Ломбарді, уже згадана Галіка Дівіна, Дезіре Вілсон та Джованна Аматі.

З них тільки одна - Леллем Ломбарді - змогла набрати очки: на Гран-прі Іспанії 1975 року вона отримала 0,5 очка за 6-е місце на фініші, оскільки гонка була зупинена до моменту досягнення 75% дистанції. Вона ж є рекордсменкою серед жінок за кількістю гран-прі, у яких взяла участь - 17 перегонів.

Формула-1 - фото 2

Попри те, що жінки не беруть участь в гонках "Формули-1" уже більше 20 років, останнім часом жіночі імена стали з'являтися в списку тест-пілотів. У 2012 році Марія де Вільота стала тест-пілотом Marussia F1 Team, але потрапила в аварію на аеродромі в Даксфорді під час тестів у результаті чого отримала важкі травми голови і втратила око. Через рік Марія де Вільота померла від крововиливу в мозок, який став наслідком перенесеної аварії.

Формула-1 - фото 3

Сьюзі Вольфф під час гран-прі Великої Британії 2014 року

У сезоні 2013 тест-пілотом команди Williams стала Сьюзі Вольфф. У 2014 році на Гран-прі Великобританії вона взяла участь у п'ятничній тренувальної сесії, ставши першою після Джованні Амати учасницею гран-прі.

Шинний скандал

На Гран-прі США 2005 відбувся так званий "шинний скандал": внаслідок дефекту в шинах Michelin, який міг призвести до серйозних аварій, всі команди, що використовують гуму цього виробника, відмовилися від участі в перегонах.

Були спроби вирішити ситуацію компромісом, але вони зазнали невдачі, тому на Гран-прі США виступали всього 6 болідів.

 

Як "Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 13

Дим від шин внаслідок різкого гальмування

Професійна хвороба гонщиків

Пілоти "Формули-1" зазнають величезних перевантажень. У деяких поворотах перевантаження у 4 - 5 разів перевершують силу тяжіння. Не всі люди здатні витримати навіть прямі подібні перевантаження, не кажучи вже про бічні, які витримати значно складніше.

Перевантаження при гальмуванні також досягають п'яти розмірів сили тяжіння, що призводить до відшарування сітківки очей - професійного захворювання гонщиків "Формули-1". Крім них такі ж перевантаження при гальмуванні відчувають лише пілоти палубної авіації при посадці.

Формула-1 - фото 4

Формула-1 - фото 5

Нічне гран-прі

З сезону 2008 року в календарі чемпіонату існує гонка, яка проходить по міській трасі вулицями міста-держави Сінгапур.

Це перша в історії Формули-1 гонка при штучному освітленні - задля безпеки громадян міста і задля зручності європейських глядачів королівських перегонів.

Як "Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 16

Як "Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 17

Особливе гран-прі

Гран-прі Монако вважається однією з найпрестижніших гонок в чемпіонаті Формули-1.

Крім того, це найкоротша траса у Чемпіонаті світу, гонщики тут долають найменшу дистанцію протягом перегонів. Для Монако навіть діє окремий регламент щодо максимально допустимої тривалості перегонів.

Це єдиний Гран-прі, проведення якого займає не три дні, а чотири. Вільні заїзди там традиційно проводяться у четвер, а не в п'ятницю (яка залишається вільною і використовується командами для численних вечірок та екскурсій для знаменитостей).

Для Гран-прі Монако розроблені спеціальні проміжні шини, що відрізняються підвищеною м'якістю.

Крім того, тільки у Монако швидкість проїзду по піт-лейн для болідів обмежена позначкою у 80 км/год., тоді як на всіх інших гран-прі ліміт швидкості складає 100 км/год.

Напередодні перегонів на вулицях Монако заварюють кришки люків, оскільки через утворення низького тиску під болідами вони можуть вилетіти

Як "Формула-1" досягла пенсійного віку - фото 18

Дворазовий чемпіон світу Льюїс Хемілтон і чотириразовий чемпіон Себастьян Феттель - лідери "Формули-1" останніх років

Остання гонка удвічі важливіша

З 2010 року у "Формулі-1" діє система нарахування балів, при якій бали за участь нараховуються першим десяти пілотам, які фінішували. При цьому переможець отримує 25 балів, за 2 місце дають 18, а за 3 - 15 очок. Але з 2014 року діє важлива поправка до цього правила - в останній гонці сезону нараховуються подвійні бали, що робить останню гонку вдвічі важливішою.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme