Боти, ненависть або підступна схема: Чи справді український Facebook модерується з Росії

Росія вкладає чималі кошти в інформаційну війну, а кращими платформами для нав’язування фейків та дивних ідей вже чимало років залишаються месенджери та соціальні мережі. А враховуючи популярність Facebook серед українців, він також став зброєю

Марія Зайчик
Журналіст відділу «Життя»
Боти, ненависть або підступна схема: Чи…
Фото: depositphotos.com

Зброєю, яка, здається, працює не на нашу користь. Чи помічали ви, що образливі вислови проти української мови  на сторінках одіозних персонажів можуть не банити місяцями, тоді як варто лишень згадати про "москалів", як допис летить у чорну діру соцмереж? 

Також є думка, що контент із негативною окраскою відомих російських політиків важко просувати у соцмережі – важче, ніж інший подібний політичний контент щодо інших країн.

Тому час від часу з'являються чутки, що український контент модерується прямісінько з Росії. Або ж його модерують ті ж люди, які займаються Росією та Білоруссю - мовляв, це одна мовна група. 

Журналісти Depo.ua надіслали інформаційний запит у Facebook та запитали кількох фахівців із соціальних мереж в Україні, чи мають подібні підозри під собою якийсь грунт.

Першочергово, у Facebook нам відповіли, що у світі на соцмережу працюють 35 000 людей, близько 15 000 яких є рецензентами контенту. Але жоден офіс модераторів контенту не знаходиться у Росії.

Заперечили у компанії і те, що в офісах інших країн російськомовний контент з України можуть доручати переглядати вихідцям з Росії. 

"Для перегляду українського контенту ми наймаємо носіїв української мови. Так само, як зазвичай ми наймаємо рецензентів з Мексики, а не з Іспанії  для перегляду мексиканського контенту. (для більшості мексиканців іспанська є рідною мовою, - ред). Часто для того, щоб зрозуміти конкретне значення слова або політичний клімат, в якому відбувається поширення повідомлення, потрібен місцевий житель", – написали у пресслужбі.

При цьому зазначили, що місцезнаходження модераторів українського контенту не можуть назвати з питань безпеки і акцентували, що у таких працівників загалом немає можливості видаляти контент на власний розсуд.

"У нас є чіткі правила і політика, розроблені для усунення упередженості. Ми не запитуємо рецензентів про те, що таке сексуально-нав'язливий вміст або ненависницькі висловлювання; ми дуже чітко визначаємо їх, щоб модератори могли приймати об'єктивні рішення на основі наших  стандартів", – йдеться у повідомленні.

У Facebook також сказали, що відслідковують помилки своїх модераторів. А ще – відслідковують зловмисницьку скоординовану поведінку.  З 2018 року було видалено 16 зловмисницьких мереж в Україні – як вітчизняних, так і зарубіжних.

Це цікаво: 

Модерація контенту у Facebook – болюча тема для самої компанії. Про модераторів та викривлення їхнього сприйняття ЗМІ писали не раз. Яскравою ілюстрацією, як мінімум, є стаття The Verge кількарічної давнини: у ній журналісти розкривають потойбіччя модерації контенту, що саме інколи доводиться видаляти (а перед цим переглядати) модераторам. Серед безлічі єресі про пласку Землю, викривлення історії та відвертої "мови ненависті", трапляються відео вбивств, згвалтувань і ще купи травмуючих медіа.

Колишні модератори, з якими тоді вдалося поговорити, не уникнули впливу різноманітних відео та мемів про теорії змов. Один з них став прихильником теорії пласкої Землі. Другий розповів, що почав  ставити під сумнів певні аспекти Голокосту. Третій наніс на мапу різні шляхи втечі з власного будинку, спить із пістолетом і "більше не вважає 11 вересня терактом". 

Чи справді погляди модераторів не впливають на їхні дії при виконанні роботи – невідомо. Навряд чи компанія колись розповість про наявність таких проблем.  

Facebook поза політикою?

То чому ж з просуванням доволі важливого та цікавого контенту з критикою російської держави можуть виникнути проблеми? За словами експерта з СММ Михайла Фідченка, причина може бути у специфіці ставлення соцмережі до політичних тем загалом.

експерт з смм

 

"Є негласні правила соцмережі, що вони можуть деякі спірні теги можуть навіть банити. Умовно, за вживання слова "москаль". А теги, що пов'язані з гострими політичними темами, можуть опускати. Але ніхто на 100% це не доведе і не спростує.

Український контент модерують люди, що живуть в Ірландії, Польщі, Португалії. І навіть якщо вони російськомовні, то ніяк не роблять проєкцію на країну походження. Слова типу "Путін" і подібні теги не будуть різати охоплення.

А от платне просування – інша тема, тут соцмережі потрібно отримати профіт, є певна процедура отримання дозволу на таку рекламу", – каже Михайло. 

Він додає: такі дії Фейсбук запровадив для того, аби силам, які мають гроші і хочуть впливати на суспільну думку, було складніше це зробити. 

"Там враховується і країна походження. Тобто, не можуть з Росії, наприклад, просувати політичний контент в Україні. Або це буде продемонстровано. Звісно, є обхідні шляхи, умовно – відкрити такий офіс для просування в Україні. Але однаково процес ускладнився. Загалом, відповідаючи на питання, чи якось штучно знижуються охоплення, відповідь негативна",  – додає він.

Екс-заступниця Міністра інформаційної політики Тетяна Попова думку про те, що український контент міг би модеруватися росіянами називає маячнею. 

екс-заступниця міністра інформполітики

"По-перше, офіс, який за нас відповідає, у Варшаві. По-друге, Фейсбук найняв для протидії дезінформації місцеві антифейкові організації. І тут дуже сумнівним може виглядати те, що перевірятимуть щось з російської сторони, якщо відомо, що перевіряють вже в Україні. Всілякі Миколи Яновичі (Азаров, – ред.) скаржаться, що їхні дописи блокують, проросійські дописи та висловлювання з дезінформацією блокують", – каже вона.

Російські боти, (що могли б, у тому числі, занижати певний контент) звісно, є, але не стільки, як у 2014-2019, до того ж, Фейсбук ледь не в кожному щомісячному звіті розповідає про чергові бани ботоферм. 

А от за хейт спіч та зневажливі вирази – з українського боку, слова на кшталт "кацапи" або "москалі" – банять часто. Власне, саме із хейт спіч Марк Цукерберг ще у 2015-му пов'язав проблеми з українським контентом. Тоді 47 000 користувачів проголосували лайками за те, щоб власник соцмережі прокоментував можливість несправедливої модерації публікацій з України. 

"Частина цього контенту порушувала наші правила з "риторики ненависті". Ми не дозволяємо писати на Facebook речі, які ображають інші групи людей, в тому числі –  етнічні, – які закликають до насильства по відношенню до інших груп. І, на жаль, низка постів це правило порушувала (...) Я особисто перевірив ці випадки і підтримую це рішення, воно було прийнято відповідно до нашої політики ..."

Тоді ж ставили питання про відкриття офісу компанії в Україні, але Цукерберг не відповів нічого конкретного, зазначивши, що таку перспективу можуть розглянути у майбутньому. 

Хто займається Україною у Facebook

Хоча представництва компанії так і не з'явилося, у 2019 році наша країна отримала власного менеджера з публічної політики від Фейсбуку.

"В першу чергу, ця особа буде діяти в інтересах компанії, яка їй платить. Однак, з іншого боку, це позбавить нас підозр у тому, хто дійсно вирішує конфліктні ситуації щодо українських користувачів. Це ще не #перемога, але дуже значний крок на шляху захисту інтересів українських користувачів Facebook", — прокоментував тоді заступник міністра інформаційної політики України Дмитро Золотухін.

Українським менеджером стала Катерина Крук – політолог та фахівець із комунікацій та боротьби з дезінформацією. До її обов’язків входять інформування про продукти та діяльність компанії, відповіді на запити політиків і регуляторів, надання інформації для розробки політики регулювання інтернет-сектора.

Катерина Крук для Детектор медіа також пояснювала систему роботи модераторів і тих, хто стоїть "над ними". За її словами, у Фейсбук створили незалежну зовнішню наглядову раду з окремим фондом, який фінансує дану організацію. І після створення не втручалися у її процеси. 

Ця рада – група експертів з різних куточків світу, які займаються складними випадками.

"Вони можуть прийняти рішення про уточнення правил соцмережі — ми з цим погоджуємося. До зовнішньої наглядової ради може звернутися кожен користувач Facebook, чий контент видалили, заповнивши форму на сайті. Рада розглядає скарги протягом 90 днів і публікує рішення на сайті, а адміністрація соцмережі зобов’язана їх виконувати. Було чимало випадків, коли зовнішня рада приймала рішення, що суперечило рішенням наших модераторів — ми їх виконали", – розповідає вона.

Головне фото: depositphotos.com

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme