Партія чи "сірі" схеми: Якою буде доля "євробляхерів"

Українці вже не раз обпікалися на псевдовождях. Але продовжують вічне ходіння по граблях, вірячи діячам, котрі говорять те, що хочуть почути пересічні громадяни

Політичний оглядач, журналіст відділу «Влада»
Партія чи "сірі" схеми: Якою буде доля "…

Голова "Авто Євро Сили" Олег Ярошевич заявив, що мітинги під Радою і блокування автошляхів країни припиняються, а боротьба буде продовжена в новому форматі. Що це за формат, стало відомо кількома тижнями раніше, коли Ярошевич (саме він спалив свій Land Rover на знак протесту проти ухвалених Радою законів щодо правил розмитнення машин з європейською реєстрацією) повідомив про рішення створити на основі організації політичну платформу. Вона, додав Ярошевич, встановлюватиме "політичні вимоги до влади".

Лідер "євробляхерів" зробив заявку на розширення своєї аудиторії: перехід від відносно вузької теми розмитнення авто до актуальних для ширшого кола виборців соціальних проблем – зростання вартості газу, комунальних тарифів, пального тощо – може допомогти "Авто Євро Силі" з гуртка за інтересами перетворитися на партію з прицілом на участь у великій політиці.

Загалом в українській історії регулярно з'являються персонажі, які викликають довіру народних мас. За прикладами далеко ходити не треба: "чоловік у балаклаві" Семен Семенченко, ореол таємничості довкола якого швидко розсіявся, коли він отримав депутатський мандат, льотчиця і в'язень Кремля Надія Савченко, яка зрештою опинилася у в'язниці, але вже в Україні, різноманітні ініціатори "третіх майданів" – від Михеїла Саакашвілі до "білої балаклави", який минулої неділі зібрав кілька сотень "революціонерів" на Михайлівській площі.

За кимось тягнулася довга і відома загалу історія, як за колишнім грузинським президентом, про когось до певного часу взагалі нічого не було відомо, як про Семенченка чи згаданого вище Ярошевича. Усі вони говорять лише те, що хочуть чути люди. Зараз на слуху власники авто з європейською реєстрацією, а були ще й свідки "долара по 8", "ковбаси по 2,20" і так далі. Від потенційних конкурентів із цього поля Ярошевич різниться тим, що не говорить відверті дурниці і не закликає до переворотів.

Попри те, що прізвище цього чоловіка значиться в переліку помічників на громадських засадах народного депутата Наталії Веселової (колись вона була у фракції "Самопоміч"), сам він заявляє, що виступає проти всіх політиків. Така собі реінкарнація Василя Противсіх. Але, враховуючи кількість тих, хто не визначився з політичними симпатіями або не хоче підтримувати жодного з діючих політиків, партія, яка може виникнути на ґрунті політичної платформи "євробляхерів", виглядає цілком життєздатною. Утім, не все так просто.

Діючі політики поки з осторогою ставляться до діяльності "Авто Євро Сили". Сьогодні видається, що цей рух фінансують бізнесмени середньої руки, які лобіюють збереження існуючого стану речей на ринку вживаних автомобілів, а якщо і зміни, то вигідні їм. Окремо варто додати, що у ВР зареєстрував постанову за скасування законів, що спрощували розмитнення, але які не подобались "бляхерам", нардеп Юрій Дерев'янко. Таким чином він підтримав "Авто Євро Силу", хоча голосів постанова не зібрала і закони були сьогодні підписані Парубієм та направлені на підпис Порошенку.

Вимоги прибрати акцизи – лише вершина айсберга. Щоб залишатися у полі уваги ЗМІ й широкого кола українців, їм потрібно шукати нові інформаційні приводи. Тут і знадобляться популістські теми газу, бензину і комуналки. Проте на них грають політичні важковаговики, яким зайві конкуренти ні до чого.

Звідси перший сценарій для політичної платформи "євробляхерів" - тихо зійти на манівці через відсутність грошей. Другий сценарій - отримати кошти від штабів більш потужних гравців через участь у їхній підтанцьовці на виборах. Це шлях одноразових структур, який, втім, може допомогти їхнім лідерам заробити на подальшу присутність у політиці.

Сценарій третій: брати гроші у тих, хто дає тут і зараз. Це контрабандисти, "сірий" бізнес і корумповані представники державних структур, зацікавлені у непрозорості вітчизняного ринку авто з Європи. Можна знайти гроші на різного роду акції і у представників місцевих еліт, які останні роки помітно наростили свій ресурсний потенціал. Не секрет, що цим шляхом пішли деякі ветеранські організації, які дають підзаробити учасникам АТО в ролі "тітушок". Але це – ганебний шлях, який лише дискредитує громадський рух.

На даному етапі "євробляхери" своєї мети не досягли: Верховна Рада відмовилася скасувати нові правила розмитнення авто, якими незадоволені активісти на колесах. Варто зауважити, що для їхніх лідерів, які проголосили перехід на політичні рейки, це буде серйозним випробуванням, адже існує ризик відколу від них радикальної частини руху. Ми знаємо багато прикладів, коли кололися організації, котрі виглядали "месіями", яким симпатизували маси. А потім - розчаровувалися.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme