Битва за глядача: Як Netflix, Amazon та Apple вбиватимуть кінотеатри

Apple анонсувала запуск власного стрімінг-сервісу вже наступної осені. За словами голови компанії Тіма Кука, над контентом працюватимуть найкреативніші творці з усього світу. Втім, численні конкуренти не збираються лишатися осторонь. Адже Netflix, Amazon та інші не лише змагаються між собою, але й мають амбітну мету виманити глядачів із кінотеатрів

Ольга Черниш
Перша заступниця головного редактора
Битва за глядача: Як Netflix, Amazon та…

Експерименти Apple вочевидь стали способом втримати прибутки на попередньому рівні, адже продажі iPhone істотно скоротилися. Люди прагнуть вражень. А у порівнянні зі старими моделями гаджетів, нові вже кілька років не рвуть жодних шаблонів. При тому, що стрімінговий сервіс - враження у чистому вигляді. 

За ці враження в компанії взялися із "яблучним" розмахом. До створення онлайн-телебачення Кук залучив гвардію зірок - Джейсона Момоа із "Аквамена",  режисера "Зіркових воєн" Джея Джея Абрамса, Стівена Спілберга, Дженніфер Еністон, Опру Вінфрі. 

Остання вже на презентації спробувала заінтригувати глядачів власним документальним проектом "Токсична праця" про домагання на роботі. Наразі відомо, що компанія уклала з Опрою контракт на кілька років. 

Спілберг на заході згадував дитяче захоплення науково-фантастичним виданням "Дивовижні історії", за мотивами якого зняв серіал у 80-х, та анонсував відродження проекту у новому форматі.  

Серед козирів Apple - серіали від творців "Ла-Ла-Ленду" та "Шостого відчуття", драма за участю Дженніфер Еністон та Різ Візерспун, екранізація фантастичного роману Айзека Азімова "Підстава". 

Загалом відомо, що лише за минулий рік на виробництво власного контенту Apple витратила близько  $1 млрд.

В цьому ж році має запуститися Disney+ - стрімінговий сервіс Disney, який у компанії називають пріорітетом на найближчий час.  Сервіс стане логічгим доповненням діяльності компанії, адже її франшизи на кшталт "Зіркових воєн" та Marvel вже забезпечують першокласний контент. Зокрема, після прокату в кінотеатрах культові стрічки можна буде переглядати за підпискою. 

Такі новини змушують старожилів ринку нервово сіпатися на лідерських позиціях. Адже попередні гучні успіхи лаврів на наступні роки не гарантують. 

Піонер стрімінгу Netflix за останній рік збільшив дохід у понад два рази. Якщо у 2017-му, за даними Statista, показник склав близько $559 млн, у 2018-му - вже $1,21 млрд. 

Ще у лютому компанія наробила галасу, спрогнозувавши, що драму You ("Ви") та драмеді Sex Education ("Сексуальна освіта") за перший місяць стрімінгу подивиться 40 млн аккаунтів (і у кілька разів більше глядачів відповідно). Деякі навіть поспішили звинуватити компанію у брехні. Хоча цифра не здається такою вже вражаючою, якщо взяти до уваги, що йдеться про весь світ, а у статистику потрапив кожен акаунт, який подивиться бодай 70% одного епізоду. 

Крім того, 2018-2019-ті роки знаменувалися репутаційним проривом для компанії. Якщо раніше попри десятки вагомих проектів вона не залишала нішу "цікаві фільми під пиво на дивані", успіх картини Альфонса Куарона "Рома" змусила критиків ставитися до себе як до виробника серйозного мистецтва.

Хоча у гонитві за головним "Оскаром" картина поступилася "Зеленій книзі", зате взяла премії за "Найкращу режисуру", "Найкращу операторську роботу" і "Найкращий фільм іноземною мовою". Також серед нагород - два "Золотих глобуси", "Золотий лев" Венеції та Critics' Choice Movie Awards.  

Втім, конкуренти дихають у спину, і наразі Netflix намагається активно працювати із розвитковими країнами, залучаючи глядачів новими маркетинговими плюшками. Зокрема,  26 березня компанія представила бюджетний тарифний план для Індії - $4 на місяць за можливість дивитися кіно виключно на смартфонах. Ціна на половину нижча традиційної. Втім, скористатися нею зможуть лише обрані програмою щасливчики. 

"Ми завжди шукаємо способи зробити Netflix більш приємним і доступним. Будемо тестувати різні опції в обраних країнах, де люди зможуть, наприклад, дивитися Netflix на своїх мобільних пристроях і підписуватися (на коротший період часу)", - розповів Quartz представник компанії. 

При цьому попередня цінова політика у країні викликала нарікання: якщо базовий пакет послуг Netflix коштував 500 рупій ($7,5), підписатися, наприклад, на відео від Amazon можна було за 83 рупії ($1,4). 

Непродумані тарифи, на думку експертів, розхитує позиції Netflix.

Amazon Prime - наразі головний конкурент стрімінгового старожила. Наприклад, ринок Німеччини компанії ділять приблизно порівну. 

Дані щодо загальної кількості підписників компаній різняться. Якщо станом на літо минулого року Netflix хизувався 125 млн підписників, за даними Consumer Intelligenct Research Partners, кількість підписників Amazon дотягнулася до 100 млн. 

Традиційна політика Amazon - надання суттєвих знижок на продукцію компанії для своїх підписників, знижки в інших магазинах та ресторанах, безкоштовна доставка на кілька днів, особливі умови для студентів. 

Це дає сервісу очевидні маркетингові переваги - можливість продавати доступ до відеоконтенту у пакеті, навіть коли попит на нього суттєво впаде. За деякими даними Apple збирається зробити щось подібне, і надавати підписку у вигляді бонусу власникам певних категорій гаджетів. І це штовхає конкурентів виходити за звичні межі і розширяти ряд товарів та послуг. 

Також Amazon може похизуватися диференційованою ціновою політикою. 

При однаковій ціні - $12,9 - на підписку за стандартний пакет у США, у розвиткових країнах ціни можуть різнитися. 

Якщо за підписку Netflix в Україні доведеться заплатити від 7,99 євро (з пробним безкоштовним періодом у 30 днів), дивитися відео на Amazon Prime можна за 5,99 євро (перші півроку - 2.99 євро на місяць).  

У компанії Hulu оголосили про кількість підписників у 25 млн (на кінець 2018-го), що на 8 млн більше за торішні. Відрив солідний, але частину потенційних клієнтів цей стрімер переманює. 

Попри позитив у статистиці чимало аналітиків радять компаніям заздалегідь наймати штат кризових менеджерів.  Мовляв, час і гроші користувачів не безмежні. 

"Думаю (через появу Apple та Disney - ред.), деякі компанії вийдуть з ринка.  Netflix витрачає чималі гроші, виробляючи чудовий контент - але чи збереже він позиції, будемо дивитися. Цілком можливо, що виживуть не всі",  - цитує BBC оглядачку Business Insider Шону Гош. 

Втім, можна припустити, що до битви між самими сервісами ще далеко, адже наразі триває боротьба за клієнта з  телебаченням. Хоча, схоже, перемога не за горами.

Цієї весни Асоціація кінозйомок Америки повідомила, що кількість підписників стрімінгових сервісів вперше перевищила кількість глядачів кабельного та супутникового телебачення. 

За даними асоціації, у сумі на стрімінги підписалися вже 613,3 млн користувачів - порівняно з 2017-м цифра збільшилася на 27%.  А "кабельних" та "супутників" телеглядачів наразі 556 млн, на 2% менше, ніж рік назад.  

За результатами дослідження Parks Associates, на стрімінгові сервіси підписані понад 85% американських міленіалів (які народилися у 1982-му і пізніше). Причому 25% з них - на три і більше сервісів. 

 

Судячи за розподілом глядачів за віком, можна припустити, що вже для наступного покоління підписка на три телеканали буде далеко не лімітом, адже такі телеканали замінять глядачам і телебачення, і кінотеатри.

При тому, що зараз відтік кіноманів із глядацьких залів не спостерігається, а статистика свідчить, що активні глядачі відеосервісів активно ходять у кіно,  скоро ситуація може змінитися.  Адже кілька протиречивих моментів у взаєминах стрімерам та кінотеатрам вирішити нереально. І головним чином, це бажання ексклюзивності. Якщо для Disney+ прогнозують модель "три місяці у кінотеатрі, а потім вічно на каналі", наприклад, Netflix такий лаг давати не хоче. Сервіс згоден взаємодіяти з кінотеатрами лише за умови, якщо на його ресурсі і в кінозалах картини стартуватимуть паралельно. Через це правило співпрацювати з компанією відмовляються. 

Хоча, аби втриматися на плаву, над виходом на ринок бідніших країн доведеться більше мізкувати,  адже поки що  компанії припускаються числених помилок. У вже згаданій Індії пересічний громадянин готовий заплатити за стрімінгові послуги до 400 рупій, тариф Netflix у 500 був явно завищений. 

Дуже вірогідно, що поступово стрімери змінюватимуть правила гри у бік демократичності, залучаючи аудиторію невеличких населених пунктів віддалених країн. Діятимуть за прикладом виробників мобільної техніки, які наразі вже набагато легше міняють у смартфонах старі акумулятори на нові і навіть пропонують схожим чином оновити сам гаджет. При цьому діяти Netflix, Amazon і компанії краще на випередження, доки глядач не розчарувався на користь чергового альтернативного формату. 

 

 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme