Судновласники подадуть позови на сотні тисяч доларів через простій танкерів з аміаком у порту Южний з вини Держекоінспекції

Морський агент про негативні наслідки безглуздих і шкідливих дій чиновників

Судновласники подадуть позови на сотні т…

Наприкінці січня 2018 р. розгорівся черговий скандал в українській транспортній галузі – раптово представники Державної екологічної інспекції Північно-Західного району Чорного моря почали масово відмовляти суднам, завантаженим десятками тисяч тонн аміаку в порту "Південний", в проведенні екологічного/радіологічного контролю. Без нього кораблі з небезпечним вантажем по кілька днів не мали права вийти в рейс, пише Hubs, передає Depo.ua.

Ігор Ландер, генеральний директор ТОВ "СМТ Южний Лтд" (експедитор, портовий агент, митний брокер)

Бездумними і часто корупційними діями Держекоінспекції, як і інших контролюючих органів при митному оформленні вантажів, в Україні навряд чи когось здивуєш. За без малого 30 років український бізнес давно звик до згубних для економіки дій бюрократів, і пристосувався до того, як їх обходити. Але, уряд на кожному кроці розповідає про те, що треба формувати інвестиційний клімат, спрощувати процедури експорту (валютна виручка) і т. п. Нещодавно була спроба запровадити "єдине вікно" для експортерів товарів (поки це зроблено для імпортерів).

І що ж? З приводу резонансної ситуації в порту "Південний" була одна закрита нарада в Мінприроди без присутності перших осіб зацікавлених відомств – міністра природи (за інформацією був там тільки 5 хв) або його заступників, міністра економічного розвитку або його заступників, міністра інфраструктури або його заступників. МЕРТ на запит Hubs висловив занепокоєння і пообіцяв розібратися, Мінінфраструктури теж "занепокоївся", Мінприроди стало на захист Держекоінспекції. А Держекоінспекція і зовсім пообіцяла далі "кошмарити" експорт аміаку.

Hubs пропонує бізнесменам, економістам, юристам, політикам і чиновникам висловлюватися з приводу дій Держекоінспекції та інших контролюючих органів при здійсненні операцій ЗЕД в форматі колонок, інтерв'ю, коментарів на сторінках нашого видання.

В редакцію Hubs надійшла копія листа, спрямованого компанією – морським агентом "СМТ Южний Лтд" на адресу Мінекології, Мінінфраструктури, АМПУ і Одеський припортовий завод. У зверненні генеральний директор компанії Ігор Ландер, проаналізував абсурдність ситуації і які негативні наслідки від неї будуть для держави. Нижче публікуємо повністю його позицію:

Міністерству екології та природних ресурсів України

Міністерству інфраструктури України

Адміністрація морських портів України

ПАТ "ОПЗ"

ТОВ "СМТ Южний Лтд" є морським агентом танкерів-аміаковозів, що прибувають в порт "Южний" , які в останні два тижні йдуть у рейс з великими затримками. Після навантаження вони повинні негайно покинути порт і його рейд. Але фактично це не відбувається. Такі простої завдають значних збитків судновласникам, а також піддають небезпеці всю прибережну зону і населені пункти від Южного до Одеси, що знаходяться в ній.

Затримувалися вже 7 великих танкерів-аміаковозів:

— Clipper Mars – c 21.36 26.01.2018 за 22.30 02.02.2018

— Clipper Venus – з 00.36 31.01.18 по 23.00 02.02.18

— Clipper Odin – з 17:00 02.02.18 за 16.30 03.02.18

— Gas Snapper – з 19.10 05.02.18 по 01.00 08.02.18

— Gas Grouper – з 10.40 10.02.18 за 15.20 13.02.18

— Marycam Swan – з 15.30 11.02.18 за 16.56 13.02.18

— Gas Cobia – з 06.25 14.02.18 по справжній момент (за станом на 15 лютого 2018 р. – Ред.).

Причиною цього стала розпочата Державною екологічною інспекцією Північно-Західного району Чорного моря протиправна, на наш погляд, практика відмови у здійсненні екологічного/радіологічного документального контролю транзитного аміаку, без відмітки про проведення якого на документах митним органам забороняється випускати вантаж.

Працівники екологічного поста спочатку просто не діяли, не приймаючи від експедитора документи без пояснення причин своїх дій, і лише 01 лютого 2018 року почали складати перші протоколи. У них було вказано, що ПАТ "Одеський припортовий завод" (ОПЗ) здійснював відвантаження аміаку без дозволу органів державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, яким, на думку Державної екологічної інспекції Північно-Західного району Чорного моря, повинна бути узгоджена з нею робоча технологічна карта (РТК) завантаження танкерів-аміаковозів.

При цьому на ПАТ "ОПЗ" і справді відсутня така РТК, однак діє Постійний технологічний регламент цеху перевантаження аміаку ПАТ "Одеський припортовий завод" №2200-00-09, затверджений 12.06.2009 року, як і належить підприємствам хімічної промисловості у відповідності з наказом Мінпромполітики України від 18.06.2008 року №394, яка затвердила "Положення про технологічні регламенти на виробництво продукції на підприємствах (в організаціях) хімічної промисловості".

В даний момент ми не збираємося вдаватися в дискусії щодо правомірності такої вимоги, тим більше, що воно вже обґрунтовано оскаржено ПАТ "ОПЗ" у суді. Проте ми просимо Вас звернути свою увагу на наступне:

1. Аміак перевантажується через Одеський припортовий завод протягом 40 років (з 1978 року), і жодного разу за всі ці десятиліття екологічна інспекція не висувала вимогу про надання РТК. Ймовірно, якщо Державна екологічна інспекція Північно-Західного району Чорного моря відтепер угледіла її необхідність, вона не повинна була зривати технологічний процес загальнодержавної значущості, а завчасно повідомити про свої нові вимоги ПАТ "ОПЗ" і дати йому можливість підготуватися до цього.

2. Крім того, в грудні 2017 року ПАТ "ОПЗ" перевірялося посадовими особами тієї ж самої Державної екологічної інспекції Північно-Західного району Чорного моря. За результатами перевірки був складений Акт 12/04, в якому не було зафіксовано ніякіх порушень в частині відвантаження аміаку на судна. Більш того, в ньому спеціально відзначалося, що робота по навантаженню аміаку здійснюється на підставі згаданого Постійного регламенту №2200-00-09.

3. Незрозуміла також причина, за якою Державна екологічна інспекція Північно-Західного району Чорного моря раніше не направляла ПАТ "ОПЗ" приписи або інші документи, по усуненню виявлених нею порушень, а вирішила почати з винесення постанов і складання протоколів, причому не в момент вчинення правопорушення (якщо таке і справді мало місце), а вже по закінченню завантаження кожного танкера, неминуче прирікаючи його на простій.

В розпорядженні є лист Міністерства екології та природних ресурсів України в ділове видання Hubs від 12.02.2018 року №14/4-18 (документ і публікацію див. здесь – Ред.) за підписом начальника Управління експертно-аналітичної роботи та організаційно-технічного забезпечення міністерства О. С. Гаврилюка. У ньому стверджується, що затримання суден не входить до компетенції Державної екологічної інспекції Північно-Західного району Чорного моря, і ніяких дій щодо його затримання вона не здійснювала. Це є зразком бюрократичної демагогії, оскільки екологам добре відомо, що без їх позначки на вантажних документах митниця вантаж не випустить і, відповідно, судно ні під яким виглядом в рейс не піде.

Саме умисна бездіяльність в питанні документального контролю вантажу і стала реальною причиною простою танкерів на рейді. Цей факт переконливо доводиться численними актами, складеними експедиторами та агентами зазначених у цьому листі суден.

Можливо, працівники екологічної інспекції не уявляють собі розмір збитків від простою суден такого класу, які досягають декількох десятків тисяч доларів США за кожну добу.

Судновласники вже попередили нас, як своїх агентів в порту "Южний", що не залишать це без наслідків і подадуть позови по демереджу фрахтувальнику, який регресно перевиставить їх винним. У результаті в будь-якому випадку збитки понесе держава, оскільки і екологічна інспекція, і держпідприємство належать Україні.

До цього слід додати збитки від зниження вантажопотоку, іміджевий збиток державі і ризик потенційного перенаправлення частини транзитного вантажопотоку аміаку на балтійський порт Вентспілс, як вже неодноразово відбувалося в минулому.

Зірвати технологічний і комерційний процеси дуже просто, але потім ніякий чиновник від екології відновити їх своїми силами не зможе.

ТОВ "СМТ Южний Лтд" від імені фрахтувальників і судновласників знову звертається з вимогою негайно вжити заходів щодо недопущення безглуздих, вкрай шкідливих і нічим невиправданих затримок транзитного аміаку на танкерах-грузовозах в порту "Южний", і закликає не збільшувати розміри вже гарантованої Україні економічної, моральної і політичної шкоди.

Наша держава має бути надійним партнером, а не країною, в якій свавілля окремих чиновників сильніше закону і здорового глузду.

Просимо вжити термінових заходів по недопущенню простоїв суден щоб уникнути величезних додаткових штрафних санкцій від судовласників/фрахтувальників, які неминуче будуть пред'явлені по завершенні рейсів і закінчення розвантаження танкерів. В якості першого і найпростішого заходу щодо запобігання простоїв і збитків ніхто не заважає екологам скласти протокол на момент початку завантаження, щоб до його закінчення встигнути узгодити всі суперечливі питання між двома державними установами і негайно приступити до оформлення вантажних документів, не чекаючи винесення постанови, що дозволить без затримок відправити судно в рейс.

Такий простий і елементарний хід зніме більшість питань, що виключить простої танкерів-газовозів і дозволить спокійно розібратися в проблемі без більшості негативних наслідків.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme