Не були на селі: Чому соціологи можуть помилятися щодо Тимошенко

За три дні до виборів оприлюднені останні рейтинги кандидатів у президентській кампанії-2019. Петро Порошенко, за даними соціологів, суттєво набрав, а Юлія Тимошенко - дещо втратила

Не були на селі: Чому соціологи можуть п…
Фото: УНІАН

І хоч у наших умовах до будь-яких опитувань варто ставитися критично, все ж цікаво простежити, як змінювалися показники лідерів перегонів.

Свіжі соціологічні дані (опитування проводилося з 20 до 26 березня) від Фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва та Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) демонструють незмінність п’ятірки лідерів серед громадян, які готові прийти на вибори і визначилися зі своїм кандидатом. Лідирує Володимир Зеленський – за нього готові проголосувати 27,6% тих, хто визначився з вибором. На другому місці – Петро Порошенко 18,2% тих, хто визначився. На третій позиції Тимошенко (12,8%).

Далі йдуть Юрій Бойко (11,1% тих, хто визначився з кандидатом) і Анатолій Гриценко – 8,4%. Цікаво, що Бойко на цей момент обходить Гриценка. Якщо результат голосування на дільницях буде аналогічним, може статися, що полковникові не допоможе зняття на його користь львівського мера Андрія Садового. А от Бойкові навпаки – пішов на користь візит до Москви з Віктором Медведчуком і зустріч з російським прем’єром Дмитром Медведєвим. Колишній електорат Партії регіонів такі сигнали про те, хто на українських виборах є фаворитом Кремля, сприймає безпомилково.

Але повернемося до тих претендентів, які мають шанс на вихід у другий тур голосування. Друге місце за останніми даними "Демініціатив" і КМІС упевнено тримає Петро Порошенко. А рейтинг Тимошенко обвалився на 6%. Попереднє опитування цих же інституцій, станом на кінець другого тижня березня, теж зафіксувало лідерство Зеленського. Його підтримували 24,9% тих, хто визначився і має намір голосувати. А от другою ще недавно була Юлія Тимошенко (18,8%), а Петро Порошенко (17,4%) – третім. Юрій Бойко (10,2%) і Анатолій Гриценко (9,4%) трималися на одному рівні.

Схожу картину показали оприлюднені сьогодні результати опитування соціологічної групи "Рейтинг". Лідером президентського рейтингу і тут є Зеленський, якого підтримують 26,6% тих, хто визначився з вибором і голосуватиме. А Тимошенко і Порошенко за опитуванням "Рейтингу" отримали по 17,2%. Наступну пару склали Анатолій Гриценко (9,8 %) з Юрієм Бойком (9,5%).

Ще одне опитування – від Українського інституту соціальних досліджень імені Олександра Яременка і центру "Соціальний моніторинг" – показало, що за Володимира Зеленського станом на сьогодні готові проголосувати 29,1% респондентів, які визначилися з кандидатом, за Юлію Тимошенко – 16%, за Петра Порошенка – 15,3%. 9,1% – за Анатолія Гриценка і 8,4% – за Юрія Бойка.

Також у середині березня КМІС провів своє опитування ще й окремо від Центру Разумеова. І воно показало такі результати: з тих, хто вже знає, за кого голосуватиме, 32,1% проголосували б за Зеленського, 17,1% – за Порошенка, 12,5% – за Тимошенко, 10,4% – за Бойка, 6,9% – за Гриценка.

Якою була динаміка

Простежимо за рухом рейтингів починаючи з травня 2018 року. Основним висновком з опитування, проведеного Фондом "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова з 19 по 25 травня 2018 року, стало те, що на той момент серед кандидатів на президентську посаду були відсутні явні лідери (про балотування Зеленського, нагадаємо, тоді якщо і йшлося, то хіба гіпотетично), а рейтинг провідних політиків був невисоким. Найбільшу підтримку серед респондентів, які планували взяти участь у виборах, мала Юлія Тимошенко – 13,3%. Анатолій Гриценко був другим з 9,4%, третім – Юрій Бойко – 8,4%, а Петро Порошенко – лише четвертим з 7,6%. На п’яти чинному гаранту наступав Олег Ляшко – 7,4%.

Зазначимо, 62% респондентів тоді заявили, що Україні потрібні нові політичні лідери. А у відкритому запитанні, коли просили назвати прізвище нового бажаного лідера, лідирували Святослав Вакарчук (7%), Володимир Зеленський (6,6%) і Євген Мураєв (6%).

15 червня минулого року Юлія Тимошенко потужно стартувала у виборчій кампанії, провівши форум "Новий курс". Це позитивно вплинуло на її електоральні показники. Вже у вересні 2018-го, за півроку до виборів, результати соцопитування проведеного КМІС, Центром Разумкова та СОЦИС показали лідерство Тимошенко, тоді як її конкуренти йшли один за одним з невеликим відривом. 12,9% опитаних (серед тих, хто планує голосувати) готові були віддати голос за лідерку «Батьківщини». Тоді як Петро Порошенко, Володимир Зеленський, Святослав Вакарчук, Анатолій Гриценко і Юрій Бойко набирали по 7,1-8,4%.

Піку рейтинг Юлії Тимошенко досяг до кінця осені-2018 – саме тоді активно проводилися її форуми по зміні Конституції, військовій, соціальній та інших темах. За даними групи "Рейтинг", у жовтні 2018 року рейтинг Юлії Тимошенко сягнув 21%, Володимира Зеленського – 10,7%, Анатолія Гриценка – 10%, Петра Порошенка – 9,9%, Юрія Бойка – 9%.

Ще в середині грудня 2018 року здавалося, що вибори мають явного фаворита, і ним є Юлія Тимошенко. Але сильний вхід в кампанію Петра Порошенка на тлі Об'єднавчого собору у грудні й отримання томосу про автокефалію української церви в січні 2019 року дозволив президенту наздогнати, а надалі й обійти Юлію Тимошенко в рейтингах. Президентська виборча тріада "Армія, мова, віра", так званий "Томос-тур" регіонами, успішне проведення через Раду конституційно закріпленого курсу України на ЄС і НАТО – все це в комплексі позитивно спрацювало на залучення на підтримку Порошенка патріотично налаштованого виборця.

Нівелювати пред’явлені штабом гаранта аргументи у Юлії Тимошенко не мали змоги з ідеологічних міркувань: значна частина виборців ЮВТ налаштована не менш патріотично за прихильників Порошенка. Юлія Володимирівна повернулася на традиційне для себе поле соціальних обіцянок – знизити ціну на газ, підвищити пенсії в рази тощо. Це працює на певні групи населення, але, якщо вірити соціологам, не настільки кардинально, щоб повернути лідерці "Батьківщини" перше місце. Тим більше що на тему високих тарифів на комунальні послуги влада відповіла підвищенням пенсій, доплатами пенсіонерам і переведенням субсидій у грошову форму. Побачимо, як ці аргументи спрацюють 31 березня.

Тим паче що на самому початку 2019 року і Порошенка, і Тимошенко стрімко обійшов "кандидат проти всіх старих політиків", як називають Володимира Зеленського. Вже перша його поява як потенційного кандидата на лояльному телеканалі "1+1" з новорічним привітанням, яке  перебило вітання чинного глави держави, дала змогу шоумену швидко набрати популярність – попри фактичну відсутність змістового наповнення його кампанії. Зеленський почав забирати виборців як Порошенка, так і Тимошенко, з якої у нього багато в чому перетинаються електоральні поля.

Вже у січні нинішнього року дані групи "Рейтинг" показали зниження рівня електоральної підтримки Тимошенко до 18,2%. Кількість готових голосувати за Порошенка зросла до 15,1%, за Гриценка – трохи зменшилася до 9%, на той же один відсоток зросло число прихильників Бойка (10%). Але головне – стрімко, до 19%, наростив кількість своїх потенційних виборців Зеленський.

Результати соціологічного опитування, оприлюдненого Київським міжнародним інститутом соціології наприкінці лютого, показали результат Тимошенко в 13,8%. Екс-прем'єр поступається не тільки Зеленському (-12%), але й Порошенку, рейтинг якого продовжив зростання.

Зниження показників Тимошенко прискорилося в лютому після оголошення підозри в організації вбивства активістки Катерини Гандзюк лідеру Херсонської облорганізації "Батьківщини", голові обласної ради Владиславу Мангеру, а також розкриття правоохоронними органами мережі з підкупу виборців партією "Батьківщина".

Заяви ЮВТ і її штабу про підготовку до фальсифікації результатів виборів, що її провадять у оточенні Порошенка (так звана "піраміда") теж ведуть до певного зниження рейтингу цього кандидата. Достатньо відчутно може вдарити по показниках президента скандал в оборонній сфері – його активно використовували наближені до штабу Тимошенко політики.

На тлі взаємних викриттів і звинувачень зростає кількість виборців, які декларують соціологам намір підтримати Зеленського. Згідно з даними опитування, проведеного соціологічною групою "Рейтинг" наприкінці лютого, серед тих, хто визначився з кандидатом і має намір піти на вибори, голоси розподілилися так: 25,1% – за Володимира Зеленського, 16,6% – за Петра Порошенка, 16,2% – за Юлію Тимошенко, 11,3% – за Юрія Бойка, 7,7% – за Анатолія Гриценка.

У свою чергу, лютневе опитування КМІС показало, що лідерство у перегонах зберігає Зеленський – 26,4% серед тих, хто збирається голосувати і визначився з кандидатом. Далі розташувалися Порошенко – 18% і Тимошенко – 13,8%. За Юрія Бойка збираються проголосувати 10,9%, за Анатолія Гриценка – 6,4%.

Нарешті, ось березневі дані. За даними дослідження групи "Рейтинг" за 5-14 березня, на першому місці залишається Зеленський (27,7%), Тимошенко друга в рейтингу кандидатів з 16,6%. На третьому місці Петро Порошенко (16,4%).

Другим з результатом у 17,1% є Порошенко в опитуванні КМІС, проведеному 14-22 березня. Лідер "Батьківщини" тут є третьою з 12,5% голосів респондентів. На першому місці Володимир Зеленський (32,1%).

Отже, протягом відносно невеликого проміжку часу – йдеться про якісь півроку – Юлія Тимошенко розгубила значний відрив від конкурентів за посаду президента, який вона мала ще у середині 2018 року завдяки яскравому старту. Але це за даними соціологів. Тоді як практика попередніх виборів показує, що електорат ЮВТ часто залишається поза увагою опитувачів, бо мешкає у селах і малих містечках. Тому лише саме голосування покаже, наскільки Юлія Володимирівна втратила політичний темп, і чи втратила взагалі.

Планомірна робота штабу Порошенка на важливих для його виборця темах поки що нівелює негатив, який оприлюднюють опоненти. Якщо електоральне ядро Порошенка майже (з поправкою – в разі довіри до даних соцопитувань) не зреагувало на пов’язані з корупцією оточення гаранта скандали, то поява в ефірі каналу "1+1" антипорошенківського фільму, зробленої в «кращих» традиціях російського агітпропу, може мати зворотню дію і мобілізувати певну частину виборів віддати голос за чинного президента.

Залишається відкритим головне питання цих виборів: чи дійде до дільниць потенційний виборець, який кілька місяців поспіль розповідав соціологам про свою готовність проголосувати за керівника "Кварталу 95". Тоді, з-поміж іншого, стане зрозуміло, наскільки достовірно соцопитування передають реальні настрої громадян України.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme