Не тільки ухилянти-втікачі: Чи допоможе мобілізації "суспільна справедливість"

Українську громаду розколює дискусія, чи правильно вчинили в МЗС, заборонивши консульствам надавати низку послуг українцям мобілізаційного віку. Одні впевнені: держава справедливо карає ухилянтів. Інші ж, що сама відрізає чоловікам шлях додому

Політичний оглядач
Не тільки ухилянти-втікачі: Чи допоможе…
У Європі українські чоловіки утворили величезні черги в паспортні сервіси. Фото: enovosty.com

Закордонні паспорти не видавати! Наскільки таке рішення нашкодить ухилянтам

З 23 квітня і до отримання додаткових роз’яснень щодо порядку застосування положень закону про посилення мобілізації, оприлюдненого 17 квітня, МЗС тимчасово призупинив вчинення консульських дій за заявами громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років. Поява у публічному просторі листа за підписом першого заступника міністра Андрія Сибіги стала шоком. Правники ледь не в один голос висловлювали сумніви у законності такого розпорядження. Тим часом українці, відчувши запах смаленого, потягнулися до консульств з надією встигнути отримати там документи. Відео і фото черг у консульських установах швидко облетіли інформаційний простір. І, звісно ж, оперативно використовувалися кремлівською пропагандою.

Виправити ситуацію спробував глава МЗС Дмитро Кулеба. Проте тільки докинув дрівець у полум’я. Головний дипломат країни чітко дав зрозуміти: нововведення – не помилка, а фактично примус чоловіків, які у різний спосіб опинилися за межами своєї країни, до оновлення військових облікових даних. Рішення, яке є урізанням прав громадян, очільник МЗС пояснив справедливістю: "Якщо ці люди вважають, що хтось там, далеко на фронті, воює і віддає свої життя за цю державу, а хтось посидить за кордоном, але при цьому буде отримувати послуги від цієї держави, – то так це не працює. Перебування за кордоном не звільняє громадянина від обов’язків перед Батьківщиною".

Контрольний удар по чоловіках призовного і мобілізаційного віку, яких війна розкидала по світах, своєю постановою завдав Кабмін. Відтепер отримувати паспорти за кордоном українці не зможуть, оскільки уряд заборонив пересилання паспортів до закордонних дипломатичних установ. Ця вимога не стосується чоловіків, яким на законних підставах дозволено виїжджати за межі України. До оприлюдненої постанови Кабінету міністрів відразу виникло безліч запитань, розширеного коментаря урядовців на них наразі немає. Поки зрозуміло лише те, що щасливці, які встигли до 23 квітня здати документи на отримання закордонного паспорта, його отримають, але не раніше 18 травня, коли вступить в дію закон про зміни до мобілізації. І то – не факт, що документ віддадуть без оновлення облікових даних. Всі інші, хто не тримав руку на пульсі подій у рідній країні, ризикують стати особами без паспорту. Це не особи без громадянства, бо його українців за кордоном не позбавляють, але також нічого приємного у статусі безпаспортних немає. Українці, які отримали захист в ЄС і яким його продовжили, зможуть користуватися всіма правами, наданими їм як біженцям. Проте в різних країнах різне ставлення до біженців, і там, де захочуть створити їм незручності через відсутність паспорта, – створять.

Існує й інший варіант – українцям можуть видавати "сірі паспорти" як особам без громадянства. Але з отриманням такого документу також не все так просто. По-перше, потрібно довести, що ти не маєш громадянства. По-друге, українців, які не перший рік мешкають в європейських країнах, попередньо перевірятимуть на спосіб життя, прибутки, володіння мовою і так далі. Простіше кажучи, європейське міграційне законодавство у цьому питанні не робить виключень для мігрантів, звідки б вони не прибули, з України чи з Африки. То ж дописи на кшталт "Україна собі ж гірше робить, бо її громадянам можна не турбуватися за своє майбутнє в приймаючих державах", м’яко кажучи, неточні. А от те, про що можна казати точно: обмеження Україною прав своїх громадян за кордоном створить низку проблем для держав, які цих громадян приютили. Зокрема, з юридичним визначенням статусу таких осіб в разі їх відмови отримувати український паспорт.

Не дочекалися вступу в дію закону. Чому депутати критикують МЗС

Народні депутати висловили невдоволення рішеннями МЗС і навіть хочуть викликати представників міністерства для пояснень. Щоб не цитувати всіх нардепів, а камінь у бік вотчини Кулеби кинув багато хто, виокремимо основні претензії. Перша: до вступу в дію змін до мобілізації, серед яких і вимога до "закордонних" українців оновити свої військово-облікові дані, жодних обмежуючих права людини розпоряджень уряду не мало бути. Простіше кажучи, МЗС закидають перевищення повноважень.

Друга претензія: після вступу в дію нового закону в усіх українців є мінімум два місяці для оновлення даних в ТЦК, ЦНАПах чи в електронному кабінеті. То ж якщо блокувати консульські послуги, то робити це потрібно не зараз, а після завершення термінів оновлення облікових даних.

Третя претензія: на думку депутатів, зміни до мобілізації мають бути не покаранням для тих, хто ще не став на облік чи не оновив облікові дані, а заохоченням це зробити. Тобто держава має розуміти загальну чисельність мобілізаційного ресурсу. Тепер же, вважають нардепи, чоловіків, які за кордоном і які вагалися, оновлювати чи не оновлювати свої дані, налякали. Тому вони шукатимуть можливості уникати контактів з консульствами. Ну і четверта претензія – розпорядження МЗС порушує низку законів і носить дискримінаційний характер за ознакою статі (не відповідає статті 24 Конституції).

Коли на ухилянтів-утікачів вже не звертатимуть увагу

Втім, у рішення обмежити в правах українців за кордоном є багато прихильників. Зараз у країнах ЄС близько 800 тис. наших співгромадян мобілізаційного віку, а ще є Великобританія, США та десятки інших держав. На думку значної частини населення України, всі ці особи – ухилянти, які втекли, бо не хотіли захищати Батьківщину. Насправді це не так, адже і до війни за кордоном жило і працювало багато чоловіків з України. Чимало поїхали туди на навчання вже під час війни, але ще до призивного віку. Простіше кажучи, статистики, хто ухилянт, а хто ні – не існує. Але прихильників позиції, озвученої Кулебою, це не цікавить. То ж владі вдалося задовольнити запит на "справедливість" саме цієї частини нашого суспільства. Яка радітиме, що держава нарешті взялася щемити ухилянтів-утікачів. Якщо я не можу виїхати з країни, то нехай життя тих, хто виїхав, перетвориться на пекло.

Певний час ейфорія від такого задоволення діятиме. Точніше – до 18 травня. Після цієї дати чоловікам мобілізаційного віку, які лишилися в Україні і вірять у ЗСУ на відстані від них, доведеться оновлювати свої дані. За ті самі два місяці. Значній, якщо не переважній більшості, після цього світить проходження медичної комісії. Зокрема, донедавна обмежено придатним. Тобто проблеми тих, хто повтікав за кордон і не може отримати там консульські послуги, стануть нікчемно дрібними на тлі змін до мобілізації, які на собі відчують всі інші. То ж якщо історія з блокуванням консульських послуг була для відвертання уваги суспільства від ухвалення самого закону, тоді це технологія-одноденка. Точніше, житиме вона у масовій свідомості менше місяця.

Ще один важливий нюанс: заборони для втікачів жодним чином не вплинуть на збільшення мобілізаційного ресурсу. Ті, зрозуміло, не побіжать до консульств оновлювати свої облікові дані, а після розпорядження МЗС ще й шукатимуть, як довше не звертатися до українських дипломатичних представництв. Будуть змушені повернутися по паспорт додому? Не для того вони через Тису пливли і через "Шлях" тікали. Поки триває війна – про цих громадян можна забути. А після війни… Тут багато залежить від того, чи створить держава цікаві варіанти для їхнього повернення. Бо силою точно не повернеш.

Що ж маємо у підсумку? Якщо влада обрала технологію пошуку винних, тоді, мабуть, має бути хтось наступний після ухилянтів-утікачів. Історію з винуватими воєнкомами ми пройшли ще минулого року. Як і з завсідниками нічних клубів, яких ловили, проте про їхню мобілізацію далі ніхто не чув. Лишаються ще певні групи громадян, котрих можна затаврувати ганьбою. Приміром, лікарів після виявлення значної кількості липових медичних довідок, на підставі яких людей визнавали обмежено придатними або інвалідами. Чи тих, хто сприяв ухилянтам утікати через систему "Шлях" – лазівку, створену державою. Простіше кажучи, організувати інформаційний супровід мобілізації резонансними кримінальними справами можна. Та от є сумніви, що після цього вишикуються черги до ТЦК. Очевидно, тільки видовища не зроблять мобілізацію успішною...

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme