Алчевський метал для ГПУ: Що за балкер Comet Україна тримає в Маріуполі

Заяви щодо "європейського корабля з українською командою", який був затриманий в Маріуполі за перевезення металу з окупованих територій, наразі не мають особливого значення. Питання лише в тому, чи зуміє Генпрокуратура довести свої звинувачення в європейському суді

Журналіст відділу «Світ»
Алчевський метал для ГПУ: Що за балкер C…

Із гучно анонсованим генпрокурором України Юрієм Луценком арештом балкера Comet, на перший погляд, виникли проблеми. За версією української прокуратури, судно під прапором Ліберії, перевозило до Бельгії 3 000 тон металу, виплавленого на захопленому сепаратистами та російськими окупантами Алчевському меткомбінаті.

Натомість за даними одеського провокативного ресурсу Таймер, екіпаж на судні виявився переважно українським (в складі — всього один росіянин). Капітан судна — також українець. Окрім того, судно належить голландській компанії, ходить під прапором Ліберії і знаходиться в управлінні компанії з Сінгапуру. Більше того, вантаж на кораблі призначався для бельгійської компанії і транспортувався в режимі "free on board". Що в перекладі з торговельної мови на загальноприйняту означає: метал перейшов у власність одержувача в момент доставки в порт навантаження.

У цей момент одержувач перевів гроші постачальником, і після цього подальша доставка вантажу лежить вже на відповідальності покупця. Інформацію про цю ситуацію з балкером охоче передрукували російські ЗМІ, а одеське видання висловило припущення, що найближчим часом судно буде без зайвого шуму звільнено українською владою.

З одного боку, все це виглядає як промах української прокуратури. Корабель, не виключено, і справді не має стосунку до Росії — дані про нього є в стандартних морських базах даних. Команда на кораблі — здебільшого українська. І постраждати від дій українських правоохоронців може європейський отримувач вантажу, який на разі невідомий.

З іншого ж боку, питання про те, де випущено метал, все-таки є ключовим в цій історії. Оскільки, якщо це і справді продукція незаконно захопленого Алчевського меткомбінату — то байдуже, хто, у кого і на яких умовах цей метал придбав. Крадене слід вилучати. А власникам кораблів слід бути обережнішими із вибором партнерів, щоб не вскочити у халепу. Рівно як і бельгійські підприємці повинні розуміти, що купуючи метал в одному з найближчих до місця українсько-російського конфлікту російському порту (а завантажували корабель, судячи з інформації у доступних базах даних, у Темрюку) — є ризик нарватись на неприємності. Якщо алчевське походження металу буде доведене (при тому не тільки на ФБ-сторінці генпрокурора) — то вся історія стане хоч і не "нашою відповіддю на російські санкції", як то анонсував Юрій Луценко, але хорошим уроком для європейських підприємців та судновласників. От тільки доводити походження металу українській прокуратурі, скоріше за все, доведеться не в українському, а у європейському арбітражному суді, куди, скоріше за все звернуться бельгійські власники металу. Якщо буде впевненим у своїй невинуватості, звичайно.

Натомість якщо в результаті слідства стане зрозуміло, що метал, яким завантажений Comet, випущено не в Алчевську — то вся історія, звичайно, набуде зовсім нового звучання. Після якого мали би виникнути питання стосовну службової придатності авторів гучного арешту.

А українській громадськості варто проявляти пильність стосовно третього можливого сценарію подій. Стосовно передбачуваного одеськими журналістами тихого фіналу справи, за якого вантаж за деякий час буде повернуто власникам. Без особливого розголосу — і, можливо, навіть із компенсацією. Оскільки такий сценарій означатиме, що Генпрокуратура так і не спромоглась довести алчевське походження арештованого металу — і при тому вирішила уникнути відповідальності за профнепридатність.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme