Новий винищувач для України: Чому нам вигідний китайський Shenyang J-15

Дуже скоро Україні доведеться повністю оновлювати парк бойових реактивних літаків, і головне тут – не помилитись з вибором

Всі фото – Airliners

 

Як відомо, модельний ряд української бойової авіації станом на сьогодні представлений успадкованими ще від СРСР літаками МіГ-29 (орієнтовно 72 одиниці), винищувачами Су-27 (48 одиниць), штурмовиками Су-25 (24 одиниці) та бомбардувальниками і розвідниками Су-24 та Су-24МР (сумарно до 36 одиниць). Однак, всі вони в середньотривалій перспективі потребуватимуть заміни, адже термін експлуатації їх добігає кінця в 2025-му році, а враховуючи п'ятирічний період необхідного навчання як льотного складу, так і обслуговуючого персоналу, плюс постачання нових літаків за контрактом, визначатись з заміною потрібно не пізніше 2020-го року.

 

Depo.ua пропонує цикл ознайомчих матеріалів з ймовірними варіантами заміни старих МіГ-ів і Су-шок, присутніми на світовому ринку реактивних винищувачів. На черзі китайський палубний винищувач Shenyang J-15 (або просто J-15), який також відомий під назвою Shenyang J-15 Flying Shark ("Літаюча Акула").

 

 

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний шведський JAS 39 Gripen.

 

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний європейський Typhoon.

 

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний французький Rafale.

 

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F-15SE Silent Eagle.

 

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F-16 Fighting Falcon.

 

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний американський F/A-18E/F Super Hornet.

 

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний китайський Chengdu J-10.

 

Читайте також: Новий винищувач для України: Чому нам вигідний пакистано-китайський JF-17 Thunder.

 

Що собою представляє

 

Shenyang J-15 – це всепогодний палубний винищувач четвертого покоління, розроблений китайською компанією Shenyang Aircraft Corporation і 601-м інститутом. Як завжди в Китаї, розроблявся і виготовлявся він у повній секретності, але потім з'ясувалося, що планер літака базується на прототипі радянського Су-33, з модернізацією китайською авіонікою і озброєнням.

 

В кінці 1990-х років представники Китаю зверталися до влади Росії з приводу купівлі 2-х винищувачів Су-33, однак Росія наполягала на контракті в 50 винищувачів, що не влаштовувало Китай. Тоді російська сторона припинила переговори, небезпідставно сприйнявши подібну угоду витоком технологій. Але китайці не здались і у 2001-му році купили в України один з перших прототипів Су-33, який після розвалу СРСР опинився на території нашої держави.

 

Таким чином у 2006-му році в Китаї була запущена програма J-15, а 31 серпня 2009-го року здійснив політ перший прототип нового літака, який, як вважають, оснащувався турбовентиляторними двигунами AL-31 російського виробництва. 6 травня 2010-го року літак здійснив свій перший зліт з імітаційного трампліну, а 25 листопада 2012-го року J-15 успішно здійснив свій перший зліт і посадку на перший китайський авіаносець "Ляонін". У 2013-му році J-15 був прийнятий на озброєння армією Китаю.

 

Винищувач J-15 створений за нормальною аеродинамічною схемою з застосуванням переднього горизонтального оперення та має інтегральне компонування. Трапецевидне крило утворює єдиний тримальний корпус. Переднє горизонтальне оперення встановлено в напливах крила і збільшує як маневрові характеристики літака, так і підйомну силу планера, що дуже важливо для палубного винищувача.

 

Двоконтурні турбореактивні двигуни з форсажними камерами знаходяться в рознесених один відносно одного мотогондолах, що зменшує їх взаємний вплив. Повітрозабірники двигунів розміщені під центропланом. Хвостове "оперення" має два вертикальних кіля. Заднє горизонтальне оперення являє собою два суцільноповоротні консолі стабілізатора з диференційним відхиленням.

 

Крило винищувача може складатися, що дозволяє розмістити більшу кількість літаків на палубі і в ангарах авіаносця. Як і всі палубні літаки, J-15 оснащений посиленим шасі.

 

 

Сьогодні літак випускається як у одномісному, так і в двомісному варіантах.

 

"Начинка"

 

Враховуючи те, що Shenyang J-15 є відносно новою розробкою, у відкритому доступі інформації про нього не так багато. А що стосується таких речей, як авіоніка – то взагалі майже немає. Як не крути, а китайці вміють тримати такі речі у таємниці.

 

Разом з тим, пригадуючи китайські винищувачі Chengdu J-10 і JF-17 Thunder можна сміливо припустити, що J-15 як мінімум не поступається їм, а то й з великою долею ймовірності перевершує.

 

Принаймні, самі китайці пишуть, що J-15 "ймовірно перевищує або відповідає аеродинамічним можливостям практично всіх винищувачів, які в даний час експлуатуються арміями світу, за винятком американського F-22 Raptor" (багатоцільовий винищувач п'ятого покоління виробництва США, який стоїть на озброєнні лише США і на законодавчому рівні заборонений для експорту, – ред.).

 

Хоча, якщо говорити відверто, то найбільше порівняння напрошується з уже знайомим нам американським палубником  F/A-18E/F Super Hornet. Так от, китайці стверджують, що їхній J-15 має на 10% краще співвідношення тяги та ваги та на 25% нижнє навантаження крила, аніж у американського палубника.

 

На винищувачах використовується двигун Lyulka-Saturn AL-31FN російського та китайського (ліцензійного) виробництва, який забезпечує максимальну статичну тягу 12 500 кгс (123 кН). Однак самі китайці пишуть, що цього недостатньо для того, щоб підняти J-15 з палуби авіаносця з повним боєкомплектом. Тому двигуни наразі є слабким місцем цього винищувача і Китай активно, але наразі безуспішно, працює над вирішенням цієї проблеми.

 

 

Озброєння

 

Палубник J-15 може експлуатуватися з авіаносця лише будучи оснащеним двома ракетами YJ-83 K, двома ракетами "повітря-повітря" PL-8 малого радіусу дії, і чотирма 500-кілограмовими бомбами. Навантажившись зброєю масою більше 12 тонн, він просто не зможе злетіти з палубного трампліна. Тому такі ракети повітря-повітря середнього діапазону, як PL-12, він використовувати не може, що робить його менш ефективним за відомих конкурентів.

 

Разом з тим, якщо Shenyang J-15 використовувати з наземних ареродромів, то за рахунок довшої злітної смуги він може підніматись в небо з повним комплектом бойового озброєння.

 

 

Використання

 

Станом на сьогодні J-15 мають на озброєнні лише Військово-морські сили Китайської Народної Республіки, та й то – лише у кількості 20 одиниць. Це пов'язано з описаними вище проблемами недостатньо потужних двигунів, які могли б дозволити цій "пташці" розвернутись на повну силу. При вирішенні цієї проблеми не виключено, що винищувач Shenyang J-15 активно піде на експорт.

 

Вартість

 

Станом на 2016-й рік озвучена вартість Shenyang J-15 складала 61 млн доларів, що робить його найдорожчим з усіх китайських винищувачів четвертого покоління, але все ж залишає його дешевшим за європейські і американські аналоги.

 

Чому цей варіант може бути вдалим для України

 

Як завжди, тут є декілька моментів. По-перше, як вже було сказано, китайські винищувачі четвертого покоління дешевші за європейські і американські аналоги. А в умовах обмежених фінансових ресурсів України це має далеко не останнє значення.

 

По-друге, для нашої країни достатньо привабливою виглядає можливість підписати угоду з китайською компанією Shenyang Aircraft Corporation ще й з точки зору потенційного заробітку. Справа в тому, що китайці досі не мають свого представництва у Європі. У той же час Україна, яка має потужну науково-технічну базу, могла б стати своєрідним логістичним хабом для Shenyang J-15, а то й відкрити у себе обслуговуючий, виробничий чи інженерно-конструкторський філіал. Особливо в частині реактивних двигунів, з якими китайці традиційно мають проблеми.

 

На двигунах варто зупинитись окремо. Україна давно славиться своїми авіаційними двигунами, тому за великого бажання наші інженери могли б створити для китайців реактивний двигун з відповідними характеристиками і проект Shenyang J-15 міг би стати спільний китайсько-українським.

 

І хай не вводить в оману те, що J-15 є палубним винищувачем. Його прямий конкурент F/A-18E/F Super Hornet також є палубником, але також успішно використовується у якості аеродромного винищувача.

 

 

Хоча, є й причини, які змушують добряче подумати перед тим, як віддавати перевагу китайцям. Знову ж таки, вічне питання усієї китайської техніки, це якість – якою вона буде за таку ціну? І тут головне не прогадати – щоб не сталось, як в 1990-х з автомобілебудуванням, коли ми відмовили німецькому Volkswagen заради корейського Daewoo. Що з того вийшло – всі прекрасно знають.

 

До того ж винищувачі J-15 не мають бойового досвіду, тому наразі залишається загадкою – як він поведе себе в бою. І тут не варто забувати, що Україна сьогодні знаходиться у стані війни, тому нам потрібен реактивний винищувач не для патрулювання кордонів і стримування умовного ворога, як у більшості країн світу, а для реальних бойових дій, які можуть розпочатись в будь-який момент.

 

Також достеменно невідомо, скільки часу триває підготовка льотного складу та обслуговуючого персоналу. А це досить важливий фактор.

 

Як би там не було, та якщо Україна не почине вирішувати питання реформування ВПС вже зараз, то через кілька років може взагалі без авіації залишитись. Ми й так дотягнули питання до тої межі, що нам скоро будь-який "секонд-хенд" буде за щастя. Головне тут – не піти шляхом в нікуди і не скуповувати по всьому світу старі радянські МіГ-и і Су-шки, відтерміновуючи тим самим вкрай важливу реформу.

 

Читайте також: Падіння Су-27 під Вінницею: Чому сталась трагедія.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна