Рік Балчуна. Куди завіз українців локомотив польського рокера

У керівника "Укрзалізниці" п'ятого червня завершується термін контракту. Depo.ua вирішив згадати про "зради" і "перемоги" Балчуна за рік його української історії 

Політичний оглядач, журналіст відділу «Влада»
Рік Балчуна. Куди завіз українців локомо…

Войцех Балчун отримав керівне крісло в "Укрзалізниці" 6 червня минулого року. З першого дня до польського управлінця і рок-гітариста було прикуто багато уваги, на нього покладалися значні надії, адже вітчизняна залізниця давно потребує серйозних реформ і очищення від корупції. Заступаючи на посаду, Балчун пообіцяв: продемонструвати результат вже в перший рік роботи - заощадити для держкомпанії 7 млрд. грн.; поліпшити якість обслуговування пасажирів - вагони мали стати чистішими, а влітку в них повинні запрацювати кондиціонери; запустити мобільний додаток, який дозволить спростити купівлю квитків; повернути в експлуатацію два залізничні пороми, що належать "Укрзалізниці", і задіяти їх на "новому Шовковому шляху" - лінія "Іллічівськ - Поті / Батумі", звідки вантажі приходять з Азії через Каспійське море.

Загалом плани у Балчуна були глобальні - він обіцяв змінити структуру вантажного тарифу і автоматизувати систему розподілу вантажних вагонів, залучити на українську залізницю за 2-3 роки 1 млрд. доларів інвестицій, а також "перехопити" транзит вантажів між Китаєм і Європейським Союзом, аби він йшов через Україну и приносив прибутки.

Проте досягнення Балчуна за рік роботи можна назвати вельми скромними. Так, мобільний додаток для продажу квитків дійсно запрацював, і, як стверджує сам Балчун, йому таки вдалося заощадити обіцяні 7 млрд. грн. Мало того, "Укрзалізниця" почала відкривати нові пасажирські маршрути на захід: в кінці минулого року маршрут поїзда Інтерсіті "Київ-Львів" був продовжений до польського Перемишля, і в квітні цього року за цим маршрутом через високий попит був запущений додатковий потяг. Крім того, "Укрзалізниця" опрацьовує плани запустити пасажирський поїзд за маршрутом "Львів-Краків" і "Ковель-Ягодин-Холм".

Але на цьому список досягнень практично вичерпується. Хоча минув рік, але Бальчун так і не привів в українську залізницю інвестицій - підписані ним з General Electric і Bombardier меморандуми про співпрацю, згідно з якими західні компанії висловили зацікавленість в участі в будівництві локомотивів в Україні, інвестиціями назвати ніяк не можна. Це - лише протоколи про намір західних компаній, папери, які ні до чого їх не зобов'язують.

Замість суттєвих змін у сфері вантажних перевезень, голова "Укрзалізниці" тільки спровокував скандали з українськими підприємцями. Адже фінансовий план на 2017 рік передбачає суттєве - на 22,5% - підняття тарифів на вантажні перевезення. При цьому представники гірничо-металургійного комплексу, енергетики та інших галузей економіки, які забезпечують "Укрзалізниці" левову частку прибутку за рахунок великих обсягів перевезень, зауважують, що так і не побачили розумного обгрунтування такого різкого підняття тарифів. При цьому представники бізнесу зауважують, що у відомстві Балчуна планують за рахунок зростання тарифів акумулювати 22,7 млрд. грн., які будуть спрямовані на капітальні вкладення, тобто, на модернізацію залізниць. Хоча досвід попередніх років показує, що залізниці не вдавалося повністю освоїти і набагато меншу суму.

Також багато скандалів виникало через кадрові рішення польського управлінця. Він відразу продемонстрував, що нова мітла мете по-новому і замінив керівників служб "Укрзалізниці" на своїх людей. Але, як виявили ЗМІ, нові кадри не лише мають купу скелетів у шафах, але й знаходяться в орбіті окремих олігархічних груп. Зокрема, у пресі отримало значний негативний розголос призначення колишнього чернівецького убозівця Миколи Нємцова директором з питань безпеки "Укрзалізниці". Балчун настільки наблизив цього буковинця, що навіть у листопаді ввів його до складу наглядової ради Львівського локомотиворемонтного заводу. І це при тому, що пан Нємцов за фахом стосунку до ремонту локомотивів немає. Про його попередню діяльність, де скандалів вистачало, можна дізнатися з відкритих джерел. Зокрема, Depo.ua писав, що Нємцов лобіював нещодавнє призначення керівником Донецької залізниці Сергія Бугайова.

А зовсім недавно розгорівся ще один скандал: Балчуну закинули, що у його відомстві завівся "контролер", який розставляє там свої кадри. Йдеться про такого собі Андрія Альошу. У лютому 2016 р.депутат Лисичанської міської ради від "БПП "Солідарність" Віталій Шведов розповів про нього наступне: "У першій половині лютого цей загадковий персонаж у супроводі охоронця, приїхав на Chevrolet Suburban, номер 0001, і дозволили собі "строїти" прямо в адміністрації першого заступника голови, бютівця Пушко-Цибуляк Є.М., при цьому немає жодних заперечень ні з боку першого заступника, ні з боку керівника-бютівця. І заяв силовикам також не надходило. Цей загадковий пан - Альоша Андрій Миколайович, керівник фінансово-промислової групи ДМС, президент федерації рукопашного бою Донецької області". За словами Шведова, Альоша - людина Юри Єнакієвского (Іванющенка) і Саші Стоматолога (Януковича).

Ці викриття боляче вдарили по тодішньому очільнику Луганщини Георгію Туці, який, зрештою, втратив посаду. Новий керівник, Юрій Гарбуз, позвільняв Альошині кадри, які, як виявилося, потроху перекочовують до "Укрзалізниці". Зокрема, згадана вище Єлизавета Пушко-Цибуляк стала там відповідальною за корпоратизацію. Відомий блогер Сергій Іванов писав про неї: "Пушко-Цибуляк була помічена на заході, де брали участь відразу три представника "Опозиційного блоку" - Наталія Королевська, Сергій Дунаєв і Юрій Павленко, а також Марина Дедушева, глава ілюзорної партії екс-глави Мінсдоху Олександра Клименка. За свою роботу Пушко-Цибуляк удостоїлася персональної похвали від нардепа Королевської". Як зазначали ЗМІ, після звільнення пані Єлизавети з Луганської ВЦА в її кабінеті було знайдено список зі схемами розподілу сфер відповідальності з прізвищами людей Альоші та їх кураторами.

Depo.ua відшукав й інших персонажів, яких пов'язують зі згаданим Альошею. Зокрема, Євгена Смирнова, претендента на посаду першого заступника директора "Укрзалізниці" в Донецькій області. Повний тезка цього Смирнова засвітився у соцмережах "ватними" дописами. Ще один кадр - В'ячеслав Єрьомін - віднедавна керівник Одеської філії залізничного відомства. Досить цікавим виявився бізнес дружини Єрьоміна: за сумісництвом вона працює в ТОВ "Вертикаль групп", яке займається організацією вагонних перевезень саме Одеської залізниці. З відкритих джерел відомо, що контролює підприємство Альберт Волобуєв, з 2014 року гендиректор "МАКО Холдинг" Олександра Януковича. У "списках Пушко-Цибуляк", про які йшлося вище, згадувалося ще одне прізвище – Блізніков Андрій Сергійович. Згідно з е-деклараціями, така особа фігурує в якості заступника начальника відділу "Укрзалізниці".

На звинувачення ЗМІ у кадровій неперебірливості Балчун уперто не реагує. Чим підставляється під вогонь критики. Чи залишиться пан Войцех працювати в "Укрзалізниці" ще рік? Учора деякі ЗМІ поспішили повідомити про його відставку. Втім, скоріше за все, поляк таки покине посаду, але після завершення контракту. І таким чином додасть своє ім'я до списку іноземців - від Саші Боровика до Айвараса Абромавічуса й Олександра Квіташвілі – які наче щось і робили, проте вікопомними реформами це не назвеш. І ось тут питання: Балчун просто тихо піде чи вимагатиме якихось преференцій (нагадаємо, його зарплата становить 461,6 тис. грн.) в новому контракті? Не виключено також, що вже за усталеною традицією іноземець гучно гримне дверима і наостанок навішає ярлики на своїх опонентів...

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme