Служба фінансових розслідувань: Чи наступатиме Зеленський на граблі Порошенка

Секретар РНБО Олександр Данилюк пообіцяв швидко завершити розробку законопроекту про Службу фінансових розслідувань. Але те, що в ідеалі виглядає ефективним, в українських реаліях може стати проблемою для самої влади

Політичний оглядач, журналіст відділу «Влада»
Служба фінансових розслідувань: Чи насту…

Данилюк пообіцяв фіналізувати законопроект про Службу Фінансових Розслідувань вже цього тижня. За його словами, у розробників є креативна ідея щодо назви нового органу, але її він не називає – "тримає інтригу". У свою чергу потенційний голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової і митної політики Данило Гетманцев вважає реальним запуск нової структури протягом півріччя. Він зауважив, що поки ще обговорюється, кому буде підзвітна Служба фінрозслідувань. "Ми проти того, щоб вона була в структурі президента, щоб він призначав і звільняв голову служби. Це антиконституційно. Тому, швидше за все, це міністр фінансів", - каже Гетманцев.

З його слів можна зрозуміти, що майбутня Служба займатиметься як відносинами, де є державно-правовий елемент, так і статтями по підробці і шахрайству з недержавними цінними паперами. Тобто, новий орган отримає досить широку сферу діяльності. І це робить його цікавим як для внутрішніх, так і зовнішніх гравців.

Нагадаємо, що у Верховній Раді, яка вже йде в історію, були законопроекти щодо створення фінансових розслідувачів, однак всі вони покладені під сукно: законопроект про Національне бюро фінансової безпеки авторського колективу на чолі з Ніною Южаніною зареєстрували 19 березня минулого року, наступного дня альтернативний законопроект внесли депутати на чолі з Андрієм Журжієм, законопроект про правові засади організації та діяльності Фінансової поліції (автори переважно з фракції "Самопомочі") з’явився у квітні 2018-го. А перший законопроект на цю тему підготовили та ухвалили в Кабінеті міністрів ще 22 березня 2017 року. Передбачалося, що Служба фінансових розслідувань стане єдиним органом, який боротиметься з економічними злочинами проти держави. Вибудувати систему роботи аналітичних підрозділів СФР планували з врахуванням досвіду аналітичних підрозділів Федерального бюро розслідувань США. Як правоохоронний орган, Служба матиме право на ведення оперативно-розшукової діяльності (ОРД) та право на застосування зброї і спеціальних засобів, що використовуватимуться за умови збройного опору зі сторони порушників. До речі, цей пункт у багатьох викликав заперечення, адже у нас є поліція, спецназ НАБУ, СБУ і так далі, тому поява до цього всього озброєних "фінансових слідчих" виглядає сумнівною, адже існує ризик конкурентної боротьби між силовиками із застосуванням зброї. Тому, наголошували критики, Служба фінрозслідувань має займатися аналітичною роботою, а затримання підозрюваних – завдання, яке варто покласти на наявні сьогодні силові структури.

До чого у підсумку домовляться автори законопроекту від "Слуги народу", побачимо. Але скоріше за все їхній законопроект буде дуже подібним до урядового. І тут дуже важливо, щоб у документі були чітко розподілені повноваження Служби фінрозслідувань, НАБУ і ДБР, аби вони не конкурували між собою, зводячи боротьбу з корупцією до телешоу.

Утім, повернемося до того, про що йшлося вище – до зацікавленості різних гравців у СФР. Маючи під рукою орган, який займатиметься зловживаннями, коли приватний сектор завдає шкоди державі, можна тиснути на бізнес, вирішуючи політичні питання. Зацікавлені особи у Сполучених Штатах, звідки йшла ініціатива створення НАБУ, САП, НАЗК, ДБР, точно будуть проти того, щоб до Служби фінрозслідувань відійшла частин повноважень антикорупційних органів. Більш того, наші партнери, споглядаючи за метаморфозами боротьби з корупцією в Україні, можуть бути зацікавлені у збереженні впливу і на СФР. Через "свою" людину на чолі Мінфіну, наприклад. У той же час у коридорах нової влади розуміють, що, з одного боку, поява Служби має стати піар-фішечкою для електорату, але з іншого – не мати жодного контролю над цією структурою – це ризик рано або пізно отримати розслідування стосовно бізнесменів, наближених до "зеленої" команди. 

Таким чином, варто очікувати перетягування канату між двома групами впливу – особами, зацікавленими у збереженні контролю над антикорупційними органами з боку президента та його оточення, адже наступати на граблі Порошенка, при якому дали життя НАБУ, НАЗК, ДБР, САП, але попри це ту владу "змило" хвилею звинувачень у корупції, і ця ж хвиля підняла нагору нинішню владу, з іншого боку - нашими заокеанськими друзями та їх лобістами в Україні.

Скоріше за все, спочатку гору візьмуть другі, та все ж не слід забувати, що у нашій державі західні ініціативи, які ефективно працюють там, набувають химерних форм, коли самі антикорупціонери потрапляють у гучні корупційні скандали. У Службі фінрозслідувань також працюватимуть не американці чи британці, хоча ті, скоріше за все, займатимуться підбором кадрів, а наші доморощені розслідувачі. Зі своєю кар’єрною історією і зі своїми скелетами у шафі. Тож рано або пізно хтось із них поїде порибалити з сумнівними друзями, когось зловлять на візитах до багатіїв чи політиків, а хтось просто не встоїть перед хабарем. Колись ідеалізували й НАБУ, однак із часом справдилася заповідь "не сотвори собі кумира"...  

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme