Мобілізація на осінь: Чому "євробляхери" граються в політику

Як кажуть, апетит приходить під час їжі. Цей вислів у повній мірі стосується руху "євробляхерів", які виставили владі нові вимоги

Політичний оглядач, журналіст відділу «Влада»
Мобілізація на осінь: Чому "євробляхери"…

13 липня Верховна Рада під акомпанемент акції протесту автомобілістів на "євробляхах" прийняла у першому читанні законопроекти, які були покликані зменшити вартість імпортних авто і поставити крапку в нелегальному ввезенні їх в Україну. Зокрема, базові ставки для авто з бензиновим двигуном дорівнюватимуть 50 євро, для авто на дизелі - 75 євро. До базових ставок ще будуть застосовуватися коефіцієнти. Сам акциз дорівнюватиме базовій ставці помноженій на два коефіцієнти. Серед останніх маємо "Коефіцієнт двигуна" (відношення його обсягу до 1000) та "Коефіцієнт віку" (кількість повних років машини).

Законопроекти передбачають і штрафи: нерезидент може ввезти лише одне авто, друге і наступні автомобілі - тільки під гарантію сплати всіх митних платежів, якщо авто не буде вивезене; людина, яка ввезла авто в режимі транзиту чи тимчасового ввезення не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам, або розкомплектовувати його; забороняється використання такого авто у підприємницькій діяльності чи отримання доходу.

Штрафи також застосовуватимуться за прострочене вивезення авто. У законопроекті є чіткі правила взаємодії всіх профільних служб і відомств. Дані про авто, зафіксовані митником під час відкриття режиму транзиту або режиму тимчасового ввезення, одразу передаватимуться всім органам. Відповідно, і порушників буде зловити простіше.

Після того, як Рада підтримала у першому читанні документи, які мають на меті навести лад із автомобілями на "євробляхах", учасники протестної акції роз'їхалися, але пообіцяли повернутися восени, коли законопроекти розглядатимуть у другому читанні з поправками.

І от днями стало відомо про нові вимоги руху "Авто Євро Сила": прибрати в формулі розрахунку акцизу вік авто, що автоматично зробить розмитнення в Україні на рівні країн Європи 30-40% у випадку, коли авто завозиться з-за меж Євросоюзу; нульове розмитнення для інвалідів війни та інвалідів І, ІІ категорії; учасникам бойових дій розмитнення 50%; поширити нові ставки розмитнення на автобуси, вантажівки; введення заборони торгівлі з країною-агресором; залишити можливість заробітчанам заїжджати на свята до своїх родин через механізм "транзиту"; більш чітко прописати зняття обмежень Євро 5 і нижче та поширити норму на автобуси, вантажівки тощо. Як бачимо, активісти почали ставити політичні вимоги, а це означає, що вони піднімають ставки.

Отже, вимога про нульове розмитнення для осіб з інвалідністю та про 50-відсоткове розмитнення для учасників бойових дій на перший погляд виглядає раціональною. Проте тут слід враховувати, що ввезення автомобілів на єврономерах – корупційна схема, яка породила цілу мафію. Що заважатиме їй використовувати названі категорії населення у своїх схемах?

Наступне: законопроекти забороняють використання ввезених авто у підприємницькій діяльності чи для отримання доходу, то навіщо тоді "Авто Євро Сила" пропонує поширити нові ставки розмитнення на автобуси і вантажівки? Вони кажуть: для забезпечення безпеки пасажирських та вантажних перевезень. Якась нестиковка, адже безпека залежить не від того, звідки завезено автобус, а від його віку, технічного стану і людського фактору. Може нам ще й законослухняних водіїв з Європи запрошувати? На жаль, не приїдуть.

Проте найцікавіша ініціатива стосується заборони торгівлі з країною-агресором. Не секрет, що однією зі статей імпорту з Росії залишається скраплений газ і пальне. Тому ця вимога, скоріше, включена до переліку, аби показати себе не лише тими, хто хоче бути хитрішим за інших, але й патріотами. А заодно спробувати отримати підтримку політсил, які так само піднімають на свої стяги популістську вимогу відмовитися від торгівлі з Росією.

Загалом же, перелік пропозицій "Авто Євро Сили", схоже, писався за принципом: щось із цього таки пройде, а те, що не пройде, вимагатимемо далі. Аби був сенс в самому рухові. Як має відповісти на це парламент? За інших обставин, якби влада могла показати свою силу, то залишила б вимоги "євробляхерів" поза увагою і закони прийняли б із косметичним правками. Щоб вийшло, як у казці про золоту рибку: і залишилася жадібна баба біля розбитого корита. Але, вочевидь, цього не станеться. І восени ми станемо свідками торгів між активістами на авто, які їм не належать, і депутатами, які заграватимуть з вулицею на старті виборчих перегонів.

Окрім цього, за лаштунками акцій "Авто Євро Сили", де на першому плані зі сцени та на відео виступають їхні лідери, популярні серед "євробляхерів", проглядається можливе бажання в майбутньому зайти у Верховну Раду. Той самий Олег Ярошевич сьогодні достатньо відомий персонаж, який володіє набором потрібних для цього навичок: вольовий, добре говорить, бореться за ідею. От тільки чи знайдеться хтось, хто захоче взяти його у свої списки - питання відкрите. У свій час схожими персонажами були ті самі Найєм та Лещенко.

В будь-якому разі, майбутні акції "Авто Євро Сили" не будуть позбавлені політичного контексту. І для його розуміння варто прослідкувати, проти кого і чому вони воюють.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme