Телефонофобія: Чому українці бояться розмовляти по телефону

Месенджери набирають все більшої популярності – у лідерах наразі Viber, Facebook і Telegram. І хоч звичні телефонні розмови серед способів комунікації досі на першому місці, вже за кілька років онлайн-спілкування може їх потіснити. Адже обговорювати вголос часто буває незручно, а інколи ще і… страшно 

Аліна Євич
Журналістка
Телефонофобія: Чому українці бояться роз…

Стан, коли люди побоюються телефонних перемовин, неофіційно називається телефонофобією. Це явище поширене і, попри стереотипи, не лише серед покоління Z. Страх через раптовий дзвінок відчувають і пенсіонери, і люди середнього віку. Журналісти Depo.ua вирішили розібратися, що це за фобія, чи є вона психічним розладом і як з нею боротися.

"Я забираю менше часу, ніж якби дзвонила. І в мене є проблеми з імпровізацією": чому українка відмовилася від телефонних дзвінків

дівчина з телефоном

Анна Моренко зазвичай по телефону не розмовляє – це стосується і робочих моментів, і особистого життя. Проте щодня вона активно спілкується у месенджерах – це спокійніше і приносить більше задоволення. 

"Щоразу дзвонити людям проблематично, а моя робота дозволяє спілкуватися з клієнтами повідомленнями. Для цього є спеціально заготовлений текст – його потрібно лише відредагувати й можна надсилати. У певний момент клієнт може бути зайнятий – якби я телефонувала, відволікла б його. А так він може відповісти, коли зручно. Якщо довго не відповідає, я можу надіслати ще одне повідомлення або, врешті-решт, передзвонити. 

І в повідомленні я завжди можу виправити помилку, видалити слово – тобто тут вже грає й комплекс відмінниці. Але можна взагалі не робити помилок, якщо бути уважним. А коли спілкуєшся по телефону, то все одно щось можна сказати не те або не так. До того ж у мене є проблеми з імпровізацією – я не відразу можу зорієнтуватися, що сказати, а варіанти спадають на думку лише через кілька хвилин. Повідомлення ж можна обдумати й не шкодуватиму про те, що написала", – каже наша співрозмовниця. 

Окрім цього Анна згадує, що перед дзвінком зазвичай хвилюється, ніби зараз екзамен. 

"Буває, налаштувалась на розмову, заспокоїлася, продумала, що казатиму – а співрозмовник не взяв слухавку. І щоб передзвонити, мені знову потрібно морально готуватися. А повідомлення людина побачила, відповіла і все", – додає вона. 

Телефонофобія: симптоми та наслідки

Чоловік розмовляє по телефону

Попри поширену думку про те, що телефонофобія – страх сучасності, вперше цей термін був описаний у 1990 році Річардом Філдінгом. На думку дослідника, ця фобія виникає, якщо є проблеми зі спілкуванням у реальному житті, якщо у людини занижена самооцінка або ж розмови по телефону не приносять бажаного результату. 

Натомість психолог Олена Бутник розповідає, що телефонофобія буває різною – можливо, це просто страх або ж справді  фобія. 

Олена Бутник

"Страх можна пропрацювати. Наприклад, ви не впевнені, що зможете правильно відповісти на якесь питання або не зорієнтуєтеся, вихід – більше тренуватися.  Тому більше розмовляйте по телефону, почніть зі спілкування з близькими.  А от фобію потрібно пропрацьовувати з психотерапевтом – змінювати психіку. Таким чином ви не лише позбуваєтеся дискомфорту перед розмовою, а й стаєте іншою людиною", – пояснює Олена Бутник.

Аналітично орієнтований психолог Марина Бреславець радить у випадках, коли страх перед телефонною розмовою бере верх, спробувати просту вправу: 

  • Необхідно сісти або поставити ноги на підлогу й спертися на неї. аби відчути. що підлога вас тримає;
  • Можна прислухатися до відчуття, як спина торкається дивану й ви нікуди не падаєте, а завдяки цьому стабільно сидите;
  • Подихати "квадратно": зробити вдих, затримати дихання, після - повільно видихнути.

 "Скоріше за все, подібний страх може виникнути через травматичний досвід у дитинстві. Можливо, відповідь дитини висміяли перед усім класом. Вчитель чи інша доросла людина грубо її поправили. І той травматичний досвід тягнеться в доросле життя", – каже пані Марина. 

Уявіть співрозмовника перед собою і поговоріть з ним: як побороти боязнь телефонної розмови

Хвилювання перед початком телефоної розмови

У пресслужбі Вовчанської райфілії центру зайнятості кажуть, що часто подібне хвилювання люди відчувають, коли не впевнені, про що йтиме мова та які питання їм можуть поставити – наприклад, під час розмови з роботодавцем. Впливає на емоційність і те, що подібна розмова з невидимою людиноюнезвична: люди справді звикли бачити співрозмовника перед собою. 

"Для зняття стану тривоги перед очікуваною розмовою корисно уявити, що співрозмовник сидить перед вами. Уявіть, як він виглядає і звертайтеся вже безпосередньо до нього. Розслабтеся, влаштуйтеся зручніше, закрийте очі й сконцентруйтеся на дзвінку. Не поспішайте з відповідями, стежте за подихом. Намагайтеся уявити, що розмовляєте з близькою й дорогою людиною.

Дослідження показують, що при фізичній напрузі голос чоловіків звучить роздратовано й монотонно, а голос жінок – емоційно й невиразно. Якщо необхідно, щоб голос звучав більш впевнено, розмовляйте по телефону стоячи. Це в буквальному значенні слова підніме ваш авторитет і загострить розум. Цю тактику варто застосовувати тоді, коли доводиться відстоювати свою позицію. Якщо ж ви хочете, навпаки, стати перед співрозмовником натурою м’якою або творчою, розваліться у кріслі чи на стільці", – говорять співробітники прес-служби. 

Ви впевнені, що вмієте спілкуватись? ТОП правил телефонного етикету, які ви щодня порушуєте

Розмова по по телефону

У столичній приватній школі "Ренесанс-ДІ" школярів навчають телефонному етикету. Серед збірки правил - вимоги до телефонного дзвінка (він не має бути надто гучним, а мелодія не повинна дратувати людей), місцерозташування телефону (лише в кишені чи сумці), та тон розмови (не можна говорити голосно). Також неетично писати повідомлення під столом або під час зустрічей, перевівши телефон у беззвучний режим.  

Не можна телефонувати з 21-ї години вечора до 9-ї ранку, а сама розмова не повинна тривати понад 5 хвилин. Поганим тоном вважається ситуація, коли ви просите приділити розмові дві хвилини, а спілкуєтеся довше десяти. 

Згідно з етикетом, неприпустимо відповідати на телефонний дзвінок словами "алло", "так", я слухаю" тощо. Якщо ж розмова перервалася - перетелефонувати має ініціатор розмови. Він же має її й закінчити. 

Телефонуючи, обов’язково потрібно перепитати, чи зручно людині розмовляти просто зараз. А під час телефонної розмови необхідно посміхатися - це нібито передає гарний настрій співрозмовнику…

Фото: Pexels

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme