Старий новий винищувач: Що за МіГ-29МУ2 модернізують для ЗСУ

Замість того, щоб займатись капітальним оновленням застарілого парку бойових літаків, Україна продовжує займатись пролонгацією авіахламу 

Руслан Рудомський

Як відомо, модельний ряд української бойової авіації станом на сьогодні представлений успадкованими ще від СРСР літаками МіГ-29 (орієнтовно 72 одиниці), винищувачами Су-27 (48 одиниць), штурмовиками Су-25 (24 одиниці) та бомбардувальниками і розвідниками Су-24 та Су-24МР (сумарно до 36 одиниць). Однак, всі вони в середньотривалій перспективі потребуватимуть заміни, адже термін експлуатації їх добігає кінця в 2030 році. А враховуючи час, необхідний на навчання як льотного, так і технічного складу, плюс постачання нових літаків за контрактом, Україна вже мала б починати займатись цим питанням. Та замість цього ми відчайдушно намагаємось продовжити життя наявного авіахламу.

Так у серпні 2018 року українську армію підсилили модернізованими літаками-винищувачами МіГ-29МУ1. Це український варіант модернізації радянського винищувача МіГ-29, яку з 2009 року здійснював Львівський державний авіаційно-ремонтний завод (ЛДАРЗ).

Читайте також: Пролонгація хламу: Що дасть Україні модернізація старих МіГ-29.

Однак вітчизняні авіаремонтники на цьому вирішили не зупинятись і у січні 2018 року було оголошено, що на Львівському державному авіаційно-ремонтному заводі готуються представити прототип МіГ-29МУ2. Тоді ж стало відомо, що в якості основи для МіГ-29МУ2 використовуватиметься МіГ-29МУ1, але він включатиме ще вісім етапів модернізації з метою подальшого підвищення бойових можливостей.

До них відносяться модернізація системи управління зброєю СОУ 20ПM, подальше оновлення радіостанції Р-862, бортова інтегрована апаратура навігації і посадки "Курс-93М", заміна навігаційної системи РСБН A-323 і використання шини даних MSD-2000.

Крім того, планувалося, що модернізація включатиме можливість застосування керованих авіаційних ракет "повітря-поверхня" і керованих авіаційних бомб.

Спочатку планувалося, що МіГ-29МУ2 буде представлено до кінця 2018 року, однак перший успішний випробувальний політ нового модернізованого літака відбувся лише наприкінці 2019 року.

МіГ-29МУ2. Фото: АрміяInform/Андрій Мурський

А поки триває підготовка МіГ-29МУ2 до державних випробувань, можна систематизувати всю наразі відому про нього інформацію.

Перш за все, у результаті цієї модернізації вдосконалено можливості літака із нанесення високоточних ударів по наземних цілях. Зокрема, на МіГ-29МУ2 можливе встановлення ракетно-бомбового озброєння з телевізійними головками наведення типу Х-29Т та КАБ-500КР.

Коригована авіабомба КАБ-500. Фото: Militaryaviation

І тут варто нагадати, що винищувачі МіГ-29 в базовій версії могли із невеликим успіхом відпрацювати по цілях на землі лише некерованими ракетами та гарматами літака.

Крім цього, нова модернізація літака МіГ-29МУ2 отримала сучасну "скляну кабіну", з заміною старих радянських аналогових індикаторів на цифрові. На винищувачі встановлено системи VOR, ILS, DME – бортову апаратуру, яка дасть змогу в автоматичному режимі здійснювати контроль за посадкою літака та виконувати польоти на міжнародних трасах.

Також серед нового обладнання на МіГ-29МУ2 було встановлено:

- новий модульний багатоканальний комп'ютер (MMRC);

- Mil-Bus 1553B;

- модернізована західна авіоніка;

- замінені системи зв'язку (нові радіостанції);

- навігаційна система (інтегрована LINS / GPS);

- система ідентифікації (транспондер);

- замінені аналогові індикатори на дисплеї;

- станція попередження про опромінення;

- нова система HOTAS (руки на дроселі та палиці);

- новий АЦП (комп'ютер з повітряними даними).

Кабіна льотчика МіГ-29МУ2. Фото: ZIK

Але й це ще не все. У травні 2019 року тодішній міністр оборони України Степан Полторак анонсував початок робіт з модернізації українських винищувачів МіГ-29 за участі іноземних компаній.

Яких саме, Полторак не уточнив, але відомо, що у січні 2019 року "Укроборонпром" підписав меморандум про співпрацю з ізраїльською компанією Elbit Systems Ltd, що вже має досвід з модернізації літаків МіГ-29. На початку 2000-х років вона брала участь у роботах з модернізації румунського парку цих винищувачів та разом з іншими компаніями представила MiG-29 Sniper, який здійснив перший політ 5 травня 2000 року.

Також відомо, що тодішній секретар РНБО Олександр Турчинов у квітні 2019 року зустрічався з директором з питань оборони та космічної безпеки компанії Boeing Стенлі Прусінскі і обговорював з ним проекти оновлення винищувальної та штурмової авіації Збройних сил України. Тому не виключена участь у модернізації саме цієї компанії.

Власне, стартувати анонсований Полтораком процес має вже у 2020 році. Побачимо, що з того вийде. Однак, можна скільки завгодно модернізувати авіоніку і озброєння, але попередити старіння металу, з якого зроблено літак, ще нікому не вдавалося.

Читайте також: Падіння Су-27 під Вінницею: Чому сталась трагедія.

Хіба що Україна запустить у серійне виробництво фюзеляж винищувачів МіГ-29. До речі, так зробив Китай під час створення свого винищувача Shenyang J-15, планер якого базується на прототипі радянського Су-27 (придбаного в України, між іншим), а вся "начинка" літака – китайська.

При цьому задача для України спрощується тим, що в нас на озброєнні є МіГ-29, а повний комплект виробничих креслень до них є на державних авіаремонтних заводах у Запоріжжі та Львові через специфіку їх виробництва: необхідності самостійно виготовляти будь-яку деталь конструкції планера для заміни пошкодженої.

Колишній пілот-винищувач, підполковник запасу ВПС України Леонід Підчибій запевняє, номенклатура заново виготовлених деталей нині впевнено наближається до 50% і зростає з року в рік у зв'язку з необхідністю підтримувати винищувачі у боєздатному стані аж до 2030 року. Якщо це справді так, то серійне виробництво винищувачів МіГ-29 в Україні фактично уже почалося. Адже якщо у старому літаку замінити усі деталі, включно з фюзеляжем, то на виході отримаємо новий літак.

Читайте також: Новий винищувач для України: Що за вітчизняний проект може боронити небо.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Війна