Звільнення Нефьодова і Верланова: Чому Банкова продовжує зачистку влади від "соросят"

Офісу президента вдалося нав'язати свою кадрову гру парламенту та уряду

Антон Коломойцев

Ще три дні тому прем'єр Денис Шмигаль називав заяви Ігоря Уманського про корупцію у податковій та на митниці "популізмом", а вже вчора радо взяв під козирок і провів через Кабмін рішення про звільнення Сергія Верланова та Максима Нефьодова разом з заступниками з посад керівників ДПС та ДМС. Що за бурління відбувається всередині влади - розбирається Depo.ua.

Вчорашньому вечірньому звільненню топ-чиновників відомств, що забезпечують наповнення державного бюджету, передувало створення у Верховній Раді тимчасової слідчої комісії щодо можливої корупції в цих держструктурах. І обидві події так чи інакше пов'язані з прізвищем Уманського. Він встиг побути міністром фінансів менше місяця і залишив посаду наприкінці березня на хвилі скандалу, який він сам і зчинив, обвинувативши своїх формально підлеглих Верланова і Нефьодова у кришуванні корупції.

Втім, здається, Уманський є лише інструментом, рівно як і голова уряду Шмигаль, яких використали "старші" товариші з вулиці Банкової аби позбутись цих кадрів. А з огляду на переможні реляції Андрія Єрмака, саме перший президентський канцлер був рушійною силою рішень щодо створення комісії та позбавлення Верланова і Нефьодова посад.

Єрмак, що справедливо розрахував потенціал Уманського в якості кадрового фугаса, підтягнув його після гучного звільнення до себе і, дочекавшись вдалого моменту, зпедалював ініційовані ексміністром звинувачення для нав'язування своєї гри і уряду, і парламенту.

Голова ОП заявив, що ініціатива створити парламентську слідчу комісію належить, звісно, президенту. При цьому про масштабну корупцію у податковому та митному відомствах Єрмак говорить як про очевидний і доведений факт. При цьому Єрмак повідомив, що не тільки парламентські слідчі, виявляється, будуть розбиратись з корупцією у вказаних відомствах - він розповів і про певну "міжвідомчу групу", що займатиметься збором інформації про схеми. "Актуальну інформацію буде збирати, з одного боку, наша міжвідомча група з представників правоохоронних органів, а узагальнювати та напрацьовувати пакет пропозицій буде група аналітиків, написав службовець у своєму Facebook. - З іншого боку, зрозуміло, що парламентська тимчасова слідча комісія в свою чергу буде паралельно збирати та оцінювати матеріали по даному питанню та робити належні висновки. В будь-якому разі головне завдання для всіх нас - прибрати корупційні впливи в двох ключових фінансових інституціях - митниці та податковій".

Проблеми на митниці і справді були. За версією Уманського, через схеми на митниці і в податковій Україна втрачає 120 млрд на рік. 

Але невтішна і офіційна інформація.  Лише у січні-лютому митники недорахувалися 13 млрд у бюджеті. Щоправда, пояснили дефіцит об'єктивними причинами. За їхніми словами, на обсяги імпорту впливають "зміни кон'юнктури світових ринків, соціально-економічна ситуація в країні, рівень доходів населення і промислового виробництва". Втім, попри всі чинники, логічно, що такі результати не надто радують Банкову. Навіть якщо тимчасова слідча комісія доведе прозорість роботи митниці, регулярний мінус у надходженнях за останні місяці на плюс не перетвориться.

Втім, звільнені вчора чиновники пояснюють рішення політичними причинами. Так Сергій Верланов вважає, що звільнення його з посади голови Державної податкової служби та звільнення голови Державної митної служби Максима Нефьодова є нічим не обгрунтоване "політичне рішення". Верланов також говорить, що досі не знає, хто саме ініціював його звільнення, а його самого навіть не запросили на засідання Кабміну.

"Я вважаю, що це є зміною курсу. Рішення є політичні. Ці рішення не мають жодної підстави стосовно ефективності, - заявив він. І додав, що зміна курсу відбулась одразу після зустрічі президента Володимира Зеленського із представниками бізнесу у лютому. 

Тож йтися може про те, що зміна керівництва митниці і податкової – лише частина більш громіздкої кадрової комбінації. Банкова позбавляється від можновладців з так званого пулу "соросят": раніше з уряду прибрали Гончарука та Мілованова, а з Генпрокуратури –Рябошапку.

Ситуація з реінкарнацією Саакашвілі, якого також відносять до інструментів західного впливу, може грати роль прикриття, коли Зеленський ніби обіцяє Заходу призначити їх протеже Саакашвілі на високу посаду, а тим часом позбувається інших, більш дрібних фігур.

Враховуючи, що президент поки що не мобілізував фракцію для голосування за Саакашвілі, він не надто прагне цього призначення. Не особливо вірять у те, що колишній грузинський президент увійде у Кабмін і його більш-менш поінформовані прихильники. 

Так, наближений до Саакашвілі політтехнолог Сергій Гайдай припускає, що показна готовність  Зеленського співпрацювати з грузинським реформатором – лише частина гри. І насправді це форма хитрої і "ввічливої" відмови. "Спосіб каналізувати запит на радикальні зміни і зміну кадрової політики: мовляв, я Михайла дуже хочу в команду, але депутати погані не хочуть", - вважає Гайдай. 

При цьому на зміну "соросятам" приходять переважно ставленики олігархів. Особливо помітним в цьому контексті є Рінат Ахметов, з яким асоціюють не лише прем'єр-міністра, а й кількох ключових чиновників в уряді. Нові ж призначення замість звільнених Верланова, Нефьодова чіткіше підсвітять напрямок, в якому рухається президент в частині кадрового наповнення "оновленої" влади.

Читайте також: "Слуги" проти. Де Саакашвілі шукатиме підтримку свого камбеку

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Влада