Україна рветься в НАТО: Чи вдасться Зеленському та Шмигалю отримати ПДЧ

На тлі просідання рейтингів на Банковій, здається, прийняли рішення активізувати зовнішньополітичні зусилля задля досягнення ефектного результату. Яким цілком міг би стати План дій щодо членства в НАТО. Але для досягнення бажаного слід зробити чимало дипломатичних і внутрішньополітичних тілорухів, не всі з яких будуть легкими чи популярними

Тарас Паньо
Журналіст відділу міжнародної політики
Україна рветься в НАТО: Чи вдасться Зеле…
Фото: kmu.gov.ua

Вчорашній візит прем'єр-міністра Дениса Шмигаля до Брюсселя, хоч і передбачав чимало зустрічей з посадовцями ЄС різних рівнів, найбільший резонанс в Україні викликав саме завдяки переговорам з генсеком НАТО Єнсом Столтенбергом. Під час яких український посадовець задекларував велике бажання "не відставати від Грузії" в процесі інтеграції до Північноатлантичного альянсу — зокрема, в питанні отримання Плану дій щодо членства в НАТО.

Можна, звичайно, засумніватися в тому що саме малось на увазі — чи то прискорення української інтеграції до НАТО, чи, навпаки, сповільнення грузинської. Але, загалом, зрозуміло одне — на цьогорічному саміті лідерів НАТО в Брюсселі, де буде обговорюватися питання стосовно доцільності подальшого розширення військового альянсу, Україна розраховує на якісь позитивні зрушення.

Промова генсека альянсу на цю тему була стриманішою, але й якихось прямих заперечень стосовно українського плану форсувати отримання ПДЧ не містила. Як завше, Столтенберг зосередився на необхідності продовжувати реформи в українській армії, наближаючи її до стандартів НАТО, забезпечувати "демократичний політичний контроль над оборонними інституціями", та продовжувати "боротьбу з корупцією та зміцнення демократичних інституцій".

При тому генсек нагадав, що в 2008 році на Бухарестському саміті було прийняте рішення про те, що Україна у майбутньому стане членом альянсу — і ніхто його не скасовував. "Двері НАТО залишаються відкритими" — звично резюмував він, давши в такий спосіб "заочну" відповідь на Питання Зеленського стосовно "Чому Україна дотепер не в НАТО".

При тому від якоїсь конкретики у вигляді дат нових етапів інтеграції між Україною та альянсом Столтенберг, ясна річ, утримався.

Чи вдасться українській владі отримати План дій щодо членства в НАТО у цьому чи наступному році? Питання неоднозначне, але відповідь на нього, на жаль, скоріше негативна.

Серед причин можна назвати чимало питомо українських факторів. Як, наприклад, відставання (а злі язики кажуть — що й певний "відкат") у реформуванні оборонної інфраструктури, та наші перманентні проблеми у боротьбі з корупцією. Є й зовнішньополітичні перепони, серед яких — конфлікт з Угорщиною, яка продовжує блокувати нашу інтеграцію з НАТО.

Формально ПДЧ, звичайно, це адміністративно-технічний документ. Який визначає механізми та процедури, виконання яких забезпечить, знову-таки, технічну сумісність оборонної структури країни-претендента з відповідною інфраструктурою НАТО. ПДЧ не є гарантією вступу, і тим більше не передбачає будь-яких безпекових гарантій. Але й для його прийняття потрібна політична воля всіх членів альянсу. І для досягнення такого результату Києву доведеться добре попрацювати, щоби зняти заперечення Будапешта.

Але той факт, що на Банковій, схоже, всерйоз вирішили прискорити рух України в напрямку до ПДЧ є позитивом навіть незалежно від отриманого результату.

В першу чергу через те, що політичний намір президентської команди може помітно збільшити зусилля виконавчої влади, спрямовані на досягнення цієї мети. З іншого боку, і керівництво альянсу, яке буде вимушене впродовж найближчого часу на запитання України стосовно ПДЧ відповідати делікатною відмовою, захоче підсолодити цю пілюлю якимось помітними бонусами — починаючи від збільшення кількості спільних навчань та тіснішою співпрацею, зокрема, в чорноморському регіоні, і закінчуючи збільшенням матеріально-технічної підтримки українських збройних сил, створенням спільних тренувальних центрів тощо. І зважаючи на той факт, що саме активна дипломатична позиція забезпечила Грузії істотний прогрес у стосунках з НАТО (попри наявність близьких до українських проблем, у вигляді окупованих територій і також ненульового рівня корупції) — є істотні шанси підозрювати, що активізація роботи українського уряду на цьому напрямку теж буде далеко не безплідною.

 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme