Метавсесвіт замість реальності: Чим там займатися і скільки коштує віртуальна земля

Наприкінці 2021 року користувачів Facebook сколихнула новина про те, що невдовзі платформа перетвориться на метавсесвіт. Мережею відразу пройшов ґвалт - і про те, що реальність почали заміщувати віртуальним світом, і що платформа стане платною та доступною не всім. Однак попри страх, що віртуальність поглине реальний світ, боятися нічого - щонайменше кілька років. Хоча великі корпорації вже почали завойовувати інтернет-землі...

Аліна Євич
Журналістка
Метавсесвіт замість реальності: Чим там…

Журналісти Depo.ua розбиралися, що таке метавсесвіт, які існують вже сьогодні і чому створення таких нових вимірів - добре не лише для програмістів.

Що таке метавсесвіт і чому там не буде політики

Підліток в окулярах віртуальної реальності

Метавсесвіт або так звана "друга реальність" - віртуальний простір, в якому всі користувачі взаємодіють між собою завдяки своїм нікнеймам і аватарам. У метавсесвіті можна робити будь-що - від перегляду фільмів, концертів та інших країн - до влаштування конференцій і навіть побачень. 

Різниця між метавсесвітом і онлайн-іграми або соціальними мережами - надзвичайно велика. Метью Болл, венчурний інвестор та сучасний ідеолог технології пояснює, що саме метавсесвіт розкриває неймовірні можливості для бізнесу й позбавляє людей звичної політичної системи. Сам метавсесвіт буде повністю сформований з контенту та досвіду, яким його наповнюватимуть користувачі. Метавсесвіт нібито не можна видалити, перезапустити чи зупинити. Він працює в режимі реального часу - тому можна не лише створювати нові події, а й брати у них участь. Щоправда, спізнитися на подію також реально. Метью Болл додає, що приєдатися до метавсесвіту завжди може будь-яка кількість охочих. Проте в метавсесвіті є відкриті та закриті для окремих користувачів платформи, загальнодоступні й приватні мережі. 

Крім цього метавсесвіт має власну економіку - і користувачі, й бізнес можуть отримувати гроші за певну діяльність, а потім витрачати або інвестувати їх.

Що робити в метавсесвітах і які віртуальні світи вже існують 

Віртуальні світи, метавсесвіти та доповнена реальність

Хоча метавсесвіт можна назвати поглибленою соціальною мережею, єдиної точної концепції, як все там відбуватиметься, поки немає - враховуючи, що про це слово та напрям технологій почали говорити не так давно. 

На сьогодні в концепції метавсесвіту почали розвиватися кілька компаній - наприклад, користувачі Microsoft можуть взаємодіяти один з одним за допомогою віртуальних аватарів, хоча фізично перебувають у різних місцях. У компанії таким чином хочуть прискорити вирішення проблем. Підключитись до метавсесвіту можна за допомогою VR-гарнітури, смартфона, ПК та AR-гарнітури HoloLens 2 від Microsoft. Схожа ідея й у Nvidia - метавсесвіт дозволить розробникам моделювати об’єкти й створити один спільний робочий простір. Обидві компанії залучили мільйони доларів у свої ідеї, проте найактивніше вкладає кошти в майбутній метавсесвіт Марк Цукерберг. Лише у 2020 році він інвестував у віртуальний світ 18,5 мільярдів доларів. За словами засновника Facebook, метавсесвіт має стати тривимірним простором, де люди вчитимуться, співпрацюватимуть і гратимуть тими способами, про які не здогадувалися раніше. 

А от співзасновник і голова компанії Epic Games Тім Суїні хоче створити метавсесвіт, який був би абсолютно відкритим і зміг би замінити навіть інтернет. В останні роки компанія розширила свій продукт і почала проводити концерти, події брендів та інше у власному цифровому світі. Нещодавно Тім Суїні заявив Washington Post, що уявляє собі, як виробник автомобілів, рекламуючи нову модель, "запускає її у віртуальний всесвіт, і будь-хто може на ній покататися". Або, наприклад, будь-яка людина вирушає на онлайн шопінг і, перш ніж щось замовити, приміряє одяг у цифровому середовищі.

Початок нового ринку: віртуальну землю вже почали скуповувати

Криптовалюта в землі

Нещодавно криптоінвестори купили клаптик віртуальної землі в одному з метавсесвітів за 2,5 мільйона доларів. На сьогодні це рекордна сума, яку заплатили за таку послугу. Фірма Tokens.com придбала 565,7 кв. метрів цифрових - це 116 "земельних ділянок". У сумі вийшло 610 токенів MANA (криптовалюта, яку використовують у метавсесвіті). Власником став ріелтор віртуальної нерухомості Metaverse Group, 50% акцій якого належать Tokens.com. Усі ділянки перебувають у кварталі Fashion Street усередині метавсесвіту. Нові власники планують використати їх для продажу брендових речей у віртуальній реальності. Криптовалюта MANA за місяць подорожчала на 472% і станом на 24 листопада один токен коштував приблизно $4,4.

Чому це так дорого?

Криптовалюта

Навіщо купувати цифрові землі, якщо в інтернеті вистачить місця для всіх? Віртуальна реальність справді здається нам нескінченною, адже її не обмежують ні розміри планети Земля, ні географічні кордони окремих країн. Втім, такий концепт не цікавий ані творцям метавсесвітів, ані інвесторів. Тож розміри все ж намагаються обмежити - і рано чи пізно така стратегія створить штучний дефіцит, пояснює Liga.net.

Крім того, дорого коштують лише ті ділянки, які вже зараз перебувають у центрі інфраструктури. Наприклад, викуплений нещодавно за рекордні $2,5 млн майданчик у кварталі Fashion Street. Незабаром там з'являться магазини для продажу брендових речей у віртуальній реальності. Користувачі зможуть купити кросівки як для своїх аватарів, так і для себе, – і надіслати їх за домашньою фізичною адресою.

За величезним ажіотажем також стоїть страх проґавити можливість. Вже зараз перші покупці продають свої активи за ціною, яка значно вища за початкову. Наприклад, ділянка землі із всесвіту Decentraland, яку у 2019 році продали за $500, зараз коштує понад $7860.

Вже є достатньо компаній, які займаються інвестиціями у метавсесвіт. Наприклад, Republic Real Estate, яка у минулому продавала житло у реальному світі, цього року запустила відкритий фонд для всіх охочих купити віртуальну землю. Мінімальна сума внеску – $25 000.

Криптовалюта

Другий варіант – купити цифрову ділянку безпосередньо в одного з метавсесвітів або скористатися маркетплейсом. Щоби придбати нерухомість на Opensea, необхідну суму потрібно мати у криптовалюті ETH. Найменша земельна ділянка метавсесвіту The Sandbox зараз коштуватиме від $1513, у Decentraland – від $6138, Cryptovoxels– від $4760. Проте продаж тут ведеться у формі аукціону, а землі продають пакетами, тож фінальні суми обчислюються сотнями тисяч доларів. Потім землю можна здати в оренду, продати на аукціоні або розвивати цю ділянку самостійно, збудувавши там будинок чи магазин. На спорудження будинку користувачі можуть навіть взяти іпотеку. 

Проте скептики сумніваються, що цифрові землі варті реальних грошей. Деякі експерти переконані, що весь цей бізнес існує лише тому, що користувачі в нього вірять. 

"Ця нерухомість не має внутрішньої вартості, а ринок просто підтримується спекуляціями", – попереджає авторитетний експерт з розвитку нерухомості, професор Arizona State University Марк Степп.

Метавсесвіти для держав: як Барбадос і влада Сеула хочуть стати цифровими

В окулярах віртуальної реальності на природі

У листопаді 2021 року влада Барбадосу заявила, що відкриватиме посольство у метавсесвітах. Крім того, купуватимуть земельні ділянки, видаватимуть цифрові візи й навіть сполучатимуть різні віртуальні світи. 

14 листопада Міністерство закордонних справ і зовнішньої торгівлі Барбадосу уклало угоду з керівництвом Decentraland, де вирішили відкрити перше посольство. Чиновники також обговорюють умови з компаніями Somnium Space та SuperWorld. Влада країни збирається визнати метавсесвіт на законодавчому рівні, крім того - отримати віртуальну нерухомість для власних потреб у січні 2022 року.

А у Сеулі розробляють власний AR/VR-проєкт Metaverse Seoul, де працюватимуть чиновники-аватари та відбуватимуться віртуальні заходи для всіх жителів планети. В цьому році відкриються економічний, культурний, туристичний, освітній сектори - країна вже інвестувала у проєкт близько $2,8 млрд євро. Планується, що повністю його завершать до 2030 року. 

У 2023 році відкриють Metaverse 120 Center— віртуальний центр для надання громадських послуг, де держчиновники-аватари прийматимуть та консультуватимуть громадян. Через "Віртуальну туристичну зону" центру можна буде замовити послуги аватара-екскурсовода, який покаже всім охочим такі пам'ятки як площа Кванхвамун, палац Токсугун та ринок Намдемун. У віртуальному просторі відтворять втрачені пам'ятки - наприклад, ворота Донуймун.

Як можна доєднатися до метавсесвіту

Окуляри віртуальної реальності

На сьогодні зануритися у метавсесвіт можна завдяки технології віртуальної реальності. Щонайменше з’явилися високоякісні гарнітури, які точно відтворюють усі рухи того, хто її надягнув. Найбільш практичні системи відтворюють, в тому числі, звуки віртуального світу. Поки що VR/AR-пристрої недешеві. В Україні шоломи віртуальної реальності Oculus коштують від 10 тисяч гривень, а HTC — від 20 000 до 60 000 грн. 

Водночас доєднатися можна й за допомогою комп’ютера (щоправда, не до метавсесвіту Цукерберга, який хоче, аби користувачі мали виключно шолом). Для цього потрібно доєднати ігрову консоль типу Xbox або PlayStation (середньостатична вартість такої - від 10 до 20 тисяч, хоч бувають значно дорожчі варіанти). Однак головна відмінність цих входів у метавсесвіт - що екран ноутбуків чи комп’ютерів лише доповнює реальність (тобто поєднує реальність і якісь деталі доповнення). А от шолом повністю замінює реальний світ. Хоча й навіть сьогоднішні найкращі моделі шоломів все ще можуть вловлювати обмежену кількість рухів тіла. А тому аватари у віртуальному всесвіті виглядають незграбними.

При цьому сьогодні багато цифрових технологій потребують якісної мережі - зокрема, інтернету 5G інтернет. Але навіть за умови його появи чекати на появу повноцінного, масштабного (а не фрагментарного) метавсесвіту доведеться роками, якщо не десятиліттями.

Чому метавсесвіту не варто боятися найближчі 10 років

Пара в ігровій кімнаті

Гу Фань, генеральний менеджер відділу продуктів Amazon Cloud Technology у Китаї вважає, що метабізнес неможливий без обчислень, зберігання даних, машинного навчання, штучного інтелекту, які невіддільні від хмарних технологій. А Метью Болл, венчурний інвестор та сучасний ідеолог технології виділяє ще сім складників, які необхідні для створення метавсесвіту: 

  • Апаратна платформа - все, що дає можливість потрапити до метавсесвіту: VR/AR-пристрої, гаджети, ПК тощо.

  • Мережа. Потрібна висока смуга пропускання, яка гарантуватиме високу швидкість передачі даних.

  • Обчислення. Щоб людина могла працювати зі штучним інтелектом, обробляти великі масиви інформації, грати в ігри, необхідні потужні системи.

  • Інструменти - все, що використовується для безперервного розвитку метавсесвіту, має підтримувати авторські права, передачу даних між собою, технології AI тощо.

  • Повинна бути підтримка платіжних систем, щоб люди та бізнес могли проводити фінансові операції.

  • Має бути контент, реклама і відповідні послуги, що допоможуть втілити найсміливіші фантазії в унікальних речах. 

  • Принципи та філософія існування, створені з урахуванням поведінки людей та компаній. 

Однак коли метавсесвіт вийде на світовий ринок, він здатний зробити революцію практично у всіх галузях бізнесу, а для нового майбутнього створять сфери, ринки та професії, які оплачуватимуться трильйонами доларів. Навіть Марк Цукерберг уже планує найняти 10 тисяч працівників по всьому світу.

Чим небезпечний метавсесвіт

Чоловік в окулярах віртуальної реальності

Джеремі Бейленсон, директор і засновник Лабораторії віртуальної взаємодії людей при Стенфорді, який консультував Цукерберга, розповідає про "правило 30 хвилин". Це максимальна кількість часу, яку, на його думку, людині варто проводити у метавсесвіті сьогодні.

"У моїй лабораторії після 30 хвилин всі повинні зняти шоломи, попити води, доторкнутися до стіни, поговорити із реальною людиною – загалом, зробити щось, що допоможе їм повернути звʼязок із реальним світом", – пояснює він.

Але для Facebook пів години недостатньо - тому що компанія конкурує із медіаплатформами, які затягують людей принаймні на 60 хвилин на день. А якщо Цукерберг націлиться на весь час у мережі (оскільки у метавсесвіті, за його словами, можна буде жити), то це, за даними фірми статистичних досліджень Statista, три й більше годин на день.

Данило Цьвок, ексдиректор з розвитку відносин "Укрпатент" для AIN.UA розповів, що через створення та розвиток метавсесвітів виникне немало правових питань. 

"Уявіть, що ваш аватар живе в одному метавсесвіті, розважається та веде соціальне життя в другому. У третьому працює діджитал-художником і створює свої артоб’єкти, потім виставляє їх у галереї та продає у четвертому. А свої прибутки витрачає на купівлю нерухомості, яку успішно здає в оренду під рекламні площі брендам у ще інших метавсесвітах. На кожному з цих етапів ви володієте активами, і можете отримувати прибуток. Створення власного бренду, проведення маркетингових кампаній, нові партнерства та колаборації, створення контенту або цінностей, випуск продуктів чи надання послуг — лише деякі з можливостей. Для них потрібне правове підґрунтя, а в більшості випадків закріплення прав інтелектуальної власності в нових цифрових середовищах", - говорить він. 

У метавсесвіті виникне багато юридичних питань

Ще один виклик, за його словами, — питання передачі прав на використання авторського контенту. Якщо ж говорити про інтеграцію бізнесу та комерційних компаній у метавсесвіт, то існують ризики, пов’язані зі здатністю компаній забезпечити захист своїм активам. Моніторинг використання торговельних марок бренду, незаконне присвоєння товарів чи послуг, зниження цін та контрафактна продукція — ці питання не вирішені навіть у реальному світі, масштаби ж проблем у віртуальних можуть бути більшими.  

Фото: Pexels

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme