UK
Для цього матеріалу переклад іншими мовами відсутній, спробуйте перевірити пізніше

За лаштунками: як роблять телевізійні новини

Музей новин — спільний проект ТСН та "Мистецького Арсеналу", який розкрив таємниці виробництва новин та їх вплив на життя людей

За три тижні роботи експозицію відвідало майже 100 тисяч людей. Виставка налічувала 10 залів, кожен з яких містив десятки артефактів, пов'язаних із найважливішими новинами незалежної України. Це стало унікальним шансом для тих, хто мріяв потрапити за лаштунки телевізійного виробництва.

"Музей новин це проект, у якому важко було точно сказати, що отримаємо на виході. Це свого роду експеримент, на який наважилися всі сторони: ТСН, "Мистецький Арсенал", музеї, що долучилися до проекту, агентство Gres Todorchuk. Цікавим у цій співпраці було знаходження точок перетину, попри те, що всі звикли до співпраці в рамках своєї прямої професійної діяльності, розповідає заступник генерального директора "Мистецького Арсеналу" Юлія Ваганова. Взагалі тема новин як об'єкт дослідження складна для будь-якого музею. Новина швидко з'являється і так само швидко забувається. У Музеї новин ми пропонуємо глядачам задуматись над новиною, не тільки споглядати, а буквально вивчати тему події чи новини через інтерактивну взаємодію з ними. Ми поставили глядача в позицію експерта".

У цьому матеріалі ми розкажемо увесь шлях, який проходить новина, перш ніж потрапляє на екран телевізора.

Новину виготовляють менше ніж за добу, щоб вона на кілька хвилин, а часто і ще менше, з'явилася в телевізорі. На кожному етапі виробництва над новиною працюють десятки людей різних професій. Ось як це відбувається.

Продюсерський центр

Саме тут першими дізнаються про всі незвичайні події: стихійні лиха, результати дипломатичних переговорів і запуски ракет у космос. На цьому етапі над новиною працюють продюсер, координатор та головний продюсер. Продюсери новин отримують інформацію від прес-служб, напрацьованих за роки роботи джерел, власних кореспондентів та пересічних українців, а також із прес-релізів, соціальних мереж і стрічок інформагентств. Щодня вони спілкуються з величезною кількістю людей, аби врешті з безлічі подій відібрати найцікавіше та найважливіше. Якою темою займатиметься журналіст, вирішують головний продюсер та редактор випуску.

Зйомка

Головний продюсер і редактор випуску визначають завдання та кореспондента, а координатор підбирає оператора та водія. Разом із кореспондентом вони їдуть на місце подій. У телевізійній новині текст та відео є рівноцінними за значенням. Тому зйомка є найважливішою частиною телевиробництва новин. А ще — найцікавішою. Знімальна група ніколи не знає напевне, що її може чекати на місці події. Пересічний коментар,

скандал, пожежа, ДТП, сутички — це все може трапитися під час зйомки чи дорогою до локації незалежно від планів. Буває і так, що про небезпеку відомо заздалегідь. Завдяки Євромайдану та АТО кореспонденти, оператори та водії знають усе про бронежилети, каски та як свистять кулі.

Кореспондент ТСН Наталя Нагорна ділиться спогадами: "Складно порахувати, скільки тварин приїхало з зони АТО у машинах журналістів. Із селища Водяного приїхала кішка Біба, названа на честь командира 90-го батальйону. Коли знімальна група приїхала забирати котеня, то потрапила під обстріли з танків. Кішка спала на шиї, байдужа до обстрілів — звикла. У селищі Старий Айдар у солдатів жили кролі — кожній журналістці, яка приїжджала туди на зйомку, воїни намагалися подарувати кроля. На справжню спецоперацію перетворився вивіз цуценят із міста Мар'їнки на Донеччині. Після сюжету в ТСН, де розповідалося, що алабаїху Азу вбив снайпер, а цуценята залишилися сиротами, глядачі ТСН писали й дзвонили в редакцію з проханням забрати цуценят собі. Солдати погодилися віддати тільки дівчат — хлопці залишилися тримати позиції."

Інжест

Перша кімната в офісі телеканалу, куди кореспондент заходить перед виїздом на місце події та після повернення, — це "інжест". Тут йому на допомогу приходить інженер.

Кореспондент розписується і отримує картку пам'яті для камери залежно від того, скільки орієнтовно триватиме зйомка. Коли ж повертається, віддає картку назад, щоб інженер "інжесту" переписав відзняте відео на сервер. Відеофайлу присвоюються дата, ім'я автора, номер карти і тема зйомки. За деякий час файл буде доступний кореспондентові та редакторам — вони можуть проглянути його у спеціальній внутрішній системі, куди завантажуються усі матеріали. Крім того, "інжест" приймає "перегони": відео від регіональних кореспондентів та міжнародних інформагентств.

Редакція

У редакції працюють випускові редактори новин, ранковий, нічний, міжнародний та регіональний редактори, а також літературний редактор.

Після "інжесту" кореспондент має поспілкуватись із випусковим редактором — розказати, як відбулася зйомка та яка форма найкраще пасуватиме до відзнятого матеріалу. Це може бути коротка форма — начитка, з репліками героїв (синхронами) чи без, або ж довга — сюжет. Дійшовши згоди, кореспондент береться за створення телевізійної новини. Якщо це сюжет, яких у випусках новин більшість, спочатку відбирає потрібні кадри, потім синхрони, які розшифровує, виписуючи таймкоди — хвилини та секунди, коли починаються і закінчуються потрібні шматочки. Під відео пише закадровий текст, розставляє усе в необхідному порядку — так кореспондент компонує сюжет у спеціальній програмі верстання. Потім він затверджує матеріал у редактора випуску, пише підводку для ведучого та титри — аби глядач розумів, де відбувається подія, як звати героя та хто він. Потім усе це вичитує літературний редактор.

Монтаж

У спеціальній кімнаті зі звукоізоляцією кореспондент начитує закадровий текст, після чого разом із режисером з монтажу вони монтують сюжет. Саме тут і знадобляться таймкоди, які раніше виписав журналіст. Кінцевий результат — картинка, яку побачать глядачі, — це спільна робота кореспондента та режисера: кореспондент обов'язково має допомагати. Потрібно, щоб відео ідеально сполучалося з текстом аж до секунди, а іноді і до мілісекунди. З готових сюжетів, як із цегли, випусковий редактор потім вибудовує верстку ефіру — те, в якій черговості виходитимуть матеріали.

"Монтував підсумковий сюжет разом із Олександром Ткаченком, згадує режисер монтажу Олег Байда. Ми тоді тільки почали виходити — 1997 рік, лінійний монтаж та касети. А це означає, що якщо ти щось стер, то це назавжди. Почали робити сюжет Ткаченка, я не змінив режим запису і стер три секунди синхрону. Це були ключові три секунди! Касет зі зйомками, які я використовував для монтажу, було мінімум десять, тож знайти ту саму, а на ній знайти саме ті три секунди було просто нереально. Ткаченко хапається за голову, зривається зі стільця і починає ходити по кімнаті зі словами: "Все, ефір пропав! Ефір пропав!" Я ж сиджу і думаю: "Все, закінчилася моя кар'єра на "1+1". І тут заходить журналіст та питає, що трапилось. Ми розповіли, а він дістає з кишені касету зі словами: "На п'ятій хвилині потрібний синхрон". Це було просто диво!"

Верстка

Над версткою (або збіркою плейлиста) випусковий редактор працює разом із режисером випуску. Збирають її у тій самій спеціальній програмі верстання, де вже мають бути готові матеріали кореспондентів. Крім сюжетів, туди ще додаються графіки (які готують дизайнери) і спеціальні режисерські примітки.

Графіку, яка потрібна для студії, готує дизайнер — за спиною ведучої на проекційній відеостіні глядачі бачать ілюстрацію, яка інтригує і спонукає дивитися сюжет після того, як ведучий озвучить підводку. Ведучого знімають одночасно декілька камер, вони переключаються одна з одної, показуючи ведучого зблизька, здалеку, збоку та навіть стежачи за ним, коли той рухається студією.

Студія ефіру

Тут у центрі уваги — ведучий. Перед ним суфлер із текстом, навколо кілька камер і освітлювальні прилади. За ним — проекційна відеостіна, де під час підводок з'являються

підготовлені дизайнерами графіки. За кадром працюють технічні фахівці: інженери, освітлювачі, звукорежисер, оператори ввімкнення. В разі необхідності, поки глядач дивиться сюжет, ведучому можуть підправити грим, принести воду тощо. Під час випуску у студії кожен щосекунди напоготові, кожен знає своє завдання, кожен відповідає за свою ділянку роботи. Вдалий ефір — це ефір без надзвичайних подій у студії. Це — задача випускової команди.

Апаратна ефіру

Безпосередньо ефіром керують випусковий редактор та режисер — з апаратної новин. Загалом випускова команда складається з більше десяти фахівців — вони видають в ефір новинні сюжети, титри, забезпечують прямі включення, стежать за картинкою з камер у студії і "гортають" тексти на суфлері. Це налагоджений за багато років процес, де всі ролі чітко розписані.

Але статися може все що завгодно: кореспондент повернеться зі зйомки за 20 хвилин до початку ефіру, сюжет не встигнуть "злити" в систему, а це означає, що треба змінювати верстку. Або ж якась надзвичайна подія станеться просто під час прямого ефіру, і тоді випусковий редактор може прямо "у вухо" повідомити ведучому новину — і той одразу ж перерве випуск терміновим повідомленням. Апаратна ефіру — остання ланка в ланцюжку виробництва новини.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme