Гончарук і німці: Як "Укрзалізниця" рятуватиме Deutsche Bahn від боргу у 20 млрд євро

У Давосі міністр інфраструктури Владислав Криклій та керівник департаменту міжнародних зв'язків Deutsche Bahn AG Єнс Грефер підписали меморандум про співпрацю щодо розвитку АТ "Укрзалізниця". Новина не на жарт налякала багатьох. Мовляв, ми зливаємо німцям стратегічне підприємство

Журналіст відділу "Життя"
Гончарук і німці: Як "Укрзалізниця" ряту…
Facebook/Укрзалізниця

Ще до офіційного оголошення у деяких телеграм-каналах з'явилася інформація, мовляв, німцям повністю передають контроль над підприємством, натомість Кабмін лише затверджуватиме рішення закордонної компанії. 

Голова транспортного комітету парламенту Олександр Скічко повідомив, що угода не передбачає концесії і приватизації.  Натомість наголосив, що "йдеться про залучення німецьких експертів, досвіду, управлінських і технологічних рішень". 

Паніки нагнав і прем'єр-міністр Олексій Гончарук під час своєму виступу у Давосі. 

"Так, ми хочемо віддати німцям в управління на 10 років залізну дорогу. Це екосистемне рішення, яке має показати, що Україна безпрецедентно відкрита до інвестицій, до світу, до нових стандартів. Звичайно, про деталі ще потрібно домовлятися, офіційні документи ще мають бути підписані. Але політичне рішення щодо цього вже ухвалене, і це вже величезний крок", – зазначив прем'єр.

За його словами, новий партнер України – "це німецький порядок, німецькі інвестиції, німецький рівень стандартів і сервісу". А співпраця допоможе знизити рівень корупції, збільшити інвестиції та кількість робочих місць. Деталі ж пообіцяв розповісти після підписання угоди у перших числах лютого.

Сам меморандум при цьому про німецьке управління нічого не говорить. Натомість передбачає, що "сторони вивчатимуть можливості утворення стратегічного партнерства" для "обміну досвіду, практиками, думками, обговорення можливих рішень щодо підвищення ефективності". А також оцінять "можливості співробітництва з метою імплементації європейського досвіду" і "сприятимуть взаємному опрацюванню пропозиції щодо розвитку залізничної мережі та рухомого складу з урахуванням сучасних стандартів". Себто, наразі маємо таку собі декларацію про наміри.

Намір керувати українським підприємством вже заперечили і у самій Deutsche Bahn

"Інженерно-консалтингова компанія DB Engineering & Consulting, яка входить в Deutsche Bahn і займається проектами в області інфраструктури, мобільності і транспорту, буде підтримувати і консультувати "Укрзалізницю" з підприємницьких і технічних питань", – повідомила співробітниця прес-служби компанії Керстін Екштайн. 

Depo.ua розбирався, у чому може полягати німецько-українська співпраця на залізниці. 

Чи справді німці такі успішні

Отже, за словами Гончарука, альянс – продовження Плану реконструкції УЗ, який Володимир Зеленський анонсував восени. Суть майбутньої реформи, за словами очільника підприємства Євгена Кравцова, полягала у розділенні компанії на трьох операторів – інфраструктурного, вантажного і пасажирського. Окремо ж мав працювати виробничий блок. Також у грудні минулого року "Укрзалізниця" анонсувала запуск пілотного проекту приватної тяги. 

Себто, вельми логічно, що головна місія Deutsche Bahn в Україні – допомогти успішно впровадити нововведення.

Зазначимо, що Deutsche Bahn – державний перевізник Німеччини, який протягом кількох десятиліть провів на залізниці країни ряд реформ. Зокрема, відкрив вільний доступ до залізничної інфраструктури країни всім операторам, перевів приміські перевезення під управління місцевої влади, забезпечивши локальні органи управління субсидіями. В результаті чого об'єм вантажних та пасажирських перевезень суттєво збільшився. Нарощувати об'єми допомагало, зокрема, і законодавство країни. Адже з 1934 року діяв закон, який забороняв автобусні перевезення на понад 50 км.  

Єдиний центральний орган у Німеччині реорганізували у низку підприємств, кожне з яких опікувалося власним напрямком – технічним обслуговуванням, безпекою, логістикою, станом залізничних станцій. Різних операторів створили і для різних видів перевезень. 

Втім, "золотий вік" на німецькій залізниці настав вельми умовно. Наразі сама компанія має борг у 20 млрд євро, а, за даними Федеральної рахункової палати, у вантажних перевезеннях частка залізничних навіть менша, ніж 30 років тому, себто, до початку реформування. 

"Deutsche Bahn має продовжити боротьбу, аби зберегти позицію на ринку залізничних послуг Німеччини. Дійсно, у перевезеннях на великі відстані майже немає конкуренції, і у Deutsche Bahn була можливість збільшити кількість пасажирів у цьому сегменті. При цьому міські об'єми міських пасажироперевезень та вантажних перевезень постійно знижується через інтенсивну конкуренцію з іншими компаніями", – йдеться у спеціальному звіті організації. 

При цьому державним залізничникам дорікають через збільшення міжнародної присутності, що, на думку Федеральної рахункової палати, несе державі невиправдані ризики.  Так, заробіток компанії на іноземних ринках становить до 43% від загального прибутку.  Зокрема, дочірня компанія Arriva організовує залізничні, автобусні, трамвайні і водні перевезення у 14 країнах Європи.  Центральний офіс іншої "доньки" німецького гіганта Schenker AG знаходиться у Відні і завідує транспортною логістикою. 

"Поточна корпоративна структура Deutsche Bahn під питанням. І тут потрібно дати відповідь на соціо-політичне питання, яка мета – отримання прибутку або забезпечення інтересів населення – має бути на першому місці у Deutsche Bahn", – пишуть у розрахунковій палаті країни. 

Що поєднає Deutsche Bahn та "Укрзалізницю"

З огляду на те, що Євген Кравцов вже оголосив про свою відставку в контексті співпраці з закордонним державним гігантом, цілком можливо, що Україна на зазначений прем'єром тривалий період передасть німцям управлінські функції. Себто, може йтися про звичайних найм закордонних спеціалістів. А вже обіцяні "порядок" та "інвестиції" будуть радше бажаним, хоча і далеко не обов'язковим наслідком закордонного менеджменту. 

Є варіант, що замість звичайної схеми "консалтинг за гроші" сторони можуть домовитися про "консалтинг за відсоток" або ж, наприклад, послуги зі знижкою за вихід на український ринок німецьких перевізників (що із запуском приватної тяги стає цілком можливо). 

Втім, за більшості таких варіантів, шаленим успіхом для України домовленості з закордонною компанією не назвеш. В тому числі й тому, що останні результати німців у своїй країні вельми спірні. 

При цьому варто зазначити, що безпосередньо DB Engineering & Consulting має чимало реалізованих проектів у різних країнах. Зокрема, на сайті компанії хизуються, що допомогли реконструювати центральний залізничний вокзал у Ризі та запуском лінії метро у Досі. А також презентують власні послуги з проджект-менеджменту, тестування залізничних систем, інформаційного моделювання та ін. 

 

 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme