Мажоритарка і Коломойський: Чому Рада провалила виборчий план Зеленського

Сьогоднішнє позачергове засідання Верховної Ради завершилося нічим. Позиції щодо змін до виборчого законодавства, висловлені представниками усіх фракцій, підтвердили, що розпуск ВР обійдеться президенту дорогою ціною

Політичний оглядач
Мажоритарка і Коломойський: Чому Рада пр…

За включення до порядку денного законопроектів про внесення змін до деяких законів України у зв'язку зі зміною виборчої системи для виборів народних депутатів України (№10319, №10319-1) проголосували всього 92 депутати з 254 зареєстрованих у залі. Найбільшу підтримку виявили фракції "Батьківщини", "Опозиційного блоку" і "Самопомочі", а також позафракційні. У той же час донедавна провладні коаліціанти "за" дали лише 19 голосів (серед них кілька "ударівців"), а от "проти" - 95. Також проти голосували "радикали", "Відродження" і "Воля народу", які складаються з мажоритарників, переважно були відсутні. Схожа доля і в законопроекту про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо здійснення закупівель під час виборчого процесу, поданого президентом Зеленським. Його підтримали аж… 127 депутатів. По фракціях розклад майже ідентичний, єдина суттєва відмінність – законопроект схвалили "ляшківці".

Нагадаємо: у Верховній Раді є два законопроекти про зміни до виборчих правил. Перший, за номером 10319, подав новий президент, альтернативний – номер 10319-1 – група народних депутатів з фракції "БПП" (Юрій Соловей та інші). Під час обговорення домінувало дві думки: перша - закон із закритими виборчими списками підтримувати неможна, якщо вже переходити до пропорційної системи, то за відкритими списками; друга – змінювати правила непотрібно взагалі, тобто, змішана система з мажоритаркою має залишитися. Були, так би мовити, й побіжні теми, приміром, щодо зниження прохідного бар’єру до 3%, що не підтримується значною частиною сесійної зали.

Поговоривши та або висловивши свою підтримку ініціативи Зеленського розпустити парламент, або навпаки, засудивши такі наміри, народні обранці розійшлися. Чи не найбільший хайп з нинішнього ситуації продовжує ловити Олег Ляшко. Він найрадикальніше критикує Зеленського за указ про розпуск Ради (навіть порівнює з Віктором Януковичем), називає його неконституційним і оголосив початок збору підписів під зверненням до Конституційного суду. Але при цьому йти на дочасні вибори Ляшко не відмовляється, каже: "йдемо на вибори, щоб захистити Україну і не допустити реваншу банди регіоналів і Кремля".

Дісталося Зеленському і від спікера Андрія Парубія. Той наголосив, що указ президента "не тільки зневаження Конституції, а і заведення України в конституційну кризу". Він підтримав звернення колег до КС. "Я розумію, що рішення Конституційного суду може бути пізніше, ніж проведення самих виборів, але… маю сказати, що його автор буде нести відповідальність і перед законом, і перед народом України. І всьому прийде свій час. Один президент вже починав свої дії з порушення Конституції", - наголосив Парубій. Зауважимо: Янукович своє стрімке піке почав із прочавлювання в парламенті ратифікації Харківських угод – продовження терміну перебування Чорноморського флоту Росії до 2025 року в обмін на скидку в ціні газу - у квітні 2010 року. Та на відміну від сьогоднішнього засідання, тоді народні депутати діяли куди активніше, з бійками і димовими шашками. Пан Парубій, як безпосередній учасник тих подій, має добре пам’ятати цю історію.

Ми до того, що на сьогоднішньому позачерговому засіданні народні депутати мали висловити свою оцінку указу Зеленського про розпуск парламенту не просто струшуванням повітря, а заявою. Нехай у ній і була б згода йти на перевибори, але виборцеві потрібно було дати чіткий сигнал, що наміри Зеленського суперечать Конституції, отже, вся відповідальність за подальше поглиблення протистояння з нині діючим парламентом лежить на ньому. Але, як бачимо, нинішній депутатський корпус так увірував у міф про 73%, що він паралізував їх волю.

Що буде далі? Наразі ситуація знаходиться у цейтноті. Указ про розпуск парламенту поки опублікований лише на президентському сайті. В дію він вступить після публікації у "Голосі України" чи "Офіційному віснику президента України". Коли це відбудеться, сказати складно, оскільки відразу після публікації має розпочатися виборчий процес, а це означає, що парламент не зможе вносити зміни в закони. До того ж, якщо його не опублікують цього тижня, то доведеться видавати новий указ з новою датою, а це вже нагадуватиме епопею з розпуском Ради часів президентства Віктора Ющенка.

Наступний важливий момент: мажоритарники, а їх у парламенті трохи менше половини, не голосуватимуть за будь-який із законопроектів, з яких вилучається мажоритарна система. Ці люди 5 років працюють на своїх округах, вкладають туди гроші, і не хочуть залишитися біля розбитого корита. Вони не бачать, чим Зеленський може їм компенсувати ці, а також майбутні втрати. Він тисне на парламент, а у такий спосіб з депутатами не домовишся.   

Бачимо також, що чітко вималювався "фактор Коломойського". Група партії "Відродження", на яку має вплив цей олігарх, категорично проти пропорційної системи. Соціологи дають цій політсилі певні шанси на проходження до нової Ради за умови зниження прохідного бар’єру. Однак, схоже, у даному випадку йдеться про інше: блокування "Відродженням" змін до виборчого законодавства можна пояснити зацікавленістю Коломойського: саме ця політсила в перспективі здатна стати головним партнером для "Слуги народу" у новій коаліції. У разі ж її не потрапляння до нового складу ВР, Зеленський зможе взяти в партнери когось іншого. Що невигідно Коломойському. За умови збереження змішаної системи виборів, "Відродження" отримує можливість мати свою групу і в наступному парламенті. При пропорційній системі – існує великий ризик.   

Тобто, зі значною долею ймовірності можна стверджувати, що позачергові вибори пройдуть за нині діючою формулою. З іншого боку, Банкова може не поспішати з публікацією указу, тим самим шантажуючи Верховну Раду. Хоча у цьому резону немає, морально депутати до розпуску і дочасних перегонів готові. А поки офіційно їх туди не відправили, вони і далі займатимуться перевихованням Зеленського – собі на користь обіграватимуть сумнівність указу про розпуск, критикуватимуть призначення і так далі, і при цьому демонструватимуть президенту, що вони відкриті до політичних торгів. А батогом погрожувати – йому дорожче обійдеться.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme