Ударний безпілотник "Сокіл-300": Що за аналог "Байрактара" зробили в Україні

Вітчизняний ударний безпілотний літальний апарат розробляли впродовж останніх півтора року, ще рік потрібен для того, щоб вивести його на серійне виробництво

Руслан Рудомський

Днями виконуючий обов'язки гендиректора Держконцерну "Укроборонпром" Ігор Фоменко заявив, що за наявності фінансування вже у 2021 році українська армія може прийняти на озброєння український безпілотний летальний апарат "Сокіл-300",  аналог турецького ударного безпілотника "Bayraktar TB2".

Читайте також: Безпілотник-диверсант від зятя Ердогана: Що за зброю Україна купила в Туреччини.

Власне, презентація макету ударного БПЛА "Сокіл-300" відбулась ще 6 листопада у приміщенні ДП "Жулянський машинобудівний завод "ВІЗАР". А його розробкою упродовж останніх 1,5 років займалося Конструкторське бюро "Луч".

Що собою представляє

Отож, "Сокіл-300" – це ударний БПЛА оперативно-тактичного рівня. Він призначений для спостереження, патрулювання з повітря, проведення розвідки та нанесення ударів на оперативно-тактичну глибину, зокрема, на морі.

Причому, на відміну від "Bayraktar TB2", у "Сокола-300" на першому місті саме розвідка, а можливість нанесення "хірургічних" ударів власним озброєнням є додатковою опцією.

Головний акцент зроблений на здатності безпілотника виявляти цілі за будь-яких погодних умов. Адже для більшості інших дронів навіть звичайна хмарність – велика проблема, не говорячи вже про дощ чи туман.

Читайте також: Як Україна розбудовує свою армію: Авіація

Характеристики

Безпілотник "Сокіл-300" може оснащуватися одним з трьох двигунів: МС-500В-05С/СE, АІ-450Т2 або Rotax 914. Власне, від цього й будуть залежати тактико-технічні характеристики комплексу.

Зокрема, максимальна злітна маса БПЛА може коливатись від 1130 кг до 1225 кг. Крейсерська швидкість – від 150 км/год (з двигуном Rotax 914) до 335 км/год (з двигуном МС-500В-05С/СE). Максимальна швидкість – до 580 км/год (з двигуном МС-500В-05С/СE).

При цьому найбільша тривалість польоту становить 26 годин з двигуном Rotax 914, що робить його ідеальним саме для розвідувальних цілей. З двигуном МС-500В-05С/СE цей показник становить три години.

Радіус дії з радіозв'язком – 150 км, завдяки ретранслятору він збільшується вдвічі – до 300 км. Максимальна дальність польоту становить від 1000 км (з двигуном МС-500В-05С/СE) до 3300 км (з двигуном Rotax 914).

До системи управління літаком входять автопілот, безплатформенна інерціальна навігаційна система, а також система для польоту по картах місцевості.

Маса корисного навантаження, яке може нести "Сокіл-300", становить 300 кг. Переважно це розвідувальне обладнання та/або озброєння.

Озброєння

Безпілотник оснащується комплексом керованого протитанкового озброєння з ракетою РК-2П з дальністю дії до 10 км.

Це нова сучасна українська ракета на базі протитанкового ракетного комплексу "Бар'єр", який активно використовується українською армією і є одним з найкращих ПТРК у світі.

Вдосконалена РК-2П стала ще надійнішою та стійкішою до перешкод противника. При цьому бронебійність РК-2П дозволяє пробивати броню будь-якого з існуючих танків у світі, не кажучи про менш захищену техніку та об'єкти.

А при використанні ракет типу РК-10 ці показники можуть бути суттєво збільшені. Також передбачено нарощування ударних можливостей комплексу "Сокіл-300" з використанням нових боєприпасів, які влучають у ціль за допомогою лазерного підсвітлювача. Але ця функція більш опціональна, аніж основна.

Розвідка

"Сокіл-300" може бути оснащений широким спектром радіоелектронного устаткування.

Насамперед це гіростабілізована оптична станція наведення, розроблена "Ізюмським приладобудівним заводом". Вона може виконувати функції спостереження, розвідки, а також наведення по лазерному каналу керованої ракети РК-2П від того ж КБ "Луч". При цьому гіростабілізована оптична станція спроможна виконувати свої функції й вдень, і вночі.

Також він може бути оснащений новою малогабаритною бортовою радіолокаційною станцією, яка розміщується у передній частині безпілотного апарату. З огляду на значну висоту патрулювання "Соколу-300", наприклад, над акваторію Чорного моря, ця РЛС може виявляти цілі орієнтовно за сотню кілометрів.

Крім цього, в арсеналі можливих засобів корисного навантаження – новий унікальний радар з синтезованою апертурою від компанії "Радіонікс" з шириною смуги захоплення території до 5 км і роздільною здатністю 0,3 м (дозволяє розрізнити, наприклад, дві БМП, що стоять на відстані 30 см одна від одної). Але найголовніше те, що цей SAR-радар дозволить забезпечити БПЛА виконання цифрового картографування місцевості й ведення розвідки навіть через хмари.

Все вищеперераховане обладнання є типовим набором для безпілотного комплексу "Сокіл-300".

Перспективи

Наразі вартість одного такого дрона "Сокіл-300" складає 45,6 млн гривень. Але якщо виробництво здійснюватиметься серійно, то ціна може бути зменшена на 30-40%.

Та судячи з можливостей нового безпілотника і світового тренду на подібні засоби озброєння, можна сміливо стверджувати, що він своїх грошей вартує. Адже ті ж події у Нагірному Карабасі показали, що хто домінує у повітрі – той виграє війну.

Читайте також: Небезпечне небо: Як на Донбасі вирує війна безпілотників

Тому очевидно, що цей проект, на рівні з доопрацюванням "Нептуна" та "Вільхи" (також розробки КБ "Луч", до речі) потребує пріоритетної підтримки та повноцінного фінансування. Ну і як зазначив на початку матеріалу в.о. гендиректора "Укроборонпрому" Ігор Фоменко, за наявності фінансування ЗСУ зможуть отримати "Сокіл-300" вже через рік.

Що цікаво, КБ "Луч" далеко не єдиний представник вітчизняного оборонпрому, який зайнявся темою ударних безпілотників. Зокрема, концерн "Антонов" розробив проект БПЛА "Горлиця" оперативно-тактичного рівня а також працює над стратегічним безпілотником, здатним моніторити ситуацію на всій території Росії.

Читайте також: Ударний безпілотник від "Антонова": Чим Україна бомбитиме росіян

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Війна