Польська залізниця проти української: В чому "Укрзалізниця" крутіша
Польща вкладає мільярди в модернізацію залізничної інфраструктури, але їм ще потрібно підтягнути персонал
Українську та польську залізниці неможливо порівнювати глобально. Якщо у нас в 2016- му році ламали голову над тим, що робити зі збитками, які досягали 7,4 млрд грн, і скаржилися на 90% зношеність парку локомотивів, то у Польщі вкладають космічні суми в рейковий транспорт. Тільки вдумайтеся, за діючою програмою на 2016-2021 роки в залізничну інфраструктуру Польща інвестує 15 млрд євро.
Останні роки залізниця там і справді нагадує будівельний майданчик. Прокладаються нові колії, на вокзалах маленьких містечок зводять підземні тунелі, ставлять сучасні табло, розширюють зали, ремонтують будівлі. Чимось це нагадує наш початок 2000-х і часи Кучми та Кірпи, тільки значно більших масштабів. Зрозуміло чому - щонайменше 15 років економіка Польщі росте. Навіть у часи світової кризи так було.
До 2023 року польська залізниця модернізує 700 наявних поїздів і закупить 185 нових. Все заради збільшення прибутку. В 2016 вона отримала "профіт" в 48 млн злотих ($13 млн), перевізши 38,5 млн пасажирів.
Покращення інфраструктури, збільшення швидкості руху поїздів, за очікуваннями дозволить перевозити понад 40 млн пасажирів щороку із річним прибутком в 270 млн злотих ($73,3 млн).
"Укрзалізниця" лише нещодавно змінила збиток на прибуток. За підсумками 2017-го він склав 100 млн грн (3,5 млн), а в 2018-му планують наростити до 700 млн ($24,7 млн). Та це завдяки вантажним перевезенням. Пасажирські наразі не зовсім прибуткові.
Втім, через реформу у Польщі залізниця не відрізняється пунктуальністю. Потяги часто запізнюються на години.
До речі, стосовно рухомого складу. В Україні досі "в моді" старенькі чеські електровози "шкоди" ЧС-7, ЧС-8 кінця 80-х, луганські та радянські тепловози 70-х, є трохи локомотивів спільного виробництва Дніпровського заводу з "Siemens". Але здебільшого локомотиви старі.
Та все ж, знайшли 1 млрд доларів для контракту з General Electric на 15 років, за яким нам зроблять 200 і модернізують ще 75 дизельних локомотивів. Та тут ставка на вантажні перевезення.
У Польщі ж радують око, так само як і наші "Хюндай", електрички PESA, швидкісний Pendolino.
Pesa
Навіть старенька Вроцлавська (до 1993 року виготовлялася) Pafawag EN57, як і локомотиви "Siemens".
Pafawag EN57
Дорогою на 28 Економічний форум у Криниці-Здруй, інформаційним партнером якого є Depo.ua, ми вирішили порівняти якість надання послуг і саму зручність поїздки в двох однакових за класом експресів: українського Інтерсіті+ за маршрутом Київ - Перемишль, 2-го класу, та польського Інтерсіті 2-го класу з Перемишля до Кракова.
Почнемо з того, що у нас другий клас - це сидячі місця по 2-3 крісла поруч. Розетки присутні. Коштує квиток з Києва до Перемишля 520 гривень. Втім, ця відстань значно довша, ніж від Кракова до Перемишля. Більше підійде порівняння із маршрутом Київ - Вінниця. За це доведеться сплатити 220 грн. Краків - Перемишль - 346 грн або 45 злотих.
У Польщі другий клас це або "купешки" на 6 місць чи такі самі крісла поруч як і в нас. Є в них ще лежачі місця, але це ми не розвідали. Кожен пасажир має власну розетку.
Якщо в українських потягах Інтерсіті є WiFi, то в польських у другому класі його нема. Та він і не треба. Покриття мобільного Інтернету в Польщі таке, що по 4G можна спокійно всю дорогу дивитися ролики в YouTube. В Україні ж 3G та 4G з‘являється хіба у великих містах, а WiFi працює, та повільно, або ж взагалі пропадає як у Львівській області чи на Донбасы. Та це не вина залізниці - таке в нас покриття від операторів.
Поляки їдуть швидше. Після модернізації колії на ділянці Перемишль-Краків поїзд стабільно летить 125 км/год. В Україні така швидкість досягається нечасто, переважно вона до 100 км/год.
У поляків просторіші туалети з умовами, передбаченими для інвалідів і колясочників.
Та їх потяг може стати в полі хвилин на 40. У нас залізниця значно пунктуальніша.
А якщо взяти сервіс, то тут ми на дві голови вище. Хоч провідники у Польщі і не стовбичать на вході як і в нас, вони ні слова не знають англійською. І продовжують на твої запитання і прохання тараторити тобі польською попри все. В українському "Інтерсіті" як провідники так і в кафе з тобою вільно говорять англійською.
До того ж, польського провідника важко знайти. Під час дороги з Перемишля до Кракова в моєму вагоні в людини стався приступ епілепсії. Провідник з‘явився коли все скінчилося і не дуже переймався. Пасажири зробили все за нього.
Окремий момент - вокзали. У Польщі всюди WiFi, є платний душ. Все чисто і сучасно зі збереженням "олдскулу".
Зала очіування вокзалу у Кракові
Зала вокзалу в Перемишлі
Коли черга - з‘являються люди з терміналами, допомагаючи касирам і продаючи квитки додатково. Але англійську ніхто на моєму шляху не знав. Всі оголошення по вокзалах польською. В Україні присутня англійська. У поляків є також термінали самообслуговування для купівлі квитків.
Важко уявити, на скільки років польська залізниця випередить нашу після реформи, але за сервісом персоналу і пунктуальністю поки що ми кращі. За інфраструктурою і рухомим складом, на жаль, програємо роки, а скоро будемо і на десятки позаду.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Життя