Зрада чи непорозуміння: Чи справді у Зеленського згортають проект "Корвет"

Іноді складається враження, що для того, щоб український військовий флот розвивався, влада повинна хоча б не заважати

Руслан Рудомський
Журналіст відділу «Війна»
Зрада чи непорозуміння: Чи справді у Зел…
Фото: Український мілітарний портал

Флот завжди був болючою темою для незалежної України. Якщо до 2014 року армія фінансувалась за залишковим принципом, то флот фінансувався за залишковим принципом в армії. Це призвело до того, що на момент початку "кримської кризи" 2014 року ВМС України мали застарілі човни, які навряд чи змогли б вести серйозні бойові дії на морі.

Згідно з Білою книгою 2013 року, ВМС ЗСУ до початку війни налічували 22 бойових кораблі та катери. Та навіть ця купа "металобрухту" з перших днів протистояння виявилася заблокованою на базах у Криму і згодом майже повністю була експропрійована Росією. У Криму Україна втратила 75% свого Військово-морського флоту, зберігши лише 40 кораблів і суден, половина з яких морально застаріли і вимагають ремонту.

Все це змусило українську владу до розробки нової стратегії розвитку Військово-морських сил. У 2016 році була оголошено про створення в Україні так званого "москітного флоту" зі швидкісних катерів, як першого етапу відновлення українських Військово-морських сил – за прикладом Швеції.

Тоді ж було оголошено, що основу ВМС України мають становити нові корвети проекту 58250, ракетні катери проекту "Лань", десантно-штурмові катери проекту 58503 "Кентавр-ЛК" і малі броньовані артилерійські катери проекту 58155 "Гюрза-М".

Читайте також: "Москітний флот": Чи варто робити ставку на бронекатери "Гюрза-М".

Спочатку очікувалось, що до 2028 року буде побудовано чотири кораблі загальною вартістю майже 32 мільярди гривень. Перший з них ("Володимир Великий") мав надійти у розпорядження ВМС ЗСУ у 2022 році.

Однак, останні заяви представників команди президента Зеленського ставлять хрест на цих очікуваннях. Зокрема, 23 червня під час прес-конференції у Миколаєві голова парламентської фракції "Слуга народу" Давид Арахамія заявив, що відновлення будівництва корветів проекту 58250 "Корвет" в Україні почнеться не раніше 2022 року.

Тобто, тоді, коли український військовий флот мав би отримати перший корабель цього класу, держава лише розпочне його будувати. А все тому, що, за словами Арахамії, станом на сьогодні Україна більше зацікавлена ​​в закупівлі вже готових суден і ремонті наявного флоту, аніж в будівництві корветів.

"У нашої країни в системі ризиків загроза з моря є основною. Цикл будівництва корвета досить довгий. Потрібно 3-4 роки, і це тільки перший корвет зійде зі стапелів. Зараз прийнято рішення всі гроші і ресурси спрямувати на закупівлю готових кораблів і ремонт того флоту, який є. Я вважаю, що це найправильніший варіант, так як за найближчі два роки потрібно максимально наростити флот", – заявив Давид Арахамія.

Взагалі, така позиція керівника монобільшості виглядає досить дивною, особливо на фоні слів президента Володимира Зеленського про те, що корвети таки будуть будуватися.

"Ми плануємо будувати корвети. Є план, але ви ж знаєте, що будь-який план повинен підтримуватися реальними термінами і бюджетом", – заявив президент у листопаді 2019 року на брифінгу в Очакові після огляду повернутих Росією військових кораблів, захоплених раніше у Керченській протоці.

Тоді ж командувач ВМС адмірал Ігор Воронченко заявив, що до 2028 року планується побудувати чотири кораблі типу "корвет", перший з яких очікується вже у 2022 році – як і було заплановано. Однак, за графіком, озвученим Арахамією, ВМС ці чотири корвети отримають, у найкращому випадку, не раніше 2034 року.

Таким чином проект "Корвет" ризикує стати черговим українським "стратегічним довгобудом", яких вже назбиралося десятки. Адже розробка проекту була завершена ще у 2008 році, а будівництво першого корабля ("Володимир Великий") почалося в травні 2011 року з запланованим спуском на воду у 2012 році. Однак, з різних причин терміни завершення будівництва неодноразово переносилися – спочатку через саботаж оборонних проектів російськими міністрами оборони України часів президентства Януковича, а потім через брак фінансування у зв'язку вимушеною війною проти Росії, яка (війна) розставила пріоритети на користь сухопутних військ.

Повернутись до проекту "Корвет" вирішили в листопаді 2017 року, коли постановою уряду №879, прийнятою 22 листопада, дію програми продовжили до 2028 року, запланувавши побудувати згадані раніше чотири кораблі загальною вартістю майже 32 мільярди гривень.

Читайте також: Не москітний флот: Як Україна збирається реанімувати проект "Корвет".

Щоб ви собі розуміли: проект 58250 "Корвет" – це перспективний багатоцільовий бойовий корабель, призначений для вирішення задач мирного часу та ведення бойових дій та спеціальних операцій самостійно, у складі корабельних тактичних груп і угрупувань різноманітних сил.

Конструктори змогли впихнути в нього зброю, яка дозволить повноцінно виконувати функції протиповітряної, протиракетної, протикорабельної та протичовнової оборони. Також при його реалізації буде застосовано елементи стелс-технології, внаслідок чого він буде менш помітним для радарів.

Таким чином навіть один такий корвет зможе суттєво посилити український військовий флот, який наразі налічує переважно старий металобрухт і нові легкі катери, придатні лише для патрулювання прибережних вод. Але, мабуть, комусь у найвищих ешелонах влади цього дуже не хочеться.

Читайте також: Уся надія – на "Нептун": Що не так зі Стратегією ВМС України 2035.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme